3p

Kellemetlen meglepetéseket találtak a talajban, és kell egy plusz épület is, de az legalább mélygarázs nélkül.

Közel 50 millió forinttal drágult a zalaegerszegi önvezetőautó-tesztpálya tervezése. Az uniós közbeszerzési értesítőben megjelent hirdetmény szerint az Autóipari Próbapálya Zala Kft.-nek a gyönyörűen elnevezett,

Tervezési szerződés a zalaegerszegi járműipari tesztpálya létrehozására irányuló fejlesztés megvalósításához szükséges tesztpálya specifikus elemekkel kapcsolatos tervezési feladatok ellátására

tárgyban kötött szerződése módosult. A munkát a budapesti FŐMTERV Mérnöki Tervező Zrt. és a brit HORIBA MIRA Ltd. nyerte meg, tervezési feladatuk az alábbi tesztpálya modulokat érinti:

  • 1 db dinamikus platform,
  • 1 db féktesztekre alkalmas modul,
  • 1 db kezelhetőségi pálya,
  • 1 db specifikus AD zóna (autonóm járműtesztelési funkciók az előző három elembe is beépítésre kerülnek),
  • az elemeket összekötő ún. technológiai szakaszok, belső úton történő tesztelés céljára,
  • megfelelő kommunikációs technológiai infrastruktúra,
  • nagysebességű oválpálya előkészítése (engedélyezési terve).

Ezekhez kellett ábrákat, rajzolkat, leírásokat hozniuk, beleértve a pályamodulok saját csapadékvízelvezetési és kezelési rendszerét, az AD zóna épületek esetén pedig építési engedélyezési tervdokumentációt is kellett készíteniük. A munka 473,2 millió forintot ért, és április 19-én ítélték oda nekik, és augusztus 7-ig kellett befejezniük, ez azonban előre nem látható bonyodalmak miatt nem jött össze.

A tervezéssel együtt folyó terepfelmérés ugyanis azt találta, hogy

  • a talaj mechanikai szilárdsága rendkívül szórt,
  • a tervezési területen korábbi, az ötvenes évekből származó, dokumentálatlanul magára hagyott meddő szénhidrogénkút rejtezik

Ezért aztán

  • egyes esetekben az épített modulok területének korlátozása, illetve csökkentése szükséges;
  • nem lehetséges, illetve nem célszerű minden technológiai irányító funkció elhelyezése közvetlenül a tesztpálya modulok mellett;
  • a tesztpálya irányítását és vezérlését szolgáló műszaki megoldások egy helyre történő koncentrációja szükséges a tesztpálya területén belül;
  • a tesztpálya modulok irányítási rendszere saját épület kialakítását igényli, amelynek a megtervezése nélkül a szerződés szerinti tervezési feladatok ellátása során kidolgozott rendszerek nem üzemeltethetők.

Tehát a mindenféle, elővigyázatosságból szükséges áttervezések mellett felvázolhatnak még egy irányítóközpont is, mely kapcsán kiemelik, hogy az legalább mélygarázs nélkül kell.

A beállt változások miatt a határidőt szeptember 18-ra tolták ki, az eredeti ár pedig 47,1 millióval drágult meg, így most 520,3 millió forintnál tart.

A Főmtervnek egyébként jól megy a szekér. Csak az elmúlt hónapokban ilyesmik történtek velük:

  • három partnerrel együtt 748 millióért tervezik meg, hogy hozhatnák be a városba a H6-os és H7-es HÉV-et,
  • két partnerrel együtt 1,2 milliárdért tervezik a ferencvárosi sínek átpakolását, hogy elkerüljék a nem létező olimpiai falut,
  • és ők hozták össze a vizes vb talán legnagyobb börleszkjét, amikor 76,6 millióért megtervezték a torna közlekedését, csak azt felejtették el, hogy ezt kommunikálni is kéne, így utólag kellett még hozzájuk vágni 9,9 milliót, hogy legyen röplap meg tábla, ami elmondja az embereknek, hogy merre lehet menni Budapesten, hogy eljussanak a vébé helyszíneihez.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!