3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Hétfőn tovább zuhantak a legnagyobb amerikai autógyár részvényeinek árfolyama, miután a befektetők tartanak attól, hogy a vállalat csődbe megy. Reményre ad ugyanakkor okot, hogy a cég vélhetőleg kormányzati segítségben részesülhet, igaz ennek következtében a mostani részvényesek nem biztos, hogy jól járnak.

Hétfőn tovább zuhantak a legnagyobb amerikai autógyár részvényeinek árfolyama, miután a befektetők tartanak attól, hogy a vállalat csődbe megy. Reményre ad ugyanakkor okot, hogy a cég vélhetőleg kormányzati segítségben részesülhet, igaz ennek következtében a mostani részvényesek nem biztos, hogy jól járnak.

Néhány elemző szerint a General Motorsnak – legalábbis a mostani formájában – vége. A cég csak és kizárólag kormányzati támogatással maradhat talpon. Ezek közül a "legdurvább" a Deutsche Bank elemzése volt, melynek előrejelzése nulla dolláros célárat határozott meg a részvényre. "Kormányzati segítség nélkül azt hisszük, hogy GM összeomlása elkerülhetetlen. Az amerikai gazdaság jelenlegi helyzetében olyan kockázatokkal kell a gyártóknak, a beszállítóknak, és a kereskedőknek szembenézni, ami jelentősen megnöveli, és kiszámíthatatlanná teszik a kockázatokat" – indokolta a meglepő célárat a Deutsche Bank elemzése.

Az aggodalmak mindenesetre megtették hatásukat, hiszen a társaság részvényei egy dollárral estek, és a hétfői záróár 3,36 dollár lett. Ez 23 százalékos árfolyamcsökkenés egyetlen nap alatt. Napközben a részvényár 3,02 dollár is volt, amelynél csak 1946-ban volt olcsóbb a papír.

Hogy valójában mekkora a baj, az ugyanakkor kérdéses. Abban mindenki egyetért, hogy a gyengülő gazdaság és romló hitelpiaci feltételeket nagyon megnehezítették a Detroit központú autógyártó helyzetét. A cég ráadásul évek óta hiába próbálkozik a struktúraváltáson, több tízezer ember elbocsátásával sem sikerült jelentősen növelni a hatékonyságot. Eközben pedig a külföldi – elsősorban japán gyárak – folyamatosan növelték a piaci részesedésüket az amerikai cégek rovására.

Pénteken, az autógyártó 2,5 milliárdos negyedéves veszteséget jelentett, illetve figyelmeztetett arra is, rendkívül törékeny a cég likviditása. Ha a piaci helyzet nem javul, vagy nem kap kormányzati segítséget, akkor legfeljebb az év végéig tudják a működés finanszírozását biztosítani.


Az ügy nem kerülte el a nagypolitikát sem. Barack Obama megválasztott amerikai elnök felszólította Bush elnököt, hogy nyújtson azonnali támogatást a megrendült amerikai járműiparnak. A nagy amerikai járműgyártók, a General Motors, a Ford Motor és a Chrysler 25 milliárd dolláros rendkívüli támogatást vár az államtól, hogy elkerüljék a csődöt. Az Egyesült Államokban csökken az autóeladás, és a három cég havi vesztesége több milliárd dollár.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!