Az Építési és Közlekedési Minisztériumnak 2025 márciusáig kell letennie a kormány asztalára a KRESZ megújítására vonatkozó szakmai javaslatait. Egy keddi háttérbeszélgetésen konkrétumokat is közöltek a körvonalazódó változtatásokról - írja a 24.hu.
Az első sarkalatos pont a háttérbeszélgetésen a vezetéstámogató rendszerek alkalmazása volt a járművezető-képzésben és -vizsgáztatásban. Régóta napirenden van a téma, hogy milyen eszközök használatát lehet megengedni az oktatójárműveken, ezért foglalkozni kell vele. De az alapvető elvárás továbbra is az maradna, hogy a gépjármű feletti uralmat nem veszítheti el a vezető.
Új információ a KRESZ-módosítással kapcsolatban az is, hogy a szimulátorokat újra beépíthetik az oktatásba. Nem elképzelhetetlen továbbá az sem, hogy a szimulátor szoftvere részt vegyen a jövőben az oktatásban is, és a gép maga tanítsa a járművezetőket.
Továbbá a munkacsoport az európai trendeket is figyelembe véve azt javasolhatja, hogy önkéntes lehetőségként Magyarországon is vezessék be a kísérővel történő vezetést. Svédországban például a tanulók 90 százaléka gyakorol már a képzés során kísérővel, akinek hatósági felkészítő tanfolyamon kell részt vennie.
A kísérőket Európa más országaihoz hasonlóan viszont itthon is biztosan külön felkészítenék a feladatra, ami egy újabb közlekedésbiztonsági aspektusa lehet a témának - írja a 24.hu.
Lassan ötven éves a hatályban lévő KRESZ, de a kapcsolódó közlekedési szabályrendszerre is alaposan ráfér, hogy rendbe tegyük - írta Lázár János építési és közlekedési miniszter, megjegyezve: az a szándékuk, hogy megújítsuk a gépjárművezető-képzés és vizsgáztatás rendszerét. Továbbá áttekintik a jogosítványszerzés egészségügyi és pszichológiai alkalmassági követelményeit és az utánképzések hatékonyságát - amelyeken azok vesznek részt, akiknek valamilyen okból elvették a jogosítványát.