Hétfőn tovább zuhantak a legnagyobb amerikai autógyár részvényeinek árfolyama, miután a befektetők tartanak attól, hogy a vállalat csődbe megy. Reményre ad ugyanakkor okot, hogy a cég vélhetőleg kormányzati segítségben részesülhet, igaz ennek következtében a mostani részvényesek nem biztos, hogy jól járnak.
Néhány elemző szerint a General Motorsnak – legalábbis a mostani formájában – vége. A cég csak és kizárólag kormányzati támogatással maradhat talpon. Ezek közül a "legdurvább" a Deutsche Bank elemzése volt, melynek előrejelzése nulla dolláros célárat határozott meg a részvényre. "Kormányzati segítség nélkül azt hisszük, hogy GM összeomlása elkerülhetetlen. Az amerikai gazdaság jelenlegi helyzetében olyan kockázatokkal kell a gyártóknak, a beszállítóknak, és a kereskedőknek szembenézni, ami jelentősen megnöveli, és kiszámíthatatlanná teszik a kockázatokat" – indokolta a meglepő célárat a Deutsche Bank elemzése.
Az aggodalmak mindenesetre megtették hatásukat, hiszen a társaság részvényei egy dollárral estek, és a hétfői záróár 3,36 dollár lett. Ez 23 százalékos árfolyamcsökkenés egyetlen nap alatt. Napközben a részvényár 3,02 dollár is volt, amelynél csak 1946-ban volt olcsóbb a papír.
Hogy valójában mekkora a baj, az ugyanakkor kérdéses. Abban mindenki egyetért, hogy a gyengülő gazdaság és romló hitelpiaci feltételeket nagyon megnehezítették a Detroit központú autógyártó helyzetét. A cég ráadásul évek óta hiába próbálkozik a struktúraváltáson, több tízezer ember elbocsátásával sem sikerült jelentősen növelni a hatékonyságot. Eközben pedig a külföldi – elsősorban japán gyárak – folyamatosan növelték a piaci részesedésüket az amerikai cégek rovására.
Pénteken, az autógyártó 2,5 milliárdos negyedéves veszteséget jelentett, illetve figyelmeztetett arra is, rendkívül törékeny a cég likviditása. Ha a piaci helyzet nem javul, vagy nem kap kormányzati segítséget, akkor legfeljebb az év végéig tudják a működés finanszírozását biztosítani.
Az ügy nem kerülte el a nagypolitikát sem. Barack Obama megválasztott amerikai elnök felszólította Bush elnököt, hogy nyújtson azonnali támogatást a megrendült amerikai járműiparnak. A nagy amerikai járműgyártók, a General Motors, a Ford Motor és a Chrysler 25 milliárd dolláros rendkívüli támogatást vár az államtól, hogy elkerüljék a csődöt. Az Egyesült Államokban csökken az autóeladás, és a három cég havi vesztesége több milliárd dollár.