3p

Ilyenkor lehet alternatíva a kockázati tőke vagy a közösségi finanszírozás, alapvetően azoknak a kis- és középvállalkozásoknak, akik nem akarnak vagy tudnak bankhitelt felvenni – derült ki a Privátbankár és az Mfor múlt szerdai, Fókuszban a digitalizáció című konferenciáján megtartott tőkeági kerekasztal-beszélgetésen.

Mi már kimerítettük az FFF hármasát, azaz a család (Family), a barátok (Friends) és a bolondok (Fools) pénzéből elindult a vállalkozásunk – osztotta meg tapasztalatait Túri Péter, a légi betegszállításra alapított TrustAir Aviation Kft. ügyvezető igazgatója. A fejlődésükhöz már komolyabb tőkére van szükségük.

Balról jobbra: Csabai Károly (moderátor, Mfor-Privátbankár), Katona Zsolt, Szeles Nóra, Paulovits Márton, Kaprinay Zoltán, Túri Péter. Fotó: Kerényi Judit
Balról jobbra: Csabai Károly (moderátor, Mfor-Privátbankár), Katona Zsolt, Szeles Nóra, Paulovits Márton, Kaprinay Zoltán, Túri Péter. Fotó: Kerényi Judit

Például kockázati tőkére, amelynek bevonására a TrustAir már megérett – vélte Katona Zsolt, a Solus Capital Kockázati Tőkealap-kezelő Zrt. vezérigazgatója.  A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) egykori vezérigazgatója emlékeztetett arra, hogy a kockázati tőke – mint alternatív forrásbevonási forma – hazai elterjedésében sokat segítettek a döntő részben az Európai Unió forrásaiból finanszírozott programok. Olyannyira, hogy ma már előfordul, a befektetők versenyeznek a startupok kegyeiért.

Ha azonban egy kezdő vállalkozás a kockázati tőke alapok forrásaihoz még nem jut hozzá, vagy azt drágának, hosszasnak tartja és az induláshoz rendelkezésre álló saját tőke már elfogyott, akkor jöhet szóba a közösségi finanszírozás, ismertebb angol kifejezéssel: crowdfunding – hangsúlyozta Kaprinay Zoltán, a Creative Dock Hungary alapítója, akinek cége közösségi finanszírozási oldalt működtet.

Részvénycélú közösségi finanszírozással a fenntartható növekedést felmutató üzleti modellel rendelkező kkv-k tudnak hatékonyan tőkéhez jutni úgy, hogy közben márkát építenek és akár eladást is generálnak – közölte Szeles Nóra, a közösségi finanszírozás meghonosítását a zászlajára tűző Tőkeportál piacfejlesztési tanácsadója. Egy-egy kampányban a néhány tízmillió forinttól maximum 1 millió euróig lehet tőkéhez jutni a jellemzően 45-60 napig tartó kampány alatt. A kampány akkor sikeres, ha eléri a tőkecélját, amiért cserébe a befektetők részvényekhez jutnak.

A tőzsde inkább a kockázati tőkét felszívó vállalkozások kapcsán jöhet szóba, amely megfelelő kiszállási terepe lehet a befektetőknek ­­– hangsúlyozta Katona Zsolt. Ugyanakkor a BÉT maga is tesz azért, hogy a kis- és középvállalkozásokat tőkéhez, privátbanki befektetőkhöz segítse – emelte ki Paulovits Márton, a BÉT Kibocsátói Akvizíciók Igazgatóság igazgatója. Emlékeztetve, a régiós tőzsdék mintájára a hazai tőzsde is elindította a kifejezetten a magyar kkv-k számra kialakított alpiacát, az XTendet. Amelyen keresztül már két vállalkozás is – a Cyberg és a Megakrán – is több mint 600 millió forint értékben vont be forrást.

A börze nemcsak a tőkebevonáshoz alkalmas terep, hanem azáltal, hogy a virtuális parketten forgó cégeknek átláthatóbban kell működniük – rendre, részletesen be kell számolniuk főbb adataikról, üzleti folyamataikról –, a gazdaság fehérítéséhez is hozzájárulhatnak.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!