2p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Nagyon kevés idő maradt annak a szerződésnek a nyélbe ütésére, amelynek alapján vadonatúj szerelvények jöhetnek Nyugat-Magyarország egyik fontos vasúti közlekedési útvonalára. 

A Stadler és a GYSEV Zrt. másfél éves tendereztetési folyamat után, 2024. március 19-én kötött szerződést új intercity villamos motorvonatok szállításáról – írta a Telex. A vonatok Sopron és Budapest, illetve Szombathely és Budapest között közlekednének. A GYSEV-nek a szerződés aláírásától számítva hat hónapja van a finanszírozás biztosítására és a szerződés életbe léptetésére. Ez a hat hónap szeptember 19-én lejár.

Az Európai Befektetési Bank (EIB) már nyár előtt jóváhagyta a projekt finanszírozását, és a finanszírozási szerződés aláírására vár. Ennek feltétele a kormány jóváhagyása, amely egyelőre nem történt meg. Amennyiben a kormány jóváhagyása szeptember 19-ig nem érkezik meg, a szerződés kútba esik. A lap sajtómunkásai megkérdezték az Építési és Közlekedési Minisztériumot, mi az oka a késlekedésnek.

Jönnek-e a Stadlerek után újabb szerelvények?
Jönnek-e a Stadlerek után újabb szerelvények?
Fotó: MTI / Máthé Zoltán

A magyar fél esetleg el akar állni a szerződéstől? A válasz szerint „az érintett motorvonat-beszerzés kormány általi jóváhagyása folyamatban van”, a motorvonatokra szükség lesz. A GYSEV ic-beszerzése jelenleg az egyetlen olyan azonnal végrehajtható projekt, amelynek köszönhetően új vasúti személyszállító járművek érkezhetnének Magyarországra. Az első szerelvény három év múlva állna forgalomba.

A magyar vasúti beszerzésekre nem vet jó fényt, hogy a MÁV utoljára 2017-ben írt alá olyan járműbeszerzésre vonatkozó szerződést – az emeletes motorvonatokra –, amely életbe is lépett. Azóta két közbeszerzést is visszavontak. Ezekből a HÉV-flottát cserélték volna, és akkumulátoros motorvonatokat vettek volna. A kormány visszalépett a 115 Siemens-mozdony megvásárlására vonatkozó szerződéstől is. A magyarországi vasúti járművek átlagéletkora 45 év. „Nincs olyan közlekedési eszközünk, ami ne amortizálódott volna le az elmúlt időszakban” – mondta Lázár János közlekedési miniszter nemrégiben. Szerinte húsz–harminc éves, Nyugat-Európában most leszerelt járműveket kell beszerezni. „Arra kaptam felhatalmazást a miniszterelnöktől, hogy általa kiküldött fürkészként kutassak fel ilyen járműveket százas nagyságrendben” – mondta a miniszter.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!