3p

Miért állhatott be a Tisza és a Fidesz közötti különbség?
Ki nyerhet az adók körüli politikai viharon?
Mi lesz az átláthatósági törvényből?

Online Klasszis Klub élőben Somogyi Zoltánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves szociológust!

2025. szeptember 24. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Sokat számít a stabil bevétel a biztonságérzet szempontjából – mondta a Privátbankárnak Bécs városi tanácsosa, Peter Kraus. A bécsiek 20 kilométeres strandon pihenhetnek a Duna partján, és az óriási P+R-parkolók, valamint a megbízható HÉV-hálózat miatt kevesen mennek autóval a városba.

Közel 30 százalékkal emeli a bécsi városvezetés az éves tömegközlekedési bérlet árát, ez pedig gazdasági kockázatot jelent – mondta Bécs városi tanácsosa, Peter Kraus a Privátbankárnak. Hozzátette: nem ért egyet a lépéssel, szerinte a város költségvetéséből kellene finanszírozni például az 5-ös metró építését, nem a közlekedők pénzéből. 

„Az éves bérletek vásárlásából származó bevétel 48 százalékkal nőtt a 2012-es bevezetése óta. Az olcsó bérlet tehát óriási gazdasági siker a bécsi tömegközlekedésnek. Jövőre több mint 100 euróval emelik az árát, ami gazdasági kockázatot jelent: az emberek el fognak kezdeni számolgatni, továbbra is megéri-e megvenni, ezáltal csökkenhet a bevétel” – mondta Kraus.

Hatalmas parkolók, 20 kilométeres strand

Bécs egyenlege már most is rosszul néz ki: idén 3,8 milliárd euróval, azaz jelenlegi árfolyamon 1478 milliárd forinttal nőhet a város költségvetési hiánya. „A legnagyobb probléma, hogy továbbra is érezzük a közel 100 százalékos orosz gáz- és olajfüggőség gazdasági hatásait. Hatással van az árakra, az inflációra, a gazdasági teljesítményre: alapvetően ez okozza a hiányt” – mondta a politikus.

A beruházásokon azonban nem spóroltak: a metróépítések mellett óriási P+R-parkolókat építettek a helyi HÉV, az S-Bahn vonalán; egy átlagos parkolóban 1000-1500 autó fér el. Ez azt jelenti, hogy a Budapesten óriásinak számító kelenföldi parkoló Bécsben nem lógna ki a sorból. 

A bécsi HÉV- (S-Bahn-) hálózat megbízható és megfizethető, ezért sokan nem autóval közlekednek
A bécsi HÉV- (S-Bahn-) hálózat megbízható és megfizethető, ezért sokan nem autóval közlekednek
Fotó: Depositphotos

Kraus elmondta: nagyon tetszik neki, hogy Pesten lezárják az autók elől az alsó rakpartot, ilyet nem látott Bécsben. Az osztrák fővárosban azonban 20 kilométer hosszú strand van a Duna partján, amit évtizedek óta használhatnak a lakók. Hőség idején pedig nem csak a strandon tudnak lehűlni: a Hőség Akcióterv keterében az önkormányzat árnyékolókat osztogat a lakóknak, amit az ablakaik külső részére helyezhetnek fel.

Idejében megfogják a terroristákat

Tavaly, a több százezer embert vonzó Taylor Swift-koncertek lemondása után ismét napirendre került a város terrorfenyegetettsége. Ugyan Bécs elveszítette az első helyet a világ legélhetőbb városainak listáján, de Kraus szerint az emberek szubjektív biztonságérzete magas, sőt, kicsit még javult is az elmúlt években.

„A biztonságérzet nem kizárólag a bűnözési rátán múlik. Ha az embereknek van stabil bevétele, munkája, a gyerekek tudnak közeli óvodába, iskolába járni, akkor biztonságban érzik magukat” – mondta Kraus.

A teljes interjút a Klasszis Médiához tartozó laptársunk, a Privátbankár oldalán olvashatják el.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!