4p

Összeomlik a magyar egészségügy?
Mennyi pénz hiányzik a rendszerből?
Mitől lesznek rövidebb várólisták?
Csak a magánegészségügyre számíthatunk?
Online Klasszis Klub élőben Rékassy Balázzsal

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a szakértőtől!

2024. szeptember 18. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Legalább 1 milliárd eurós hitelt vesz fel vasútépítésre a kormány, ingatlanbefektetők üzemeltetnének olyan ikonikus épületeket, mint a Nyugati vagy a Déli pályaudvar, leváltják a MÁV vezetőit, miközben teljesen átszervezik a céget. KözlekedésInfót tartott Lázár János építési és közlekedési miniszter.

Ötpontos közlekedési akciótervet hirdet a kormány a mai nappal - jelentette be Lázár János építési és közlekedési miniszter annak érdekében, hogy a szolgáltatások színvonala emelkedjen, az elégedettség növekedjen.

1. Szeptemberben az Országgyűlés elé viszi az új személyszállítási törvényt Lázár János. Arról szól majd, hogy milyen jogok illetik meg a magyyar polgárokat a közlekedésben - a cél az, hogy a közösségi közlekedéshez való jog megillessen minden magyar állampolgárt. Szabályozák, minimálisan mi illeti meg a magyar állampolgárokat a közlekedésben - ezt felsorolják majd. A lakóhely és a járásközpont között naponta 3-szor, oda-vissza, átszállás nélkül köteles lesz az állam közlekedést biztosítani - ez jelenleg a 3100 település közül 500-ban nem valósul meg. A járásközpontból a megyeszékhelyre minimum naponta kétszer, oda-vissza, átszállás nélkül el kell tudni jutni. A megyeszékhely és Budapest között is a naponta két közlekedési kapcsolatot kell minimálisan biztosítania az államnak.

2. Magyarországon új vasútépítésbe kell kezdeni. A 6500 kilométernyi vasúti pálya 50 százalékán jelenleg sebességkorlátozás van érvényben, ezért nem tarthatóak a menetrendek. Magyarország az Európai Beruházási Bankhoz, az EIB-hez fordul hitelkérelemmel - minimum 1 milliárd euró értékben, amit 1 milliárd euró saját erővel egészít ki. Mintegy 880 milliárd forint értékű új vasútépítési programba kezd a kormány. A hitel 30 évre szólna, 3 év türelmi idővel, 4 év alatt 500 kilométer vasút épülne belőle. Orbán Viktor miniszterelnök, Nagy Márton beruházási miniszter és Varga Mihály pénzügyminiszter támogatását is megnyerte ehhez Lázár János a bejelentése szerint. Szeptemberben nyújtja be a hitelkérelmet Lázár János, 2025-ben kezdődne az építkezés. Olyan vasúti pályákat újítanának fel, amelyek a legforgalmasabbak: Kiskunfélegyháza-Szeged, Székesfehérvár és térsége, Kőbánya-Kispest, Cegléd, Hatvan és Füzesabony térsége szerepelt az említett példák között. Ugyanebből a 880 milliárd forintból villamosítás és komplex felújítás is történne: a Gubacsi hidat újraépítenék, Almásfüzitő és Komárom között korszerűsítenének, Lajosmizse és Kecskemét között újraépítenék a 142-es vonalat. Emellett digitalizációs fejlesztésekre is készülnek. 700 milliárd forint értékű uniós fejlesztési pénzre is van lehetőség, ebből a HÉV felújítására (pálya + járművek) költenének - ha hozzáférünk a forrásokra.

Lázár János építési és közlekedési miniszter 2024. augusztus 16-án, a KözlekedésInfónak nevezett sajtótájékoztatón.
Lázár János építési és közlekedési miniszter 2024. augusztus 16-án, a KözlekedésInfónak nevezett sajtótájékoztatón.
Fotó: Facebook / Lázár János

3. Járműbeszerzésre is készül a kormány. Magyar vállalatok szeretnék megvenni a spanyol Talgo vonatgyártót, ha sikerülne, akkor lenne komoly gyártási kapacitás. A másik lehetőség új járművek vásárlása, erre a GYSEV-nél van a leggyorsabban lehetőség. Arra azért felhívta a figyelmet Lázár János: egy most megrendelt jármű 4 év múlva érkezne meg az országba. A harmadik opció a használt járművek vásárlása - a miniszter emellett teszi le a voksát, mert olcsóbb és gyorsabb megoldás.

4. Magánbefektetőkhöz kerül több pályaudvar. Az utaskomfortot is szeretnék fokozni, megfelelő utastájékoztatással, légkondícionálással, felújított vasútállomással, új MÁV-applikációval, ami 2025-ben elkészül. Idén ősszel piaci tőkebevonásra kerül sor egyes állomások üzemeltetésére, működtetése, felújítása érdekében - például a Nyugati Pályaudvar és a váci vonal állomásai vagy a Déli Pályaudvar, Debrecen, Győr, Székesfehérvár esetében. Ezt Lázár János szerint magyar ingatlanbefektetők végzik majd el. A kisebb pályaudvarokat a MÁV saját erejéből végzik majd el.

5. Új rendszerre állnak át a közlekedésben. Ennek része a MÁV és a Volán egyesülése is. A MÁV Zrt-nek három leányvállalata lesz: egy személyszállítási, egy pályaműködtetési és egy back office szolgáltató. Pafféri Zoltán MÁV-vezérigazgatót (érdemei elismerése mellett) szeptember 1-jével leváltja Lázár János, és Hegyi Zsolt, a MÁV-Start eddigi vezérigazgatója lesz az új MÁV-vezér. Steininger Zsoltnak is távoznia kell a MÁV-tól, az új humánpolitikai igazgató helyette Dányi Gábor lesz, korábbi helyettes államtikár, a MÁV jelenlegi pénzügyi igazgatója.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!