3p

Ismét kigyulladt egy busz, aminek kapcsán nem csak Szentkirályi Alexandra, de Vitézy Dávid is megszólalt. 

Ma újabb két busz gyulladt ki a BKV járművei közül – mindkettő 24 éves Mercedes Citaro, melyeket még 13 évvel ezelőtt, 2012-ben (!) vettünk, akkor már tizenegy évesen használtan Frankfurtból – kezdi Facebook-posztját Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője.

Mint írja, akkor az volt a terv, hogy ezek maximum négy-öt évet szolgálnak, de aztán itt ragadtak és tovább szolgáltak. Nincs ez rendben, engem is aggaszt a helyzet, a biztonság az első – helyesnek tartom, hogy a főpolgármester utasítására a BKV vizsgálatot rendelt el.

Hozzáteszi:

Ha valakinek a megszólalását nem tudom mire vélni, az Szentkirályi Alexandra. Nem csak azért, mert teljes badarságokat beszél (az éjszakai hálózat átszervezésére ma indult társadalmi egyeztetést okolja a busztüzek miatt, aminél kevés abszurdabb felvetést tudok elképzelni), de azért is, mert épp a Fidesz-kormány miatt nem tudta a BKV ezeket a buszokat lecserélni.

Vitézy ezek után elmagyarázza, hogy 2021 márciusában a Fővárosi Közgyűlés nevében a főpolgármester engedélyezte a BKV-nak 30 milliárd forint beruházási hitel felvételét, melyből 380 db új autóbusz érkezett volna a BKV-hoz. A hitelt összesen három bank (OTP, KH, Gránit) adta volna össze, a BKV a tendereket is lefolytatta – új Mercedes Connecto buszok érkeztek volna 2023-ra pontosan ezen buszok helyett is, amik most, 2025 nyarán leégtek. És új midik azok helyett a Karsanok helyett is, amikből tegnap égett ki egy.

Az úgynevezett stabilitási törvény szerint azonban minden önkormányzati cég hitelfelvételéhez kormányengedély kell. A kormány 9 hónapig ült a BKV kérelmén, majd 2021 karácsonya és szilvesztere között, a két ünnep közötti politikai szünetet kihasználva indoklás nélkül elutasította a BKV kérését, mindössze annyit írtak bele a határozatba, hogy “NEM”.

Így aztán nem jöttek új buszok a BKV-hoz, gyakorlatilag azóta is csak méregdrágán bérelni tud új buszokat a cég, mert sem lízingelni, sem hitelből vásárolni kormányengedély híján nem tud. Ez is a magyarázata annak, hogy a flotta megújításában magánszolgáltatóra is kell támaszkodjon a Főváros – hisz az ő beszerzéseikhez nem kell kormányengedély.

Ha Szentkirályi Alexandrát zavarják a busztüzek, akkor talán üljön le egy padra Nagy Mártonnal vagy Lázár Jánossal beszélgetni egyet, ahogy a kampányban tette, és érje el, hogy a NEM helyett egy nagy kövér IGEN legyen ott a határozatban – javasolja Vitézy Dávid.

A BKV máris rendeli az új buszokat, amint ez megtörténik, a keretszerződés ugyanis máig hatályos a Mercedes-szel. Ha erre viszont nem képes, akkor kár a másokat hibáztató okoskodásért – mindenki más joggal számon kérheti a busztüzeket, kivéve épp az, aki megakadályozta az öreg buszok cseréjét.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!