3p

Miért állhatott be a Tisza és a Fidesz közötti különbség?
Ki nyerhet az adók körüli politikai viharon?
Mi lesz az átláthatósági törvényből?

Online Klasszis Klub élőben Somogyi Zoltánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves szociológust!

2025. szeptember 24. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Eltűnnek a Youtube-ról a politikai hirdetések – írja a Telex.

Mától, azaz 2025. szeptember 22-től a Google nem fog több politikai hirdetést mutatni az Európai Unió területén. Azon túl, hogy korábban jelezték, hogy mielőtt életbe lép az EU erre vonatkozó szabályozása, le fogják tekerni ezeket a hirdetéseket, nem verték nagy dobra ezt; csak egy rövid figyelmeztetésben szóltak a hirdetői oldalon, hogy szeptember 22-től vége. Hogy ez a gyakorlatban pontosan mit jelent, 22-én mikortól él a tiltás, milyen időzóna szerint, és a már futó kampányokat is leállítják, vagy csak újakat nem fogadnak be, az egyelőre még homályos – írja a portál.

A cég már tavaly jelezte, hogy megszüntetik a politikai hirdetéseket a YouTube-on és az AdSense-ben, azaz a hirdetési felületükön, amivel rengeteg oldalon jelen vannak. A Google gyakorlatilag a legnagyobb reklámplatform az interneten, 2024-ben 264,6 milliárd dollár bevételt hozott neki a hirdetések megjelenítése.

Az időzítés nem véletlen: az EU vonatkozó rendelete október 10-én lép hatályba, és minden politikai hirdetést megjelenítő felülettől átláthatósági fejlesztéseket várt. Ezek azt a célt szolgálják majd, hogy a politikai hirdetések egyértelműen azonosíthatóak legyenek.

A hirdetéseknek „néhány kulcsfontosságú információt is meg kell jeleníteni, beleértve a szponzorukat, a konkrét választást vagy népszavazást, amelyhez kapcsolódnak, a kifizetett összegeket és a célzási technikák esetleges alkalmazását”. Az EU emellett szigorítja a reklámokon keresztül történő adatgyűjtést is.

A Meta is hasonlóan döntött, a következő hetekben a Facebook anyavállalata is betiltja majd a politikai, társadalmi tartalmú hirdetéseket. Pedig a magyar pártok és más politikai szereplők rengeteget költenek ezekre a hirdetésekre: ahogy az augusztusi Lájkbajnokságban is írtuk, a Fidesz és utánfutói még utoljára jól felpörgették a politikai reklámokat a Facebookon, mielőtt azok eltűnnek. A legtöbb pénzt hirdetésre fordító oldalak toplistáján csak a Fidesz szerepel, csak más-más neveken; a riasztóan béna MI-videókkal Dunát rekesztő Nemzeti Ellenállás Mozgalom majdnem 102 millió forintot költött el a Metánál, Orbán Viktor szinte 100 milliót, a Fidesz-frakció pedig 21,6 milliót.

Tehát ezek a hirdetések voltak a kormánypártok legfontosabb fegyverei, így hiába állítja Ifj. Lomnici Zoltán, hogy ezzel a Tisza jár a legrosszabbul, valójában pont a Fidesz jut majd el jelentősen kevesebb emberhez.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!