A Habitat közleményében arra figyelmeztet, hogy a lakhatási szegénység nemcsak következménye a gazdasági folyamatoknak, hanem befolyásolja is azokat: akadályozza a mobilitást, hatással van az emberek egészségi állapotára, hozzájárul a szegénység újratermeléséhez, és hosszú távon nagyobb terhet ró a szociális ellátórendszerekre. Ezért is fontos, hogy a lakáspolitika a közvetlen gazdaságélénkítési célok érvényesítése miatt ne veszítse szem elől a lakhatási szegénység elleni fellépés szempontjait sem.
Ennek fényében a Habitat kifogásolja, hogy a terv például a támogatások jövedelemadózáshoz kötésével és tulajdon-központúságával hátrányos helyzetbe hozza az alacsony státuszú háztartásokat. Hiányolja, hogy az ÚSZT nem foglalkozik a hajléktalansággal vagy a fogyatékosok lakhatásával, és az sem derül ki világosan, hogy az energiahatékonyságot célzó támogatások hogyan kívánják elérni az alacsony státuszú családokat.
A Habitat szerint a mindenki számára elérhető, méltányos lakhatás megteremtésének, a körülményekre rugalmasan reagálni képes lakásrendszer létrehozásának kell az állami lakáspolitika alappillérének lennie. Ezt segíthetné többek között egy jól működő szociális bérlakás-rendszer kialakítása is. A szervezet szerint üdvözlendő, hogy az ÚSZT a bérlakás-állományt nemcsak építéssel kívánja növelni, hanem felvásárlással is. Ugyanakkor a meglevő lakások bevonása a Habitat szerint más módon is lehetséges, például azzal, hogy az önkormányzatok bérlik a tulajdonosoktól az ingatlanokat.
A szervezet felhívja a figyelmet arra, hogy bár a tervben szerepel a szociális városrehabilitáció, 2012-13-ra a kormányzat nem irányzott elő forrásokat ilyen programokra, ezért a forráselosztást szabályozó akciótervek módosítását tartja szükségesnek.
A teleprehabilitáció alprogrammal kapcsolatban arra figyelmeztet, hogy a szöveg nem utal arra az ERFA rendeletmódosításra, amely integrált programok keretében a vidéken élő marginalizált közösségek számára is elérhetővé teszi az EU-forrásokat lakhatási fejlesztésekre. A szervezet sürgeti, hogy összhangban az Európai Bizottság ilyen irányú törekvéseivel, a 2011-13-as időszakban legalább egy ilyen pilot projekt induljon.
Az ÚSZT a lakáspolitikai eszközrendszer részeként említi a döntéshozók és a társadalmi szervezetek közötti együttműködést, az Otthonteremtési Tanácsadó Testület létrehozását. A szervezet jelezte: készséggel bocsájtja rendelkezésre szakmai tapasztalatait ehhez a munkához.
MTI