3p

Uniós pénzekből épülnek autópályák, metrók, kilátók és gyárak, munkahelyek bővülnek, ám van, ahova nagyon kellene, de mégsem jut pénz. Úgy tűnik, pont azért nem, mert a kormány belehúzna a pénzszórásba a mostani ciklusban.

A kormány eltökélt szándéka, hogy minél gyorsabban "kiszórja" a 2014-2020 uniós ciklus fejlesztési pénzeit, ami önmagában fontos és szükséges beruházások mielőbbi megvalósulását ígéri. Míg egyes helyeken örülhetnek ennek a sietségnek, van, ahol ez a gátja a fejlődésnek.

A kormány még tavaly májusban egy rendelet formájában tette közzé az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program éves fejlesztési keretének projektlistáját, mely szerint a meglehetősen rossz állapotban lévő és állandó sebességkorlátozásokkal terhelt Debrecen-Mátészalka vasútvonal is teljesen megújul. Erre a hírek szerint 30 milliárd forintot szántak volna - legalábbis ezt mondta 2016 májusában a hajdú-bihari közgyűlés elnöke egy sajtótájékoztatón.

A pályaszakaszon már égető szükség lenne a felújításra, hiszen a mindössze 78 kilométeres szakaszt a vonat 108 perc alatt teszi meg, vagyis közel 2 óra utazásról van szó. A MÁV mateszalkaleaks.blog.hu-nak küldött tájékoztatása szerint jelenleg 24 helyen van állandó sebességkorlátozás, ez a teljes vonal 64 százalékát jelenti, 50 kilométert, ami miatt 37 perccel többet kell vonatozni. A szakaszon évente 825 ezren utaznak a MÁV adatai szerint.

Az utat ráadásul többségében meglehetősen régi személyvonattal kell megtenni, jobb és újabb (technológia szerint eltérő) kocsik azért sem közlekedhetnek a vonalon, mert az többlet vontatójármű felhasználást, és ezáltal jelentős többletköltséget okoz a MÁV-Start számára. InterCity járat is csak naponta egy közlekedik.

Minden tényező azt támasztja alá tehát, hogy igencsak szükséges lenne a modern kor elvárásaihoz igazítani az infrastruktúrát. Jött azonban 2016. november vége, amikor újabb kormányhatározat jelent meg a Magyar Közlönyben az IKOP-projektlista frissített változatával. Ebből azonban kikerül a Debrecen-Mátészalka pályaszakasz rekonstrukciója, helyette viszont bekerült a Keleti és a Nyugati pályaudvar állomásépületésnek felújítása.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tájékoztatása szerint mindez azért történt, mert jelentősen túltervezték az IKOP elővárosi vasúti elérhetőség javítását is szolgáló 3.2 prioritását. Így a novemberi kormányhatározatba a kevésbé költséghatékony beruházások helyett a jobb előkészítettségű, költséghatékonyabban kivitelezhető projektek kerültek a listára. A forrásvesztés kockázatát így próbálták mérsékelni a tárcánál, mivel az érintett vasútvonalon legkorábban 2019 második felében kezdődhetett volna el a beruházás.

"A Debrecen-Mátészalka vasútvonal felújítása késedelemben lévő előkészítési feladatainak (megvalósíthatósági tanulmány készítése, jogerős engedélyek beszerzése) további időigénye miatt a kivitelezés csak 2019 második felében kezdődhetett volna el, ami jelentős forrásvesztési kockázattal járt volna Magyarország számára. Minden vizsgált műszaki változat előzetes költségbecslése magasabb volt az éves fejlesztési keretben korábban meghatározott támogatási keretnél. A tapasztalatok szerint a soron következő tervfázisok részletes tervei alapján a beruházás várható összköltsége tovább emelkedhetett volna" - tájékoztatta a tárca az mfor.hu-t.

Székely Sarolta
mfor.hu

Fotók: mateszalkaleaks.blog.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!