Sokan sétálgattak sóvárogva például a Rózsadombon anno, bámészkodva-írigykedve a környéken található minden igényt kielégítő lakásokkal, házakkal kapcsolatban. Hiszen ki ne szeretett volna városi panorámát, belső úszómedencét, vagy éppen a hatalmas kert ajtajából a nappaliba közlekedő liftet? Igény tehát van ezekre a lakásokra, tőke viszont – főleg most – egyre kevésbé. A luxuspiac eddig sem a gyors tranzakciókról volt híres, mostanra azonban még inkább megnövekedett az értékesítési idő.
Másfajta vásárlóközönség
„A luxus egész más mint a tömegpiac, olyan apróságokon múlhat az eladás, mint például nem megfelelő méretű az úszómedence, vagy éppen útban van két-három fa vagy ház a teljes kilátásnak” – avatta be a Lakásmustrát a részletekbe egy prémium-ingatlanokkal foglalkozó szakértő. Véleménye szerint a racionális érvekkel szemben itt sokkal több szerepe van az emóciónak, egy-egy házba ha beleszeret a vásárló, akkor nyerő a helyzet, az apróságok már nem számítanak, ugyanakkor ha nem teljes a szerelem, szinte minden ház esetén jó pár hibát elő lehet hozni.
Ilyen buktató lehet például az értékállóság. A gyönyörű, görög oszlopokkal, barokkos motívumokkal díszített ház néhány éve még a piac slágere volt, ma már inkább azon gondolkodnak a vevők, hogyan lehetne minél olcsóbban a mai design-trendeknek megfelelően átalakítani. Vagyis ugyanaz érvényes,mint a tömegpiaci lakások esetében: a túlságosan extrém kialakítású ingatlanok nehezen találják meg gazdáikat.
„Tudni kell azt is, hogy a kategóriában vásárlók ritkán érkeznek 0%-os önerővel. Azt is mérlegelik, hogy mennyire felel meg arra a célra az ingatlan, amire ők szeretnék használni, nem-e olcsóbb egy új házat építeni valahol máshol? Sokszor a telek adottságai adják el a házat is, de ilyenkor bizony kemény áralku kezdődik, hiszen a vevő kalkulál, hogy mennyit kell ráfordítani a felújításra, vagy az átalakításra, hogy esetleg szívesen éljen a lakásban, vagy ki tudja azt adni” – mondja szakértőnk.
Nem kell a kváziluxus
Igazán igényes és minőségi ingatlanból még viszonylag nincs tömeg a piacon, annál több úgynevezett „kvázi-luxus” lakást kínálnak, azaz a 80-as évek végén, 90-es évek elején épített, nagyméretű, de műszakilag-esztétikailag sokszor elavult ingatlanokat – luxusáron. Ilyen esetben – ha az árból nem szívesen enged az eladó, az egyetlen lehetséges vonzerő a telek lehet, mivel főleg a fővárosban a jó adottságú telkek kínálata szűkös.
Eladni ezeket a kváziluxus lakásokat csak úgy lehet, ha megbecsülteti a tulajdonos a valós értékét, lehetőleg külön a telket, és külön a házat is – ha a ház luxuspiaci szempontból „semmilyen”, akkor a telek árával lehet játszani, felvetve azt a lehetőséget, hogy a régi ház akár még a bontható kategóriába is átsorolható. Sajnos az az „eszmei” érték, melyet az ilyen jellegű ingatlanok tulajdonosai sokszor indokoltnak tartanak, nagyon kevés esetben érvényesíthetőek a piacon.
Hogyan lehet eladni?
A luxuslakás értékesítése bonyolult és lassú folyamat. Először is meg kell találni azt a célközönséget, akit érdekelhet az ingatlan, és akik nem biztos, hogy a népszerű ingatlanhirdetési oldalakat keresik. Az sem biztos, hogy éppen vásárolni akarnak, de ha olyan helyen jelenik meg a hirdetés, ahol az egyébként szokatlan – például egy gazdasági újságban – könnyen lehet, hogy lesznek jelentkezők.
Óvatosan kell intézni a mutatásokat is, különösen ha komolyabb értékek vannak a lakásban. A pontos címet sehol sem szabad hirdetni, bőven elég egy tág környék (pl. II. kerület legszebb részén), és egy mobiltelefonszám. A bemutatást – különösen nagy alapterület és több vevő esetén – nem szabad egyedül végezni, sőt az sem árt, ha a leendő vevővel egy semleges helyen találkozunk először, ha gyanú merül fel, fel sem kell vinni az ingatlanba. A fotókon lehetőleg ne szerepeljenek olyan régiségek, high-tech berendezési tárgyak, drága bútorok, ékszerek, melyek tippet adhatnak a nem egészen vásárlási szándékkal érkezőknek.
Amennyiben néhány héten belül nincs eredmény, nem szabad feladni: több olyan luxusvilla is kelleti magát az ingatlanosoknál, melyek szinte tökéletesek, de mégis évek óta várnak a megfelelő tőkeerővel rendelkező vevőre. Ha sürgősen kell bevétel, el lehet gondolkodni az átmeneti kiadáson is.