5p

Megroggyanhat a Fidesz a Novák-botránytól? Kitört a belharc a pártban?
Mi lesz az uniós pénzekkel és a magyar gazdasággal?

Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Lengyel Lászlóval -
vegyen részt és kérdezzen Ön is a Pénzügykutató Zrt. vezetőjétől!

2024. február 28. 15:30

A részvétel ingyenes,
regisztráljon itt!

Szemet gyönyökördtető luxuslakások is megtalálhatóak Magyarországon, a létező minden földi jóval felszerelve, sokszor szuperpanorámás telkeken. Áruk nem egyszer sokszázmillió, amit a mostani helyzetben nem túlzottan sok vevőnek áll szándékában kifizetni. Hogyan adható el a luxuslakás?

Sokan sétálgattak sóvárogva például a Rózsadombon anno, bámészkodva-írigykedve a környéken található minden igényt kielégítő lakásokkal, házakkal kapcsolatban. Hiszen ki ne szeretett volna városi panorámát, belső úszómedencét, vagy éppen a hatalmas kert ajtajából a nappaliba közlekedő liftet? Igény tehát van ezekre a lakásokra, tőke viszont – főleg most – egyre kevésbé. A luxuspiac eddig sem a gyors tranzakciókról volt híres, mostanra azonban még inkább megnövekedett az értékesítési idő.

Másfajta vásárlóközönség

„A luxus egész más mint a tömegpiac, olyan apróságokon múlhat az eladás, mint például nem megfelelő méretű az úszómedence, vagy éppen útban van két-három fa vagy ház a teljes kilátásnak” – avatta be a Lakásmustrát a részletekbe egy prémium-ingatlanokkal foglalkozó szakértő. Véleménye szerint a racionális érvekkel szemben itt sokkal több szerepe van az emóciónak, egy-egy házba ha beleszeret a vásárló, akkor nyerő a helyzet, az apróságok már nem számítanak, ugyanakkor ha nem teljes a szerelem, szinte minden ház esetén jó pár hibát elő lehet hozni.

Ilyen buktató lehet például az értékállóság. A gyönyörű, görög oszlopokkal, barokkos motívumokkal díszített ház néhány éve még a piac slágere volt, ma már inkább azon gondolkodnak a vevők, hogyan lehetne minél olcsóbban a mai design-trendeknek megfelelően átalakítani. Vagyis ugyanaz érvényes,mint a tömegpiaci lakások esetében: a túlságosan extrém kialakítású ingatlanok nehezen találják meg gazdáikat.

„Tudni kell azt is, hogy a kategóriában vásárlók ritkán érkeznek 0%-os önerővel. Azt is mérlegelik, hogy mennyire felel meg arra a célra az ingatlan, amire ők szeretnék használni, nem-e olcsóbb egy új házat építeni valahol máshol? Sokszor a telek adottságai adják el a házat is, de ilyenkor bizony kemény áralku kezdődik, hiszen a vevő kalkulál, hogy mennyit kell ráfordítani a felújításra, vagy az átalakításra, hogy esetleg szívesen éljen a lakásban, vagy ki tudja azt adni” – mondja szakértőnk.

Nem kell a kváziluxus

Igazán igényes és minőségi ingatlanból még viszonylag nincs tömeg a piacon, annál több úgynevezett „kvázi-luxus” lakást kínálnak, azaz a 80-as évek végén, 90-es évek elején épített, nagyméretű, de műszakilag-esztétikailag sokszor elavult ingatlanokat – luxusáron. Ilyen esetben – ha az árból nem szívesen enged az eladó, az egyetlen lehetséges vonzerő a telek lehet, mivel főleg a fővárosban a jó adottságú telkek kínálata szűkös.
Eladni ezeket a kváziluxus lakásokat csak úgy lehet, ha megbecsülteti a tulajdonos a valós értékét, lehetőleg külön a telket, és külön a házat is – ha a ház luxuspiaci szempontból „semmilyen”, akkor a telek árával lehet játszani, felvetve azt a lehetőséget, hogy a régi ház akár még a bontható kategóriába is átsorolható. Sajnos az az „eszmei” érték, melyet az ilyen jellegű ingatlanok tulajdonosai sokszor indokoltnak tartanak, nagyon kevés esetben érvényesíthetőek a piacon.

Hogyan lehet eladni?

A luxuslakás értékesítése bonyolult és lassú folyamat. Először is meg kell találni azt a célközönséget, akit érdekelhet az ingatlan, és akik nem biztos, hogy a népszerű ingatlanhirdetési oldalakat keresik. Az sem biztos, hogy éppen vásárolni akarnak, de ha olyan helyen jelenik meg a hirdetés, ahol az egyébként szokatlan – például egy gazdasági újságban – könnyen lehet, hogy lesznek jelentkezők.

Adott esetben megoldást jelenthet, ha az ingatlan több részre osztható, ilyenkor akár „lakásonként” is el lehet adni, arra azonban figyelni kell, nehogy a további vevők azért lépjenek vissza, mert „valaki már van az ingatlanban”. Ismeretségi, szakmai, üzleti körökben is beszélni kell az eladásról, sosem lehet tudni, ki-mikor keres cégének rezidenciát.


Óvatosan kell intézni a mutatásokat is, különösen ha komolyabb értékek vannak a lakásban. A pontos címet sehol sem szabad hirdetni, bőven elég egy tág környék (pl. II. kerület legszebb részén), és egy mobiltelefonszám. A bemutatást – különösen nagy alapterület és több vevő esetén – nem szabad egyedül végezni, sőt az sem árt, ha a leendő vevővel egy semleges helyen találkozunk először, ha gyanú merül fel, fel sem kell vinni az ingatlanba. A fotókon lehetőleg ne szerepeljenek olyan régiségek, high-tech berendezési tárgyak, drága bútorok, ékszerek, melyek tippet adhatnak a nem egészen vásárlási szándékkal érkezőknek.

Amennyiben néhány héten belül nincs eredmény, nem szabad feladni: több olyan luxusvilla is kelleti magát az ingatlanosoknál, melyek szinte tökéletesek, de mégis évek óta várnak a megfelelő tőkeerővel rendelkező vevőre. Ha sürgősen kell bevétel, el lehet gondolkodni az átmeneti kiadáson is.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!