3p

A márciusban záruló üzleti évben 450 milliárd jen (4,95 milliárd dollát) lehet a Toyota vesztesége az amerikai és a japán autópiac szűkülése miatt - jelentette be a japán autógyár pénteken. A cég korábban 150 milliárd jenes veszteségre számított, ehhez képest most jelentősen romlottak a kilátások - olvasható a Bloomberg cikkében.

Durván lefelé módosította eredményvárakozásait a Toyota: az autógyár korábban 150 milliárd jenes veszteséget várt a márciusban záruló üzleti évre, most a negyedik negyedéves eredmények láttán viszont már 450 milliárd jenes deficitre számít. 71 éves története során először lehet veszteséges a távol-keleti vállalat, elsősorban az autóeladások visszaesése miatt kell szembenéznie a komoly bevételkieséssel.

A korábban vártnál háromszor nagyobb lehet a Toyota vesztesége, ráadásul az autógyárat a Moody's is leminősítette, így kikerült a legfelső kategóriából a hitelminősítőnél. A cég elnöke, Akido Toyota arra készül, hogy az utóbbi 71 év első vesztesége után kirúgja a cég legtöbb felsővezetőjét, ugyanis abban bízik, hogy így sikerülhet majd ismét profitot termelni egy új csapattal.

Az elemzők már arra számítanak, hogy a következő, 2010-ben záruló üzleti évben is veszteséges lesz a vállalat, ugyanis az amerikai piacon egyelőre nem látszik, hogy javulna a helyzet - írja a Bloomberg. Az eladások drasztikus visszaesése miatt az erős jen is sújtja a céget, hiszen az autóik nagy részét az Egyesült Államokban és Európában értékesítik.

A vállalat eredetileg 100 jenes dollárárfolyammal és 143 jenes euróárfolyammal számolt, amikor elkészítette előrejelzéseit. Ehhez képest most 90,94 jent kell adni egy dollárért és 116,24 jent egy euróért. Az adatok szerint minden egy jenes erősödés 40 milliárd jennel csökkenti a Toyota éves profitját.


A Moody's a korábbi "Aaa"-ról "Aa1"-re csökkentette a Toyota adósságbesorolását, vélhetően emiatt drágulni fognak a hitelek a cég számára a jövőben. A Moody's azzal indokolta a döntést, hogy a vállalatnak már 19 milliárd dollárnyi hosszútávú adóssága van, eddig az autógyár volt az egyetlen nem pénzügyi és nem állami intézmény Ázsiában, melynek ilyen magas besorolása volt.

A tavalyi év negyedik negyedévében 165 milliárd jen volt a Toyota vesztesége, az elemzők ennél is egy kicsivel magasabb, 195 milliárd jenes deficitre számítottak. A cég már korábban költségcsökkentő intézkedéseket vezetett be, hogy mérsékelje veszteségét, a fix költségeket például 10 százalékkal vágta vissza, emellett 3000 alkalmi munkását bocsátotta el.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!