7p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Hosszú idő után talán újra tömegesen épülhetnek bérlakások hazánkban - derül ki a múlt héten nyilvánosságra hozott Otthonteremtési Stratégiából. A kormány azonban óvatos az ígéretekkel: csak akkor épülnének bérlakások, ha azokra van igény, illetve az adott településen működő nagyobb vállalatokat is bevonnák a beruházásokba. Mfor.hu-háttér.

Sokan hiányolják jelenleg a megfizethető árú állami bérlakásokat Magyarországon, a jelek szerint a kormány is próbál valamit kezdeni a problémával. A jelenlegi ismeretek szerint azonban a bérlakás sem lenne megváltás, ugyanis nem lenne nagyságrendekkel olcsóbb a jelenlegi albérleteknél, senki ne számítson tehát filléres lakhatásra.

Évente 5-10 ezer bérlakást kellene felépíteni

Az állam adjon tőketámogatást egy mintaprojekthez, a bérlakásépítésbe beszálló magánbefektetők társasági adó-kedvezményt kapjanak, az állami hozzon létre bérlakás fejlesztési alapokat és a nagyobb volumenű beruházásokhoz vonjon be uniós forrásokat a kormány - címszavakban ezek az Otthonteremtési Stratégia kidolgozóinak javaslatai a hazai bérlakáshelyzet megoldására.

A szakemberek szerint a következő években évi 5-10 ezer bérlakás építése lenne kívánatos Magyarországon a hazai bérlakás-rendszer hiánya miatt. "Indokolja továbbá, hogy a hazai lakásépítési ágazatban bekövetkezett negatív konjunktúra ciklus részleges korrigálására egy állami részvétellel, támogatással működő bérlakás építési rendszer lehet alkalmas" - olvasható a dokumentumban. Magyarul állami segítséggel lendítenék fel az építőipart.

"Új bérlakás-építés véleményünk szerint csak ott lehet indokolt, ahol erre valós és fizetőképes igény van, alapvetően helyi ipartelepítők részéről, akik az építés-üzemeltetés költségeiből is részt kívánnak vállalni. Önmagában bérlakás-beruházást nem szabad támogatni, csak akkor, ha a beruházó a továbbiakban bérlakásként üzemelteti is az épületet. Támogatni a szociális helyzet alapján a bérlőt (bérleti díjat) célszerű" - szögezik le a javaslatcsomag kidolgozói. Már ebből is az látszik, hogy a kormány óvatosan fogalmaz: senki ne számítson mindenhol tömegesen épülő bérlakásokra. Csak ott, ahol munkahelyek vannak, és a cégek is hajlandók beszállni a költségekbe.

Korai még pezsgőt bontani

"A javasolt bérlakás építési modellek központi eleme, hogy a keresetekhez mérten megfizethető bérleti díjjal (bruttó 1000 forint/nm/hó) történtek a kalkulációk" - olvasható a vitaanyagban. Ez viszont azt jelenti, hogy a majdani állami bérlakások alig lennének olcsóbbak a jelenlegi albérleteknél, sőt vidéken az ezer forint/négyzetméter/hó kifejezetten drágának tűnik. Budapesten jelenleg a jobb kerületekben is lehet másfél-két szobás, 40-50 négyzetméteres lakásokat bérelni nagyjából 60 ezer forintos bérleti díjért.

Az Otthonteremtési Stratégia szerint a tervezett bérlakás-építési modell a bérből, fizetésből élő; alacsony vagy közepes keresettel rendelkező alkalmazotti, közalkalmazotti, köztisztviselői réteget; a nyugdíjasokat; illetve az előtakarékosság beiktatásával a pályakezdő fiatalokat célozza meg elsősorban.

Az állami támogatásért cserébe például a cégeknek vállalniuk kellene, hogy az állam határozza meg a maximális bérleti díjat, a bérlők kiválasztásának szempontjait, a minőségi követelményeket, a kaució mértékét és a demográfiai szempontokat.

Mintaprojekt állami tőketámogatással

"Egy bérlakás építési rendszer bevezetésének megalapozására mintaprojekt indulna 500–1000 lakás felépítésével" - olvasható a múlt héten közzétett stratégiában. Alapvető cél a bérlakás építési rendszer szervezeti/jogi, finanszírozási, építészeti, üzemeltetési, szociális szempontú megalapozása. A mintaprojektek helyszíne munkahely létesítéssel, városfejlesztéssel lenne összekötve a tervek szerint.

A projekt indításának feltétele lenne a bérlői feltöltés előzetes garantálása (önkormányzat, állam, munkáltatók). Felvetődött foglalkoztatás csoportokra épülő mintaprojekt lehetősége is. A kidolgozók között egyetértés volt, hogy a bérlakás kezelő cégek ne önkormányzati tulajdonban legyenek, hanem országos rendszer legyen. Ezen a ponton is az látszik, hogy a kidolgozók óvatosak: csak bizonyos bérlői feltöltés előzetes garantálása mellett indulna el a projekt.

"Hozzávetőleg 50 százalékos tőketámogatás (valamint 50 százalékos hitel, 3,5 százalékos kamatszint, 20 éves futamidő, bruttó 1000 forint/nm/hó bérleti díj) mellett a rendszer további érdemi állami támogatás nélkül tudna működni. Ebben a modellben évi 40 milliárd forintos tőketámogatás hozzávetőleg 5000 lakás felépítését tenné lehetővé (16 millió forint/lakás X 5000 lakás = 80 milliárd forint projekt költség). A felépült bérlakások a hitel törlesztése után is közösségi tulajdonban maradnának.

Akár tőzsdéről is jöhetne forrás

Az Otthonteremtési Stratégia kidolgozóinak javaslatai között szerepel az is, hogy az állam társasági adó-kedvezményt adna azoknak a cégeknek, melyek vállalják előre meghatározott feltételek mellett bérlakások építését. További feltétel, hogy a támogatott befektetőnek Magyarországon kell nyereséget elérnie, az adókedvezményt is ebből írhatja le. A bérlakásokat a befektető tulajdonában lévő Bérlakás Építő, Kezelő Nonprofit Zrt/Kft. építtetné, kezelné, tulajdonolná.

"Felmerül olyan konstrukció is, hogy a Magyarországon fejlesztési adókedvezmény fejében befektető cégek az adókedvezményt kötelezően Magyarországon használnák fel. A felhasználás egyik területe lehetne a bérlakásépítésbe való befektetés. A jellemzően ipart telepítő cégek kaphatnának bérlő kijelölési jogot, amelyet a számvitelei rendszerükben vagyoni értékű jogként tarthatnának nyilván" - olvasható a tervekben.

További javaslat, hogy az állam hozzon létre bérlakás befektetési alapokat, melyek elsődlegesen az önkormányzatok által meghatározott igények kielégítése céljából lakásokat vásárolnak, építenek.  A lakások a szociálisan rászorultak, a gyermeket nevelő fiatalok, pályakezdők lakhatásának megoldását segítik, úgy, hogy a fejlesztés költségei az önkormányzatot nem terhelik.

"Az alap olyan újszerű tőkepiaci eleme lehet a bérlakás programnak, amely létrehozásától működőképes, és hosszú távon vonzó forma lehet a tőke a bérlakás-szektorba történő bevonásához" - emelik ki a javaslatcsomag kidolgozói.  Az alapot az állam vagy annak egy intézménye (pl. MFB) hozná létre, csatlakozhatnának hozzá további intézményi- és magánbefektetők befektetési jegyek vásárlásával.  "Lehetőség van a bérlakás szektor fejlesztése szempontjából jelentős forrással rendelkező nyugdíjpénztárak és biztosítók, mint a bérlakás kérdés klasszikus intézményi befektetőinek nagyobb mértékű bevonására, illetve a jegyek tőzsdei bevezetése." - olvasható.

Bevonnák a cafetériát is

A javaslat kidolgozói szerint tovább lehetne élénkíteni a lakáspiacot azzal, ha a lakások bérleti díjának megfizetéséhez a munkaadó béren kívüli juttatást nyújthatna, azaz a lakásbérlés is bekerülne a cafetéria-elemek körébe. "Ez kifejezné a munkáltató, munkavállaló és az állam együttműködését a lakhatás, lakás mobilitás megteremtése érdekében. Ez hozzájárulna a vállalati bérlakás jellegű megoldások elterjedéséhez" - emelik ki.

Ez az intézmény voltaképpen a lakástámogatás lenne, amelyet nem segélyezési, hanem adópolitikai eszközzel, a munkáltató adminisztrálásában lehetne megvalósítani. A javaslat szerint havi 20 000 forint lehetne a kedvezményes adózással adható összeg, amennyiben a bejelentett bruttó bér eléri a minimálbér kétszeresét.  A havi mérték egy az állam által felügyelt „közhasznú bérlakás építési programban” épült bérlakások bérleti díja esetén 40 000 forint lehetne, amennyiben a bejelentett bruttó bér eléri a minimálbér kétszeresét

Beke Károly

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!