Az osztrák vasúttársaság (ÖBB) tájékoztatása alapján október 2-tól, hétfőtől október 26-ig, a győri fővonalon végzett felújítás jelenlegi fázisához igazodva néhány Budapestről induló és Bécsen túl közlekedő Railjet xpress rövidebb útvonalon, csak Bécsig közlekedik - emlékeztet friss közleményében a MÁV. Aki tovább szeretne közlekedni Linz, Salzburg vagy München felé, annak Bécsben át kell szállnia.
A közlemény nem részletezi, de az ÖBB intézkedésének oka, hogy a MÁV nem tudta a nemzetközi vonatokat pontosan közlekedtetni, az ÖBB pedig nem vállalja át az utasok felé azt a kellemetlenséget, amit egy fél-egy órás (vagy ki tudja, mekkora) késéssel beérkező vonat tud okozni az utazás további szakaszán is.
Hogy vajon ennek az újabb botránynak lesz-e felelőse, azt boncolgatja kollégánk legrissebb jegyzetében:
A MÁV mostani közleménye részletezi, mely vonatokat érinti a változás, melyeken kell a magyar utasoknak bécsi átszállásra számítani. A Budapest-Keleti pályaudvarról 7:40 és 15:40 között kétóránként Bécsen át Münchenbe induló Railjetek azok, amelyek csak Bécsig közlekednek (rjx 60, rjx 62, rjx 64, rjx 66, rjx 68). Az utasaik bécsi átszállással utazhatnak tovább a bajor főváros felé.
Nyugalom, az osztrák részen minden oké
A MÁV ezen kívül két fontos információt üzen az utasoknak. Az egyik üzenet: nyugi, az osztrákok tudnak vasutat üzemeltetni - legalábbis az olvasható ki abból, hogy megnyugtatják a közönséget:
a másik irányból, Magyarország felé valamennyi Railjet vonat továbbra is a teljes útvonalán közlekedik. Az utasaiknak Bécsben nem kell átszállni.
Mi lenne, ha egy órával hamarabb indulnának el...?
A másik üzenet pedig szépen rávilágít a helyzet tragikomikumára, és arra, hogy nem az átszállás lesz az egyetlen kellemetlensége a magyar utasoknak, hanem az, hogy sok esetben épp nem lesz mire átszállni, mert az osztrák vasútnak esze ágában sincs alkalmazkodni a bénázó magyar kollégákhoz. Ezért azt javasolják:
annak érdekében, hogy utazását Bécstől biztosan az eredeti Railjettel tudja folytatni, a Bécsbe történő eljutáshoz – az eredetileg tervezett utazásához képest – 1 órával korábban induló nemzetközi vonatot válassza.
Ezeket a vonatokat javasolja a MÁV az utasoknak:
- A Keleti pályaudvarról Zürichbe 6:40-kor induló Railjet xpress (RJX 162)
- A Keleti pályaudvarról Bécsbe 8:40-kor továbbinduló Hortobágy EuroCity (EC 140)
- A Keleti pályaudvarról Bécsbe 10:40-kor induló Liszt Ferenc EuroCity (EC 142)
- A Keleti pályaudvarról Bécsbe 12:40-kor induló Csárdás EuroCity (EC 144)
- A Keleti pályaudvarról Bécsbe 14:40-kor továbbinduló Transilvania EuroCity (EC 146)
Hogy a gyakorlatban ez hogy működik majd, azt egyelőre nem tudjuk, de azt írja a vasúttársaság: az Ausztria irányába szóló nemzetközi jegyek az érvénytartamukon belül más vonatokon is igénybe vehetők, amennyiben az utas a külföldi csatlakozás biztosítása érdekében a korábbi vonattal utazna el. A korábbi vonattal utazók számára díjmentes helyfoglalást és kerékpárhelyjegyet biztosítanak - persze csak a férőhelytől függően.
Maradt 1-2 vonat, amiről nem kell átszállni
A változás nem minden Bécsbe induló Railjetet érint: a Keleti pályaudvarról 6:40-kor Zürichbe induló és 17:40-kor Salzburgba induló járat (RJX 162, RJX 42) a teljes útvonalon közlekedik. A változás emellett nem érinti a Bécsen, Salzburgon, Münchenen át Stuttgartba, illetve Zürichbe közlekedő Kálmán Imre EuroNight (EN 462) közlekedését sem.
Aki a kaotikus helyzet ellenére a MÁV szolgáltatását igénybe véve utazna Bécsbe vagy méginkább azon túl, az itt tájékozódhat a friss tudnivalókról.