5p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Jelenleg keresik az egykor belföldi légiforgalmat is bonyolító repülőtér új helyét.

A helyiek már korábban is sejtették, de most végleg eldőlt, a miskolci repülőtér a jelenlegi helyén nem működik tovább. Igaz, korábban sem fogadott és indított nemzetközi járatokat a borsodi megyeszékhely, hiszen a 850 méter hosszú füves rét csak kisebb gépek fel- és leszállására alkalmas, de a miskolciak mindig repülőtérnek nevezték a város északi határában lévő területet. Több mint kilencven év után a jövőben ipari park foglalja el a repülőgépek helyét.

Repülős Gizi legendája

A repülőtér története 1931-ig nyúlik vissza, akkor jelölték ki erre a célra ezt a 850 méter hosszú területet, azzal a céllal, hogy ellássa az akkor alakult légierő iskola kiképző feladatait. A repülőteret a motoros repülők és a Bükk-Mátravidéki Aero Club vitorlázó gépei közösen használták. A második világháborút megelőzően a motoros kiképzés keretein kívül egy futárrepülő raj és a VII. Közelfelderítő Repülőszázad állomásozott a területen. A nagy sebességű, így hosszabb futópályát igénylő repülőgépek megjelenésével a kisméretű miskolci repülőtér jelentősége csökkenni kezdett, majd katonai célú alkalmazása meg is szűnt.

A Miskolci Repülőtér utolsó napjait éli jelenlegi helyén Fotó: minap.hu
A Miskolci Repülőtér utolsó napjait éli jelenlegi helyén Fotó: minap.hu
A miskolci repülőtér aranykorszaka 1946-ban kezdődött, amikor átkerült a Közlekedési Minisztérium hatáskörébe és a MASZOVLET megindította belföldi légi járatait. A repülőtér átalakítása és a közúti aluljáró elkészítése után 1947 nyarán indították el a Budapest–Miskolc közötti rendszeres járatot. A belvárosból autóbusz szállította ki és be az utasokat. A miskolciak még a mai napig büszkén emlegetik, hogy a Repülős Giziként elhíresült besurranó tolvaj, Bodnár Gizella is repülővel utazott a városba „dolgozni”, bár az érintett egy televíziós műsorban pár évvel a halála előtt azt állította, ez csak egy legenda. A miskolciak azonban szeretik a legendáikat is ápolni.

A belföldi légi szállítás megszüntetése után a repülőtér üzemeltetését a Magyar Honvédelmi Szövetség Repülő és Ejtőernyős Klubja vette át. A repülőtéren aktív motoros, vitorlázórepülő és ejtőernyős sportélet kezdődött.

A rendszerváltás után a tulajdonviszonyok rendezetlensége miatt más repülőterekhez hasonlóan a miskolcitól is távol maradtak a lehetséges befektetők. A városhoz a legközelebb nemzetközi légikikötővel Debrecen és Kassa rendelkezik. Előbbi 90, utóbbi 60 kilométerre van Miskolctól, autópályán mindkettő könnyen megközelíthető, ezért esély sem volt arra, hogy a borsodi megyeszékhelyen is tovább fejlesszék a repülőteret.

A korábbi miskolci repülőnapok rengeteg látogatót vonzottak Fotó: minap.hu
A korábbi miskolci repülőnapok rengeteg látogatót vonzottak Fotó: minap.hu

Azt már évek óta rebesgetik a városban, hogy a területen ipari park létesül. Mindehhez nem kellett nagy képzelőerő, hiszen a 45 hektáros terület 2007-ben a Miskolci Ipari Park részévé vált és azóta olyan cégek kezdtek ingatlanfejlesztésekbe mint a Bosch és a Remy Automotive.

Nem volt váratlan

– A miskolci repülőtér bezárása senkit nem érhetett váratlanul, hiszen a Fidesz országgyűlési képviselője, Csöbör Katalin már 7 évvel ezelőtt bejelentette, hogy ipari park lesz a helyén – mondta érdeklődésünkre Szántó Rita, a miskolci városháza sajtófőnöke. – 2016-ban dőlt el, hogy a három különböző helyrajzi számon bejegyzett terület várossal való közös tulajdonjoga meg fog szűnni. Az önkormányzat befolyása tovább csökkent, gyakorlatilag csak a hatósági szabályozásokban működött közre. 2019-ben az ingatlan elidegenítési és terhelési tilalom elmúltával nyílt lehetőség az ipari jellegű hasznosításra. Megkezdődtek a repülőklub költözéséről szóló tárgyalások, amelyek azonban nem vezettek eredményre. Ebben az évben az előző városvezetés arról is tájékoztatta a repülőklubot, hogy a szerződésüket nem hosszabbítják meg.Szántó Rita hozzátette, bár a klub bérleti szerződése lejárt, az új városvezetés 2020-ban újra megkötötte azt, hogy biztosítani lehessen a repülőtér további üzemeltetését.

Miskolcon jelenleg négy ipari park található, ebből kettő barnamezős és kettő zöldmezős. A zöldmezős ipari parkok üzemeltetője és „Ipari Park" cím jogosultja Miskolc MJV Önkormányzata és vagyonkezelő cége, a Miskolc Holding Zrt. A közel 15,5 milliárd forintos saját tőkével jegyzett Miskolc Holding Zrt. 2020-ban 3,45 milliárdos nettó árbevétele után 230 millió forint adózott eredményt könyvelhetett el.

– A szerződésben a klub elfogadta, hogy a város azzal a feltétellel adja ismét használatba a területet, hogy üzleti céllal hasznosítani fogja. Ennek ismeretében senkit nem érhetett váratlanul, hogy a területet ki fogják üríteni – mondta a sajtófőnök. – Lehetséges célpont lehet a további működésre Sajópetri, ahol Király Károly, a miskolci székhelyű Kaisair Craft tulajdonosa 2020 júniusában mutatta be az európai uniós támogatottságú repülőtéri  projekt látványterveit. Jelenleg a megyeszékhely vezetése is elkötelezett abban, hogy új területet találjon a repülési tevékenység folytatásához. Miskolc alapvető gazdasági érdeke, hogy repülőtérrel rendelkezzen, ezzel is elősegítve az új nagybefektetők megtelepedését térségünkben.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!