Szeptember elejétől kötelezővé vált a jegyelővétel Budapest elővárosi zónájában, ezzel párhuzamosan pedig egységesen 25 ezer forintra változott a pótdíj összege – emlékeztet szombati közleményében a MÁV-START. Mint írják, az utasok ezt az elmúlt hetek tapasztalatai alapján megértik és elfogadják, ám az új rendszer bevezetése türelmi időszakkal indult: az első két hónapban még a korábbi, alacsonyabb összegű „fedélzeti” pótdíjjal kellett csupán számolnia annak, aki érvényes jegy vagy bérlet nélkül kezdte meg utazását. Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) most úgy döntött: az átmenet megkönnyítése érdekében meghosszabbítja a türelmi időt 2025. február 1-jéig.
A közlemény felidézi, a fővárosban, illetve az elővárosi vonalakon, valamennyi vonatra már csak érvényes jeggyel lehet felszállni, vagyis kötelező az elővételi jegyvásárlás, ezzel egyidejűleg pedig a pótdíj mértéke is jelentősen változik: érvényes jegy vagy bérlet hiányában a pótdíj összege egységesen 25 ezer forint lett. Ezzel – az ÉKM mostani döntése értelmében – azonban csak 2025 februárjától kell számolniuk a jegyváltást elmulasztóknak. A meghosszabbított türelmi időszak ideje alatt a rendszeres vagy szúrópróbaszerű ellenőrzést végző jegyvizsgálók figyelmeztetnek a változásra, és a korábbi, mérsékelt összegű pótdíjban részesítik a jegy nélkül utazókat.
A MÁV-START azt írja, az eddigi tapasztalatok jók, hiszen az utazóközönség elfogadja és megérti, hogy az elővárosban kizárólag érvényes jeggyel lehet felszállni a vonatokra.
A hazai vasúttársaság rámutat, online jegyváltás mellett Budapest valamennyi állomásán és megállóhelyén, illetve az elővárosi vonalak jelentős részén már a nap 24 órájában biztosított a menetjegyvásárlás pénztárból vagy automatából. Épp ehhez, valamint a kalauz nélküli rendszer bevezetéséhez igazodva hozhatta létre a vasúttársaság a kötelező jegyelővételi zónát, amelybe Budapest valamennyi állomása és megállóhelye, valamint – a lajosmizsei vonal nagy részének kivételével – minden, az agglomeráció nagyobb vasúti csomópontjáról induló vonal, illetve annak egy elővárosi szakasza beletartozik.
A társaság emlékeztet, zónán belüli utazáskor egységesedett a pótdíj összege is, illetve kivezetik a korábbi mérsékelt összegű, „fedélzeti” pótdíjat, így a zónában jegy nélkül felszállók a vonatokon már csak 25 ezer forintos pótdíj megfizetésével válthatnak menetjegyet. Az utólagosan rendezett pótdíj összege tavaly decembertől 30 napon belül befizetve ugyancsak 25 ezer forint lett, 30 napon túl pedig 50 ezer forintra változott. A pótdíjat továbbra is csak abban az esetben kell kifizetni, amennyiben lehetséges az előzetes jegyvásárlás az állomásokon és a megállóhelyeken!
Az érintett vasúti vonalszakaszok listája:
- 1-es vonal: a Déli, illetve Keleti pályaudvar és Győr között,
- 2-es vonal: a Nyugati pályaudvar, illetve Rákos és Esztergom között,
- 30a vonal: a Déli pályaudvar, illetve Kőbánya-Kispest és Székesfehérvár között,
- 40a vonal: a Déli pályaudvar és Pusztaszabolcs között,
- 70-es vonal: a Nyugati pályaudvar és Szob között,
- 71-es vonal: a Nyugati pályaudvar és Vác között,
- 80a vonal: a Keleti pályaudvar és Hatvan között,
- 100a vonal: a Nyugati pályaudvar és Szolnok között,
- 120a vonal: a Keleti pályaudvar és Nagykáta között,
- 142-es vonal: a Nyugati pályaudvar és Pestszentimre között.
A sorban állás elkerülése érdekében a vasúttársaság azt javasolja, hogy a menetjegyeket, bérleteket elővételben – legkényelmesebben online, a MÁV applikációban vagy a jegy.mav.hu weboldalon – váltsák meg. A rendszeresen utazók számára pedig az ország- és vármegyebérletek online megvásárlását ajánlja a MÁV-Start.