Rossz idők járnak a hazai vasútra, Baross Gábor valószínűleg forog a sírjában. A frissen felújított, aztán bezárt szárnyvonalakkal kezdődött, majd folytatódott a győri vonal tragikus állapotával, amire Lázár János megkapta az ukázt, fel kell újítani, bármi áron. Igaz, hogy a költségvetés állapota tragikus, Orbán Viktor péntek reggel arról beszélt, hogy a nyugdíj-kiegészítést sem engedhetné meg magának a költségvetés, de ez mégis csak egy nemzetközileg (is) fontos viszonylat, nem engedhető meg, hogy hússzal döcögjön ott a lokomotív.
Szóval pénz nincs, így anyag és munkaerő sem, de ahogy Pelikánék házának újjáépítésekor Virág elvtárs, most Lázár János adta ki a jelszót:
„Nincs homok??!! Akkor csinálunk, elvtársam! Nekem homok legyen a föld alól is! Efelől nem nyitok vitát elvtársam, várom a sódert meg a kavicsot!”
A csütörtöki Kormányinfón lapunk kérdésére Gulyás Gergely kancelláriaminiszter a „nincs róla információm” formulával nem erősítette meg, de nem is cáfolta, hogy a győri vonal felújítására a Budapest–Belgrád vasútvonaltól csoportosítanának át erőforrásokat.
Pénteken aztán betelt a pohár – az osztrákoknál. Az ÖBB, az osztrák vasúttársaság megelégelte, hogy a MÁV-nak a Budapest–Győr fővonalon közlekedő nemzetközi vonatokat sem sikerül jelentősebb késés nélkül eljuttatni Bécsbe, ezért úgy döntöttek, nemes egyszerűséggel levágják a Bécstől keletre tartó részeket. „A magyarok balféksége miatt ne a mi anyánkat szidják!” – hangozhatott el az ÖBB péntek reggeli vezérigazgatói értekezletén. Hiszen Jürgent, aki Linzből Salzburgba szeretne eljutni időre, nem érdekli, hogy már Bécsbe is csaknem órás késéssel érkezett meg a Budapestről induló vonat.
„Vannak a politikában olyan helyzetek, amikor egy miniszternek le kell mondania. Japánban például ha késnek a vonatok, lemond a közlekedési miniszter. Igaz ugyan, hogy nem ő állítja a váltókat és nem ő vezeti a mozdonyt, de az egészért mégiscsak ő felel.”
Bár a japán miniszter késés miatti lemondása valószínűleg csupán városi legenda, de a fent idézett három mondat ténylegesen elhangzott. Méghozzá nem is akárkitől! Hende Csaba, a harmadik Orbán-kormány honvédelmi minisztere ezzel kommentálta saját, 2015. szeptemberi lemondását. (A tárcavezetőt a kormányülésen súlyos kritika érte, mert a déli határon a határzár a vártnál lassabban épült.)
Valljuk be, az ÖBB lépése jogos. Itt nem valami kis gikszer történt, nem egy nóném ellenzéki formáció csinált a bolhából elefántot, hanem
a nemzetközi közlekedés magyar fél által okozott anomáliáját unták meg a sógorok.
Ilyenkor a tárcavezetőnek illene felajánlania a lemondását, hiszen az egész országról mond véleményt, ha nem vesz tudomást arról, egy másik országnak okoz károkat a saját hibájából. Ha pedig a miniszter nem távozik, akkor a főnökének, jelen esetben Orbán Viktornak kell lépnie és kitenni őt a kabinetből.
Egy közepesen jól működő demokráciában ez a véleménycikk itt véget is érne. Ám a mi kis nerisztokráciánkban nem! Merthogy jött a MÁV vezetése és közleményben válaszolt a sógoroknak. Mint cseppben a tenger mutatja, milyen gőgös hatalom és holdudvara hozzáállása az akár jogos kritikákkal szemben is. Idézzünk a közleményből két mondatot:
„Ahhoz, hogy az ÖBB Bécsben ne kényszerítse átszállásra a Budapest felől érkező utasokat, olyan lépéseket kellett volna megtennünk, amelyek a magyarországi belföldi közlekedést érintették volna aránytalanul hátrányosan.”
Na, most az ÖBB – horribile dictu – azt kérte a MÁV-tól, ne késsenek a vonatok. Ha ez meghaladja egy vasúttársaság teljesítőképességét, akkor a menedzsment inkább menjen vissza a balettba táncolni!
A másik: az ÖBB illetékesei
„segíthetnek például a csatlakozó járatok közeli vágányokról történő indításával vagy azzal, hogy bevárják a türelmi időn belül érkező Budapest járatokat.”
Az ész megáll! A magyar vasúttársaság vezetése képtelen menedzselni saját illetékességén belül a vasúti közlekedést, de tanácsokat osztogatnak osztrák kollégáiknak! Maaargit, nóóóóórmális? Aki megbukik matekból, az ne korrepetáljon másokat algebrából!
Hát ilyen a mi kis mai Magyarországunk.
(PS. Egyetlen ellenzéki formáció sem volt, aki péntek estig akár egy közleményben reagált volna a példátlan botrányra. Ez is a mi kis mai Magyarországunk.)