3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az Európai Unió részt vesz a 3-as metró infrastrukturális felújításának részfinanszírozásában - közölte Tarlós István főpolgármester pénteken sajtótájékoztatón, Budapesten.

Azon sajtóhírekre reagálva, amelyek szerint az unió nem finanszírozza a beruházást, a főpolgármester azt mondta: az EU megkeresésükre csütörtök este kilenckor azt válaszolta, örömmel vesz részt a projekt részfinanszírozásában. Továbbá - az Európai Bizottságnál a projektért felelős válasza szerint - egyeztettek az Európai Beruházási Bankkal, hogy tudnák-e finanszírozni a projekt támogatáson felüli részét.

Tarlós István közölte, egyeztetett a szakminiszterekkel is arról, hogy mi legyen a helyzet az unió által nyújtott támogatás és a tényleges bekerülési költség közötti résszel. Elmondta, az unió az 3-as metró - szerelvény- és infrastruktúra - felújítását "egy kompakt egységként" kezeli. A szerelvények felújítását hitelből finanszírozzák - jegyezte meg.

Ilyen buszok róják a fővárosi utakat

A teljes projekt elszámolható költsége várhatóan 205,5 milliárd forint. Ebből az infrastruktúra felújításra eső rész 137,5 milliárd, amire elvileg az EU 85 százalékos támogatást adhat - magyarázta Tarlós István. Hozzátette: természetesen azt még nem tudni, hogy milyen mértékű támogatást ad majd az unió.

A főpolgármester hangsúlyozta: "szóba nem kerül az, hogy a metrófelújítás valami mamuthitelből történne". Kifejtette: arról egyeztetett a szakminiszterekkel, hogy a hiányzó rész pótlására van mód a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által biztosítható kamatmentes hitellel.

"Ez vissza nem térítendő lenne, úgy működne a dolog, hogy adhatna kamatmentes támogatást a (...) szakminisztérium olyan formában, hogy ismét megemeli a BKV működési finanszírozásának értékét körülbelül évi hatmilliárd forinttal" - magyarázta Tarlós István. Úgy fogalmazott: "nem azt mondom, hogy ezt el tudjuk érni, és nem azt mondom, hogy a résre nem kell majd visszafizetendő hitelt állami garanciával felvenni a fővárosnak", de a pesszimista prognózisok szerint is körülbelül 40-50 milliárd forintnyi hitelállományt kell majd visszafizetni, és nem 137,5 milliárdot, mint ahogy azt a Népszabadság állította.

Hangsúlyozta: konstruktív egyeztetés folyik a kormánnyal a "hiányzó rés betöméséről". Megjegyezte azt is, hogy a kormány mellesleg aláírt egy támogatási szerződést a fővárossal. Kérdésekre válaszolva elmondta, informális számok alapján most, a szaktárcával egyetértésben 60 százalékosnál kevesebb uniós támogatásra nem számítanak.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!