4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az osztrák vasúttársaság megunta, hogy késnek a magyar vonatok, és leválasztották országunkat a nyugati vasúti hálózatról. Lesz-e személyi felelőse a botránynak? Jegyzet.

Rossz idők járnak a hazai vasútra, Baross Gábor valószínűleg forog a sírjában. A frissen felújított, aztán bezárt szárnyvonalakkal kezdődött, majd folytatódott a győri vonal tragikus állapotával, amire Lázár János megkapta az ukázt, fel kell újítani, bármi áron. Igaz, hogy a költségvetés állapota tragikus, Orbán Viktor péntek reggel arról beszélt, hogy a nyugdíj-kiegészítést sem engedhetné meg magának a költségvetés, de ez mégis csak egy nemzetközileg (is) fontos viszonylat, nem engedhető meg, hogy hússzal döcögjön ott a lokomotív.

Szóval pénz nincs, így anyag és munkaerő sem, de ahogy Pelikánék házának újjáépítésekor Virág elvtárs, most Lázár János adta ki a jelszót:

„Nincs homok??!! Akkor csinálunk, elvtársam! Nekem homok legyen a föld alól is! Efelől nem nyitok vitát elvtársam, várom a sódert meg a kavicsot!”

A csütörtöki Kormányinfón lapunk kérdésére Gulyás Gergely kancelláriaminiszter a „nincs róla információm” formulával nem erősítette meg, de nem is cáfolta, hogy a győri vonal felújítására a Budapest–Belgrád vasútvonaltól csoportosítanának át erőforrásokat.

Pénteken aztán betelt a pohár – az osztrákoknál. Az ÖBB, az osztrák vasúttársaság megelégelte, hogy a MÁV-nak a Budapest–Győr fővonalon közlekedő nemzetközi vonatokat sem sikerül jelentősebb késés nélkül eljuttatni Bécsbe, ezért úgy döntöttek, nemes egyszerűséggel levágják a Bécstől keletre tartó részeket. „A magyarok balféksége miatt ne a mi anyánkat szidják!” – hangozhatott el az ÖBB péntek reggeli vezérigazgatói értekezletén. Hiszen Jürgent, aki Linzből Salzburgba szeretne eljutni időre, nem érdekli, hogy már Bécsbe is csaknem órás késéssel érkezett meg a Budapestről induló vonat.

„Vannak a politikában olyan helyzetek, amikor egy miniszternek le kell mondania. Japánban például ha késnek a vonatok, lemond a közlekedési miniszter. Igaz ugyan, hogy nem ő állítja a váltókat és nem ő vezeti a mozdonyt, de az egészért mégiscsak ő felel.”

Bár a japán miniszter késés miatti lemondása valószínűleg csupán városi legenda, de a fent idézett három mondat ténylegesen elhangzott. Méghozzá nem is akárkitől! Hende Csaba, a harmadik Orbán-kormány honvédelmi minisztere ezzel kommentálta saját, 2015. szeptemberi lemondását. (A tárcavezetőt a kormányülésen súlyos kritika érte, mert a déli határon a határzár a vártnál lassabban épült.)

Valljuk be, az ÖBB lépése jogos. Itt nem valami kis gikszer történt, nem egy nóném ellenzéki formáció csinált a bolhából elefántot, hanem

a nemzetközi közlekedés magyar fél által okozott anomáliáját unták meg a sógorok.

Ilyenkor a tárcavezetőnek illene felajánlania a lemondását, hiszen az egész országról mond véleményt, ha nem vesz tudomást arról, egy másik országnak okoz károkat a saját hibájából. Ha pedig a miniszter nem távozik, akkor a főnökének, jelen esetben Orbán Viktornak kell lépnie és kitenni őt a kabinetből.

Lázár János és Orbán Viktor. Megússzák a késést? Fotó: MTI / Miniszterelnöki Sajtóiroda / Benko Vivien Cher
Lázár János és Orbán Viktor. Megússzák a késést? Fotó: MTI / Miniszterelnöki Sajtóiroda / Benko Vivien Cher

Egy közepesen jól működő demokráciában ez a véleménycikk itt véget is érne. Ám a mi kis nerisztokráciánkban nem! Merthogy jött a MÁV vezetése és közleményben válaszolt a sógoroknak. Mint cseppben a tenger mutatja, milyen gőgös hatalom és holdudvara hozzáállása az akár jogos kritikákkal szemben is. Idézzünk a közleményből két mondatot:

„Ahhoz, hogy az ÖBB Bécsben ne kényszerítse átszállásra a Budapest felől érkező utasokat, olyan lépéseket kellett volna megtennünk, amelyek a magyarországi belföldi közlekedést érintették volna aránytalanul hátrányosan.”

Na, most az ÖBB – horribile dictu – azt kérte a MÁV-tól, ne késsenek a vonatok. Ha ez meghaladja egy vasúttársaság teljesítőképességét, akkor a menedzsment inkább menjen vissza a balettba táncolni!

A másik: az ÖBB illetékesei

„segíthetnek például a csatlakozó járatok közeli vágányokról történő indításával vagy azzal, hogy bevárják a türelmi időn belül érkező Budapest járatokat.”

Az ész megáll! A magyar vasúttársaság vezetése képtelen menedzselni saját illetékességén belül a vasúti közlekedést, de tanácsokat osztogatnak osztrák kollégáiknak! Maaargit, nóóóóórmális? Aki megbukik matekból, az ne korrepetáljon másokat algebrából!

Hát ilyen a mi kis mai Magyarországunk.

(PS. Egyetlen ellenzéki formáció sem volt, aki péntek estig akár egy közleményben reagált volna a példátlan botrányra. Ez is a mi kis mai Magyarországunk.)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!