3p

A kínai akkumulátorgyár számára kell a vasútvonal helye. Az új nyomvonal rég megvan, de mint oly sok más vasúti beruházás kapcsán, Lázár János minisztériuma ezügyben sem csinált semmit és nem folytatta a megkezdett munkát az elmúlt években – panaszkodik a szakszervezet.

Bezárja a MÁV október 19-től az elmúlt évtizedek egyik regionális vasúti sikersztoriját, a Debrecen-Nagykereki vasútvonalat – írja Vitézy Dávid Facebook bejegyzésében

„A 106-os vasútvonal ugyanolyan kallódó magyar vidéki mellékvonal volt, mint oly sok másik, míg nem 2015-re a vonalmenti települések összefogtak, és 13 önkormányzat fél milliárdos uniós pénzből hatékonyan megújítottak több vasútállomást, gondozták a növényeket, a ráhordó autóbuszjáratokkal javultak az átszállási kapcsolatok, a MÁV pedig ütemes menetrendet vezetett be” – idézi fel a budapesti ellenzéki képviselő.

Vitézy Dávid sokszor kiáll a tömegközlekedési vonalak fejlesztése mellet
Vitézy Dávid sokszor kiáll a tömegközlekedési vonalak fejlesztése mellet
Fotó: Facebook/ Vitézy Dávid

A fejlesztések meg is hozták a várt eredményt: 48 százalékkal nőtt az utasforgalom, és sokáig úgy tűnt, egyfajta „mellékvonali mintaprojektté” válhat a nagykereki pályaszakasz… Sőt! 2021-ben még az is felmerült, hogy Szeged-Hódmezővásárhely után tram-trainek kötnék össze Debrecent Nagyváraddal. Meg volt tehát minden okunk az optimizmusra… – teszi hozzá a Vasutasok Szakszervezete.

Az egyvágányú, eredetileg Debrecent Nagyváraddal összekötő vasutat 1894-ben adták át az utazóközönségnek, mely vonalat a trianoni döntés szakított ketté, és emiatt lett belőle egy Nagykerekiben végződő zsákvonal. Az 1970-es évektől több terv is született mind a villamosításra, mind a pálya meghosszabbítására, Derecske, Ártánd vagy Biharkeresztes irányába, így szüntetve meg annak zsákvonal jellegét. Nos, ezekből a tervekből nem lett semmi – írja a Vasutasok Szakszervezete, akik szerint a bezárás már október 13. után bekövetkezik.

Példaértékű összefogással újították meg

Vitézy azzal folytatja, hogy „példaértékű volt, hogy kistelepülések önkormányzatai nem újabb utakat, hanem a vasút megmentését és fejlesztését tekintették céljuknak. Nem véletlen, hogy ezt követően a tipikus magyar vidéki vasúti sikersztori és példa volt ez a vonal – amit most bizonytalan időre bezárnak.

A bezárás oka prózai: a CATL kínai akkumulátorgyár számára kell a vasútvonal helye. Az új nyomvonal rég megvan, már 2022-ben is tudni lehetett, hogy pár év múlva szükség lesz rá, de mint oly sok más vasúti beruházás kapcsán, Lázár János minisztériuma ezügyben sem csinált semmit és nem folytatta a megkezdett munkát az elmúlt években. Még a tervezés sem indult el… Így aztán most, engedve a kínai ipari nyomásnak, bezárják az egyik legsikeresebb debreceni elővárosi vonalat.

Ausztriában vagy Csehországban ez elképzelhetetlen lenne. Az is, hogy egy külföldi ipari beruházó érdeke így írja felül a helyiekét, ahogy az is, hogy a közszolgálatot és a kötelezettségeit ilyen mértékig elhanyagoló közlekedési kormányzat egy vállrándítással elintézhessen egy ilyet, sok évnyi semmittevést. De mi így élünk itt a Kárpát-medencében, és így épül le, zár be ki tudja hány évre egy kihasznált és jól működő vasútvonal. Mert ugye “most a vidék jön„, ahogy Lázár János mondta, amikor közlekedési miniszter lett 2022 végén – ahogy már a bezárt tíz vonal kapcsán is láttuk, leginkább a vasút leépítése terén bizonyult igaznak ez az ígéret, sajnos” – zárja sorait Vitézy Dávid.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!