4p

A közösségi platform elkezdte bevezetni a Facebook News szolgáltatását Angliában, valamint külön is fizet a kiadóknak, egyelőre szintén csak Angliában, és nem rendszerszerűen, hanem projektalapon.

A Facebook News egy Android és iPhone mobilokon elérhető applikáció, ami eddig csak az amerikai közönség számára volt elérhető. Ezentúl szigetországi olvasók is hozzájuthatnak az appban megjelenő több száz helyi és országos újság kínálatához, elősegítve hirdetési bevételeik, valamint előfizetői táboruk növelését - írja a What's news in Publishing nevű szakportál.

A mobilapp használói így olyan lapok híreihez juthatnak hozzá, mint az Economist, a Guardian, a Daily Mail, vagy a Channel 4 News, Daily Mail Group, DC Thomson, Financial Times, Sky News, Telegraph Media Group, az Indepent és sok más neves újság.

A szolgáltatás azon túl, hogy új lehetőség a kiadók számára híreket eljuttatni a mobilhasználókhoz, amelyen keresztül növelhetik hirdetési bevételeiket, előfizetőik táborát, a Facebook még külön is fizet a kiadóknak.

A Facebook News a mobilhasználókat célozza
A Facebook News a mobilhasználókat célozza

A Facebook lépése jelentős, milliókban mérhető pénzügyi előrelépést jelent a kiadók számára a sivár üzleti környezet miatt, ami nagyrészt annak az eredménye, hogy a közösségi média uralja a hirdetési piac nagy részét - mondta Archie Blend, a Guardian szenior tudósítója.

Jesper Doub, a Facebook hírekkel foglalkozó európai igazgatója egyensen arról beszélt,  hogy ez a kezdete egy sor híreket illető nemzetközi befektetésnek.

Az olvasók a top sztorik címeit, a a nap híreit láthatják majd közvetlenül a személyükre szabott hírek mellett. Íme egy kis bemutató videó a működéséről:

A főbb hírciklusok során a Facebook News hírkivonatokat fog készíteni, kiemelve az eredeti és hiteles jelentéseket a legnagyobb történetekről. Például a koronavírusra vonatkozó hírek gyűjteményét emeli ki, hozzáférést biztosítva a pandémiával kapcsolatos időszerű és releváns hírekhez.

Az app nem csak készen kínál híreket bizonyos kiadóktól, de olyan lehetőségeket is biztosít a felhasználók számára, hogy bizonyos lapokat elrejtsen, másokat pedig elővegyen a saját maga számára. A mások által megosztott cikkek továbbra is megjelennek a hírfolyamban.

A főbb funkciók:

  • A nap híreit újságírók válogatják össze
  • Személyre szabott megjelenés a felhasználó álal fogyasztott hírek alapján
  • Hírválogatás üzleti, szórakoztató, egészségügyi, tudományos és sport témában
  • A felhasználó ellenőrzése alatt tarthatja, milyen cikkeket, témákat vagy kiadókat szeretne látni vagy elrejteni.

Az angliai bevezetés után Németországban és Franciaországban tervezi piacra dobni az appot a Facebook. Ahogy közleményükben foglamaznak, egyre több országban egyre több tartalomért akarnak fizetni, hogy hozzájáruljanak a szerkesztőségek hosszú távú fennmaradásához. A Community News Project keretében 2,25 millió fontot fordítottak 80 helyei szerkesztőség képzésére Angliában. 

Úgy tűnik tehát, hogy valamit a Facebook is érez abból a felelősségből, ami rá esik a hirdetési piac átalakítása miatt. Ahogy a Guardian újságírója fogalmazott, a közösségi média - és a Big Tech további cégei - teljesen uralmuk alá vonták a hirdetési piacot. Letarolásnak is lehet mondani, ahogy főszerkesztőnk Baka F. Zoltán fogalmazott a Media1 műsorában.

Mindazonáltal a közvetlen fizetés csak csepp a tengerben, legalábbis a Big Tech cégeinek árbevételéhez és nyereségéhez képest, amelyről nemrég írtunk.

Éppen ezért mi továbbra is az olvasókkal kötött szövetségben hiszünk: az olvasók előfizetésükért cserébe kiszámíthatóan minőségi tartalmat kapnak. Az újság így nem függ senkitől, csak és kizárólag olvasóitól, előfizetőitól.

Magyar törvényjavaslat készül

Varga Judit szintén ma jelentette be Facebook-oldalán, hogy az Igazságügyi Minisztérium tavasszal törvényjavaslatot fog az Országgyűlés elé terjeszteni a nagy technológiai vállalatok hazai működésének szabályozásáról.
 Semmi mást nem szeretnénk elérni a nagy tech cégekkel szemben, mint a törvényes, átlátható és ellenőrizhető működést. Semmi mást, mint ami a többi cégre, nagyvállalatra vagy kisvállalkozóra is vonatkozik.
Továbbra is együttműködünk az Unió hasonló irányú szabályozásának előkészítésében, de az elmúlt időszak eseményei megmutatták, hogy gyorsabban kell lépnünk az emberek védelme érdekében. Hiszen ma már önkényesen bárki lekapcsolható az on-line térből bármilyen hivatalos, átlátható, tisztességes eljárás és jogorvoslat lehetősége nélkül.
Lekapcsolhatóak a pékek, fodrászok, nyugdíjasok, tanárok, kis- és nagyvállalatok valamint állami vezetők is. 
A szándékos, ideológiai vagy üzleti érdekből történő digitális károkozás Magyarországon sem maradhat többé következmények nélkül!

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!