5p

Összeomlik vagy magára talál a magyar gazdaság?
Tartogat még meglepetéseket Trump?
Ki profitálhat Gyurcsány Ferenc távozásából?

Online Klasszis Klub élőben Lengyel Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves politológust, közgazdászt!

2025. május 20. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Újabb milliárdos megbízást kaptak Balásy Gyula cégei a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetirodától: márciusban nettó 3,9 milliárd forintos szerződést írtak alá kormányzati kampányokra, ideértve az NDÁP népszerűsítését és nemzetközi kommunikációt is – miközben a cégek egyes megbízásaival kapcsolatban még nyomoz a rendőrség. 

A Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda és a New Land Media Kft. – Lounge Design Kft. alkotta konzorcium márciusban újabb keretszerződést kötöttek, ezúttal „Európa jövőjét érintő nemzetközi és hazai színtéren történő kormányzati kommunikációval kapcsolatos feladatok ellátása 46., valamint az állampolgárok életét kiemelten érintő kormányzati döntésekkel kapcsolatos feladatok ellátása 54.” tárgyban. Kissé leegyszerűsítve ezeket a megbízásokat nevezzük plakátkampányos munkáknak, mert általában a nagy (leginkább) kék, kormányzati üzeneteket sulykoló köztéri hirdetések jutnak eszünkbe, pedig ennél komplexebb kampányokról, televíziós és rádiós, offline és online eszközökről is szó van. 

Talán mondani sem kell, hogy a beszerzést a megrendelő Miniszterelnöki Kabinetiroda alatt működő Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKOH) bonyolította, a nyertes konzorcium tagjai Balásy Gyula tulajdonában vannak, sőt, a rendezvényszervezési feladatoknál alvállakozóként jelölt Lounge Event Kft. is az övé. Az üzletember cégei év elején több mint 4,3 milliárd forint értékben kaptak megbízásokat a honvédségtől. A projektek között magazinsorozat, élményközpontok és kalandpark is szerepel:

Balásy Gyula cégeinek egyes szerződéseivel összefüggésben 2024 áprilisában nyomozás indult, miután felmerült a gyanú, hogy túlárazások és manipulált darabszámok is szerepeltek a teljesítésekben. Az NKOH-t érintő külön nyomozás nyáron kezdődött, a rendőrség azt vizsgálja, valódi versenyhelyzetben is nyerhetné-e Balásy cégcsoportja az állami megbízások zömét. Hetekkel ezelőtt megkérdeztük a Nemzeti Nyomozó Irodát, hogy milyen szakban vannak a nyomozások, történt-e gyanúsítotti kihallgatás, nemrégiben azonban mindössze ezt a választ kaptuk:

„ezúton tájékoztatjuk, hogy a kérdéses ügyben az eljárás folyamatban van a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Irodánál, azonban a nyomozás érdekére való tekintettel arról bővebb információt nem áll módunkban adni.”

5 milliárd is elmehet

A nyomozást tehát még nem zárták le, az NKOH malmai pedig közben őrölnek. A mostani, március közepén szignózott szerződés nettó értéke 3,937 milliárd (bruttó 5 milliárd forint), amelyből nettó 1,181 (bruttó 1,5 milliárd forint) opciós rész. A minisztérium a teljes keret 70 százalékának, azaz bruttó 3,5 milliárd forintnak a lehívására vállalt kötelezettséget, ennyi munkát biztosan megkapnak Balásy cégei, ezen felül pedig még az opciós részt is ki lehet meríteni, ha kicsi lenne az anyagi mozgástér. A szerződés hatálya március közepétől december 31-ig tart, vagy a keretösszeg kimerüléséig. 

Részlet a szerződésből
Részlet a szerződésből
Fotó: Mfor

 

A szerződés műszaki leírása szerint a vállalkozók egyik feladata a Nemzeti Digitális Állampolgárság Program (NDÁP) népszerűsítése. A kampányok célja „az NDÁP egyes elemeinek, a digitális államról és szolgáltatásnyújtásról szóló törvény hatálybalépésével kapcsolatos újításoknak, az NDÁP mobilapplikációnak és keretszolgáltatásainak, a digitális állampolgári felületeknek és funkcióiknak az állampolgárok számára történő bemutatása, valamint a digitális állampolgári felületek látogatói felhasználói élményútjának mérése és elemzése, pozitív felhasználói élmény kialakítása.”

De nem csak ennyiről van szó. A minisztérium külföldi kampányokról is szót ejt:

„Magyarország kormánya arra is törekszik, hogy a belföldi tájékoztató tevékenység mellett külföldi állampolgárok, a nemzetközi véleményformálók és döntéshozók is értesüljenek a kabinet álláspontjáról és intézkedéseiről. Ezt azért tartjuk indokoltnak, mert egyes nemzetközi színtéren születő javaslatok, előterjesztések és döntések a magyarok életére is hatással lehetnek. Éppen ezért elengedhetetlen, hogy a hazai közvélemény mellett a nemzetközi közvélemény is értesüljön Magyarország egy és kiemelt ügyekben képviselt álláspontjáról és nézeteiről.”

A cél, hogy „a kampányok során lehetőség szerint a teljes magyar felnőtt körű lakosságot, a célcsoport minden szegmensét, valamint a hazai és a külföldi állampolgárok, a nemzetközi véleményformálók és döntéshozók minél szélesebb körét elérje.” Ezért „kiemelten fontos a széles körű eszközhasználat, például televízió, rádió, print, közterületi hirdetések, internetes megjelenések, közösségi média hirdetések, BTL eszközök az optimális ár-érték arány biztosítása mellett.”

A vállalkozók feladata „olyan egyedi kreatív tartalmak tervezése és előállítása is, amely mind a magyar, mind a nemzetközi nyilvánosság számára érthető üzeneteket közvetítenek, bemutatva ezzel a magyar kormány álláspontját és intézkedéseit.” Emellett szerepel „a jelenlegi kommunikációs felületek és honlapok megújítása, valamint újak kialakítása is”. 

A feladatok része továbbá kommunikációs tréningek tartása, például a minisztérium vezetőinek felkészítése is.

A műszaki leírásban talányosan annyit írtak, hogy a kampányok várható száma 1 és 10 között lehet, ami egy ilyen összegnél meglehetősen életszerűtlennek tűnik: nem tudják pontosan, hogy hány kampányban szeretnék eljuttatni az üzeneteket? 

A szerződést a Miniszterelnöki Kabinetiroda részéről dr. Rédey Krisztina közigazgatási államtitkár és dr. Eördögh Ágnes Eszter helyettes államtitkár, a jogi főosztály vezetője, illetve German Nóra gazdasági ügyekért felelős helyettes államtitkár írták alá. 

Megállapodtak
Megállapodtak
Fotó: Mfor

Kérdéseinket elkültük a Nemzeti Kommunikációs Hivatalnak, válaszaikkal bővítjük cikkünket. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!