2024. december 13-án Schmidt Mária, a Terror Háza főigazgatója kiposztolt a Facebook-oldalára egy képet egy magyar szemmel ismeretlen újságban megjelent, angol nyelvű cikkről. „Két kimagasló tehetségű magyar, két életút” – ez az írás címe. Schmidt a képhez azt írta: „Lehetett volna ez egy gyönyörű barátság kezdete.
Nem az lett – az Orbán kontra Sorosról a most megjelent European Voices-ban.” A posztból kiderül, hogy ez a cikk G. Fodor Gábor Orbán kontra Soros című könyvének recenziója, amelyet a European Voices című folyóiratban jelentetett meg Schmidt Mária – írja a Telex.
Fotó: MTI
A lap szerint azonban posztjában néhány dolgot nem említett meg. Egyrészt azt, hogy a cikke az „advertorial” rovatban, PR-cikként, vagyis tulajdonképpen hirdetésként jelent meg. Másrészt azt, hogy ezt a hirdetést minden jel szerint olyan forrásból fizették, amelyet hivatalosan tehetségtámogatásra, sportra, kultúrára, szociális ügyekre és fenntarthatóságra kellett volna költeni. Ebben a folyóiratban ugyanis pont ilyen hirdetési helyeket vásárolt az a Mol és az állam által közösen alapított Mol – Új Európa Alapítvány, amelynek Schmidt Mária is kuratóriumi tagja.
A Mol – Új Európa Alapítvány több mint tízmillió forintból vásárolt hirdetési felületet a negyedévente megjelenő European Voices kiadványban.
A European Voices egy Ausztriában kiadott, angol nyelvű folyóirat, amely honlapja szerint „olyan szakértők, tudósok, írók, politikai gondolkodók és megfigyelők számára nyújt platformot, akik Európa helyzetéről elmélkednek, és megosztják egymással az Európa jövőjéről szóló elképzeléseiket. Olyan közönséghez szól, amely részese akar lenni ezeknek a vitáknak.”
Az, hogy a Mol – Új Európa Alapítvány támogatja a European Voices magazint, nem titok. Utóbbi honlapján a pénzügyi támogatók körében első helyen szerepel az alapítvány, olyan osztrák óriáscégeket megelőzve, mint az OMV és a Raiffeisen. Az azonban a honlapról nem, csak a folyóiratból derül ki, pontosan mit kap az alapítvány a támogatásért cserébe. A jelek szerint hirdetési felületet, amelyen sima reklámok mellett Schmidt Mária és Miklósa Erika véleménycikkei jelentek meg PR-cikként.
A portálnak az alapítvány megerősítette, hogy egy hosszú távú szerződés részeként minden lapszámban vett egy hirdetési felületet, amelyen a kuratórium tagjainak véleménycikkei, valamint a Felzárkózó Települések program hirdetése jelentek meg.