2p

Összeomlik a magyar egészségügy?
Mennyi pénz hiányzik a rendszerből?
Mitől lesznek rövidebb várólisták?
Csak a magánegészségügyre számíthatunk?
Online Klasszis Klub élőben Rékassy Balázzsal

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a szakértőtől!

2024. szeptember 18. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nagyon kevés idő maradt annak a szerződésnek a nyélbe ütésére, amelynek alapján vadonatúj szerelvények jöhetnek Nyugat-Magyarország egyik fontos vasúti közlekedési útvonalára. 

A Stadler és a GYSEV Zrt. másfél éves tendereztetési folyamat után, 2024. március 19-én kötött szerződést új intercity villamos motorvonatok szállításáról – írta a Telex. A vonatok Sopron és Budapest, illetve Szombathely és Budapest között közlekednének. A GYSEV-nek a szerződés aláírásától számítva hat hónapja van a finanszírozás biztosítására és a szerződés életbe léptetésére. Ez a hat hónap szeptember 19-én lejár.

Az Európai Befektetési Bank (EIB) már nyár előtt jóváhagyta a projekt finanszírozását, és a finanszírozási szerződés aláírására vár. Ennek feltétele a kormány jóváhagyása, amely egyelőre nem történt meg. Amennyiben a kormány jóváhagyása szeptember 19-ig nem érkezik meg, a szerződés kútba esik. A lap sajtómunkásai megkérdezték az Építési és Közlekedési Minisztériumot, mi az oka a késlekedésnek.

Jönnek-e a Stadlerek után újabb szerelvények?
Jönnek-e a Stadlerek után újabb szerelvények?
Fotó: MTI / Máthé Zoltán

A magyar fél esetleg el akar állni a szerződéstől? A válasz szerint „az érintett motorvonat-beszerzés kormány általi jóváhagyása folyamatban van”, a motorvonatokra szükség lesz. A GYSEV ic-beszerzése jelenleg az egyetlen olyan azonnal végrehajtható projekt, amelynek köszönhetően új vasúti személyszállító járművek érkezhetnének Magyarországra. Az első szerelvény három év múlva állna forgalomba.

A magyar vasúti beszerzésekre nem vet jó fényt, hogy a MÁV utoljára 2017-ben írt alá olyan járműbeszerzésre vonatkozó szerződést – az emeletes motorvonatokra –, amely életbe is lépett. Azóta két közbeszerzést is visszavontak. Ezekből a HÉV-flottát cserélték volna, és akkumulátoros motorvonatokat vettek volna. A kormány visszalépett a 115 Siemens-mozdony megvásárlására vonatkozó szerződéstől is. A magyarországi vasúti járművek átlagéletkora 45 év. „Nincs olyan közlekedési eszközünk, ami ne amortizálódott volna le az elmúlt időszakban” – mondta Lázár János közlekedési miniszter nemrégiben. Szerinte húsz–harminc éves, Nyugat-Európában most leszerelt járműveket kell beszerezni. „Arra kaptam felhatalmazást a miniszterelnöktől, hogy általa kiküldött fürkészként kutassak fel ilyen járműveket százas nagyságrendben” – mondta a miniszter.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!