További lehetőségek
- Ügyfelek kötelező tájékoztatása
Több országban kötelező a lakossági ügyfeleket előzetesen tájékoztatni az adott befektetési termék jellemzőiről, a kapcsolódó kockázatokról, sőt például Törökországban arról is, ha valamely ügyletben a szolgáltató ellenérdekű félként szerepel. A veszteséges és nyereséges ügyfelek arányának nyilvánosságra hozatala ugyanakkor csak néhány országban (pl. Egyesült Államok, Törökország) kötelező, holott az adatok jelentősen befolyásolhatják a befektetési hajlandóságot. Több nemzeti értékpapír-felügyelet ugyanis (így a magyar Felügyelet is) folytatott olyan felmérést, amelyek kimutatták, hogy a lakossági ügyfelek az esetek több mint 80 százalékában szenvednek el veszteséget a tőzsdén kívüli származtatott termékekkel kapcsolatban.
- Jelentési kötelezettség
Az érintett szolgáltatóknak a legtöbb államban jelenteniük kell a felügyeleti hatóságnak a lakossági ügyfelek és/vagy számlák számát, az ügyletek nagyságát és több esetben a nyereséges ügyfelek arányát is. Az adatszolgáltatási kötelezettség gyakorisága ugyanakkor jelentős eltéréseket mutat, hiszen van ahol naponta, van ahol csak évente kell a hatóságok felé beszámolni.
- Speciális követelmények
Az általános engedélyezési feltételek mellett több országban is speciális előírások vonatkoznak a tőzsdén kívüli származtatott ügyeletekkel kereskedő befektetési vállalkozások tőkekövetelményére, kockázatkezelésére, kiszervezésére, üzletmenet-folytonosságára és nyilvántartás vezetésére is. Az üzletvitellel kapcsolatban alapvető követelmény – többek között – a közérthető és teljes körű ügyfél-tájékoztatás, a szolgáltatásra vonatkozó írásbeli megállapodás, a megfelelő ügyfél-azonosítás, a megbízások (ügyfél számára) legkedvezőbb feltételekkel történő végrehajtása, valamint az összeférhetetlenség kezelését célzó belső szabályzatok kidolgozása.
- Egyéb különös előírások
Több országban részletesen szabályozzák a megbízások végrehajtását, illetve számos helyen maximálják az ügyfél által elszenvedhető veszteségeket és az általuk felvehető pozíciókat is. Belgiumban például olyan értékesítési technikák is tiltólistára kerültek, mint az új ügyfelet beszervező ügyfél jutalmazása, a feltételhez kötött nyereség és a telefonos ügyfélszolgálat kiszervezése. Úgyszintén tiltott az ügyfélbefizetésnél a hitelkártya elfogadása, illetve olyan további harmadik szolgáltató alkalmazása, amely javadalmazása a cég nyereségességétől vagy az ügyfél veszteségétől függ.
Jelenleg európai szinten az ESMA, nemzetközi szinten pedig az Értékpapír-felügyeletek Nemzetközi Szervezete (International Organization of Securities Commissions - IOSCO) foglalkozik behatóan a kérdéskörrel. Ezen munkák eredményére, illetve a közeljövőben életbe lépő szigorúbb európai tőkepiaci szabályozásra figyelemmel várhatóan a jelenlegi magyar szabályozási irányok újragondolása is szükségessé válik.
Csáky Krisztián
A szerző a Magyar Nemzeti Bank
Módszertani igazgatóságának munkatársa