3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Középcsapágy: egy láthatatlan alkatrész, ami rengetegféle lehet. Legtöbben csak akkor foglalkoznak vele, amikor már valamilyen probléma jelentkezik. No de miért is olyan fontos alkatrész, és miért van belőle ilyen sokféle?

100 évig változatlan

Kialakítása hosszú évtizedeken át nem változott jelentősen. Gyakorlatilag 100 éven át ugyanúgy menettel rögzítettük a csapágyat a vázba, ebben egyik gyártó sem tért el a másiktól. A csapágy tengelye általában négyszög kialakítású (négyszögtengely).

Mivel komoly terhelést kell kibírnia, mind a pedálozás jelentette nyomaték, mind a kerékpáros testsúlya okozta erőhatások által, ezért a megfelelő méretezés és karbantartás nagyon fontos. Különös tekintettel arra, hogy az időjárásnak, szennyeződéseknek is különösen kitéve helyezkedik el.

Konstrukciós korlátok

A tengely átmérőjének növelése, ami a merevséget fokozná, a szabvány csapágyház méreten belül csak a csapágyazás vékonyításával volt elképzelhető, ami nem ideális az élettartam szempontjából.

Aranykor

Így a vázgyártási technológia fejlődésével igazi aranykor köszöntött a konstruktőrökre. Mivel az újabb vázak csőátmérőit már jelentős súlynövekedés nélkül lehetett növelni, így nem volt akadálya a különböző, a hagyományostól eltérő csapágyméretek alkalmazásának sem. A gyártók éltek is a lehetőséggel. Egyszerre rengetegféle, sokszor kerékpárgyártó specifikus megoldás jelent meg. Így mára már megszámlálni is nehéz a középcsapágy fajtáit.

Az újabb fejlesztések közös vonása, hogy a tengelyt a korábbi megoldásoktól eltérően a hajtóműbe integrálják. Egyben a csapágyazást a házon kívülre helyezik, így nincs ott korlátként a középcsapágyház átmérője, a csapágy észszerű keretek között persze, de bármekkora lehet. Ennek a megoldásnak az úttörője a Shimano volt, ami a Hollowtech 2 rendszernél alkalmazta széles körben a fent említett megoldást. Ezt aztán gyakorlatilag az összes ismert gyártó átvette termékeibe.

A csapágyak kialakítását tekintve aztán rengeteg megoldás látott napvilágot az utóbbi években. A vázba préselt változattól az aszimmetrikusig, ahol a hajtás oldalon nagyobb csapágyméretet alkalmaznak, mint az ellentétesen. Ezekből is több méret létezik. 

Körültekintő vásárlás

A Bikepro.hu kerékpár webshop középcsapágyai ideális megoldást jelentenek a beszerzésre. A megfelelő karbantartás mellett különösen fontos, hogy ha alkatrészvásárlásra kerül sor, körültekintően járj el, hogy biztosan a kerékpároddal kompatibilis legyen a választásod. Mindenképpen nézd meg vásárlás előtt a középcsapágy típusát, illetve a vázkompatibilitást és a hajtómű-kompatibilitást is.

A megvásárolt alkatrészt be is kell szerelni. A hagyományos négyszögtengelyes rendszereknél ahhoz, hogy hozzáférj a középcsapágyhoz, el kellett távolítani a hajtóművet. A Hollowtech 2-vel ez a gond megszűnt, egyszerű imbuszcsavarokkal szerelhető. A későbbi fejlesztések ismét bonyolultabbak lettek, sokszor a csapágyakat préselni kell, vagy célszerszámra van szükség.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!