5p

Egyre alacsonyabb színvonalon működik a vasúti szolgáltatás Magyarországon, de ez sem lehet indok arra, hogy egyre gyakrabban vannak kitéve erőszaknak a MÁV-csoport munkatársai a járműveken. A társaság közleménye szerint rendszeresen érték szóbeli vagy fizikai atrocitások a munkájukat végző autóbusz-vezetőket, vasúti jegyvizsgálókat, HÉV járművezetőket, rendészeket. Pedig a közfeladatot ellátó munkavállalókkal szemben a tettleges bántalmazás bűncselekménynek számít, az elkövető súlyos büntetésre számíthat, tette szabadságvesztést is vonhat maga után.

Az utóbbi két évben újra meredeken emelkedett a bántalmazások száma a vasúttársaság közfeladatot ellátó kollégáival szemben. 2023-ban 78 alkalommal szenvedtek el erőszakos támadást jegyvizsgálók, míg 2024. december közepéig 100 eset történt, ebből 59 alkalom tettlegesség, 39 tettleges becsületsértés. 2 esetben pedig 8 napon túl gyógyuló sérülést szenvedett a MÁV-csoport munkatársa, egy esetben pedig életveszélyesen megfenyegették.  A szóbeli fenyegetéseken túl többször előfordult, hogy leköpték vagy megdobálták, de volt példa arra is, hogy sörrel leöntötték a munkáját végző jegyvizsgálót. A társaság azt írja: az agresszív utasok gyakran nem állnak meg a verbális erőszaknál, hanem lökdösik, megütik, megrúgják vagy akár késsel sebesítik meg a jegyvizsgálót. A járatokon 1 esetben utastársukat bántalmazta egy jegy nélküli agresszív utas, míg 262 lopást regisztrált a vasúttársaság.

Idén egy támadás érte a MÁV-HÉV egyik járművezetőjét, egy utas a vállán megütötte. A HÉV-vonalakon rendészek látják el a személy- és vagyonvédelmi feladatokat. A MÁV-HÉV adatai alapján idén a legtöbb atrocitás a H8/H9-es vonalon történt, ezért ezen a vonalon jelentősen megnövelték a rendészek létszámát. A társaság szoros együttműködésben áll az illetékes rendőrkapitányságokkal, a Készenléti Rendőrséggel és a kerepesi, valamint egy gödöllői illetékességű polgárőr szövetséggel. A biztonság növelése érdekében számos állomásra és megállóhelyre térfigyelő kamerákat telepítettek, és a jövőben is folytatják ezek telepítését. Emellett testkamerákat szereztek be a HÉV rendészek számára – írják.

A testkamera segít elfogni a tetteseket - mégis egyre több a támadás a vasúttársaság dolgozói ellen.
A testkamera segít elfogni a tetteseket - mégis egyre több a támadás a vasúttársaság dolgozói ellen.
Fotó: MÁV-START

Csavarhúzó is előkerült a buszon

A Volánbusz szolgálatban lévő kollégái 2024-ben 224 alkalommal kényszerültek különböző okokból rendőri segítséget kérni munkájuk végzése során. Ebből 116 esetben kifejezetten autóbusz-vezetők elleni szóbeli atrocitás vagy fizikai támadás miatt kellett a hatósághoz fordulniuk, és 8 esetben meg is sérültek a közfeladatot ellátó munkatársak, további három esetben pedig az állomásokon szolgálatot teljesítő biztonsági őrök is. Csak decemberben 13 alkalommal inzultálták az autóbusz-vezetőket, további 7 esetben pedig egyéb okok – például egymással összeverekedő utasok – miatt vált szükségessé a rendőri beavatkozás. Karácsony előtt pár nappal egy utas azt sérelmezte, hogy az autóbusz-vezető lassan vezet és emiatt lekéste a csatlakozást. Leszálláskor verbálisan bántalmazta és négyszer arcon ütötte a munkáját végző és a forgalmi viszonyoknak megfelelően közlekedő járművezetőt. Novemberben egy hölgy vette zokon az autóbusz-vezető felszólítását arra vonatkozóan, hogy hagyja abba a szemetelést, és társával együtt tettlegesen torolta meg a jószándékú figyelmeztetést. Augusztusban egy utas sérelmezte a járművezető intézkedését, ezért ülőhelyéről felállva fenyegetőzött, leköpte és több alkalommal megütötte, illetve ököllel arcon ütötte a buszsofőrt. Emlékezetes az a nagy sajtónyilvánosságot kiváltó júniusi eset is, amelynek során egy utas csavarhúzóval szúrta lábon az autóbusz-vezetőt.

Legtöbbször az utazási jogosultságok ellenőrzésekor alakulnak ki konfliktusok, amikor az utazni szándékozó személynek nincs menetjegye vagy nem a megfelelő menetjeggyel rendelkezik, és azt a helyszínen sem kívánja megvásárolni. Sokszor különösebb indok sem kell hozzá, többen ok nélkül, vagy ittasan, tudatmódosító szerek által befolyásolt állapotban zaklatják a járművezetőket és akár a többi utast is. A bántalmazó és garázda viselkedés a fizikai sérülések mellett lelki traumát okoz az áldozatoknak, és az utasok biztonságérzetét is rontja – írják. 

Elfogják a tetteseket – súlyos büntetés járhat a támadásért

A fedélzeti-, állomási- és testkamerák segítségével, továbbá a rendőrség hathatós együttműködésének köszönhetően sikerül elfogni az elkövetőket, akiket akár gyorsított eljárással is felelősségre vonnak. A jegyvizsgálók, az autóbusz-vezetők, a mozdonyvezetők, a HÉV járművezetők és a rendészek is közfeladatot ellátó személyek, tettleges bántalmazásuk bűncselekménynek számít, az elkövető súlyos büntetésre számíthat, tette szabadságvesztést is vonhat maga után. A MÁV-csoport célja, hogy kollégái biztonságban végezhessék a munkájukat és egyetlen bűncselekmény se maradjon jogkövetkezmény nélkül. Bántalmazás esetén mind a munkavállaló, mind a MÁV-csoport kötelező jelleggel feljelentést tesz – írja a társaság.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!