100 évig változatlan
Kialakítása hosszú évtizedeken át nem változott jelentősen. Gyakorlatilag 100 éven át ugyanúgy menettel rögzítettük a csapágyat a vázba, ebben egyik gyártó sem tért el a másiktól. A csapágy tengelye általában négyszög kialakítású (négyszögtengely).
Mivel komoly terhelést kell kibírnia, mind a pedálozás jelentette nyomaték, mind a kerékpáros testsúlya okozta erőhatások által, ezért a megfelelő méretezés és karbantartás nagyon fontos. Különös tekintettel arra, hogy az időjárásnak, szennyeződéseknek is különösen kitéve helyezkedik el.
Konstrukciós korlátok
A tengely átmérőjének növelése, ami a merevséget fokozná, a szabvány csapágyház méreten belül csak a csapágyazás vékonyításával volt elképzelhető, ami nem ideális az élettartam szempontjából.
Aranykor
Így a vázgyártási technológia fejlődésével igazi aranykor köszöntött a konstruktőrökre. Mivel az újabb vázak csőátmérőit már jelentős súlynövekedés nélkül lehetett növelni, így nem volt akadálya a különböző, a hagyományostól eltérő csapágyméretek alkalmazásának sem. A gyártók éltek is a lehetőséggel. Egyszerre rengetegféle, sokszor kerékpárgyártó specifikus megoldás jelent meg. Így mára már megszámlálni is nehéz a középcsapágy fajtáit.
Az újabb fejlesztések közös vonása, hogy a tengelyt a korábbi megoldásoktól eltérően a hajtóműbe integrálják. Egyben a csapágyazást a házon kívülre helyezik, így nincs ott korlátként a középcsapágyház átmérője, a csapágy észszerű keretek között persze, de bármekkora lehet. Ennek a megoldásnak az úttörője a Shimano volt, ami a Hollowtech 2 rendszernél alkalmazta széles körben a fent említett megoldást. Ezt aztán gyakorlatilag az összes ismert gyártó átvette termékeibe.
A csapágyak kialakítását tekintve aztán rengeteg megoldás látott napvilágot az utóbbi években. A vázba préselt változattól az aszimmetrikusig, ahol a hajtás oldalon nagyobb csapágyméretet alkalmaznak, mint az ellentétesen. Ezekből is több méret létezik.
Körültekintő vásárlás
A Bikepro.hu kerékpár webshop középcsapágyai ideális megoldást jelentenek a beszerzésre. A megfelelő karbantartás mellett különösen fontos, hogy ha alkatrészvásárlásra kerül sor, körültekintően járj el, hogy biztosan a kerékpároddal kompatibilis legyen a választásod. Mindenképpen nézd meg vásárlás előtt a középcsapágy típusát, illetve a vázkompatibilitást és a hajtómű-kompatibilitást is.
A megvásárolt alkatrészt be is kell szerelni. A hagyományos négyszögtengelyes rendszereknél ahhoz, hogy hozzáférj a középcsapágyhoz, el kellett távolítani a hajtóművet. A Hollowtech 2-vel ez a gond megszűnt, egyszerű imbuszcsavarokkal szerelhető. A későbbi fejlesztések ismét bonyolultabbak lettek, sokszor a csapágyakat préselni kell, vagy célszerszámra van szükség.