2p

Hamarabb hazahozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Meta októbertől megszünteti a politikai, választási és társadalmi témájú hirdetések futtatását az Európai Unió területén – jelentette be a vállalat csütörtökön, hogy ezzel elkerülje az EU új átláthatósági rendeletének való megfelelést, amely szigorúan szabályozza a politikai reklámok megjelenítését az online platformokon.

A Meta lépése gyakorlatilag azt jelenti, hogy nem alkalmazkodik a szabályozáshoz, inkább teljesen kivonul erről a hirdetési piacról – foglalja össze a Telex.

Külföldi befolyástól fél az EU

Az októberben hatályba lépő rendelet célja, hogy visszaszorítsa a választásokba való külföldi beavatkozást, valamint a politikai dezinformáció terjedését. Az új szabályok alapján a közösségi platformoknak világosan fel kell tüntetniük, ki fizette a politikai hirdetést, illetve használtak-e személyes adatokat a célzás során.

A Meta közlése szerint nem kíván megfelelni ezeknek a követelményeknek, és inkább leállítja az érintett hirdetéstípusokat – nemcsak az uniós tagállamokban, hanem más európai piacokon is, így például az Egyesült Királyságban. A vállalat szabályzata részletesen felsorolja, milyen hirdetések tartoznak ebbe a kategóriába.

Orbán Viktor is változtathat a kormánykommunikáción
Orbán Viktor is változtathat a kormánykommunikáción
Fotó: Orbán Viktor / Facebook

Az EU és a Meta közötti konfliktus e kérdésben nem új keletű: a cég már két éve jelezte, hogy problémásnak tartja a tervezett szabályozást. Most viszont világossá vált, hogy a világ egyik legnagyobb technológiai vállalata a visszavonulást választja az alkalmazkodás helyett.

Posztolni még lehet

A cég ugyanakkor hangsúlyozta: a politikai témájú tartalmak posztolását nem tiltja meg, sem a felhasználóknak, sem a politikusoknak. Ami változik: az ilyen tartalmakat nem lehet majd fizetett hirdetésként népszerűsíteni a Metánál.

Nem a Meta az egyetlen technológiai szereplő, amely így próbálja megkerülni az uniós megfelelést: a Google már tavaly jelezte, hogy leállítja a politikai hirdetések kiszolgálását az EU-ban. Az amerikai cég akkor azt kifogásolta, hogy a rendelet túlságosan tág értelemben definiálja, mit tekint politikai hirdetésnek, ezért nem tudná jogszerűen és következetesen teljesíteni az elvárásokat.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!