7p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Észtországban kutatta a digitális jövőt a magyar kormánydelegáció.

Magyarország a leginkább elmaradott országok közé tartozik Európában a digitális közigazgatás fejlettségét tekintve, ezért a kormány a legjobb tapasztalatokat gyűjtötte össze egy tavaly októberi, a kormány számára készült, nem nyilvános jelentésben. Az észt, osztrák, bajor és portugál megoldásokat bemutató, a kormányt cselekvésre sarkalló dokumentum – illetve annak tervezete - az mfor birtokába került. Cikkünk az észt példát mutatja be.

Pintér Sándor belügyminiszter 

Jelentés a kormány részére e-ügyintézés európai jó gyakorlatainak vonatkozásában, különös tekintettel az észtországi gyakorlatra – ezt a címet kapta a Belügyminisztérium (BM) által összeállított, Pintér Sándor belügyminiszter jóváhagyásával rendelkező dokumentum. S rögtön egy erős megállapítással indul:

"Magyarország az elektronikus közigazgatás vonatkozásában jelenleg elmarad az EU-s mutatók terén. Az Európai Unió Digitális Gazdaság és Társadalom Index (DESI) jelentése alapján hazánk a 28 tagország közül a 20. helyen áll, a digitális közigazgatás tekintetében pedig a 27. helyen."

Pintérék megjegyzik, hogy a folyamatban lévő KÖFOP (Közigazgatás és Közszolgálatás-fejlesztési Program) projektek, mint például a Szabályozott Elektronikus Ügyintézési Szolgáltatások, vagy önkormányzati ASP fejlesztések élesítése, üzembeállása javíthatja hazánk helyezését az európai uniós összehasonlításokban.

A jelentés készítői mindamellett továbbra is „kiemelten szükségesnek” tartják a jó európai gyakorlatok megismerését.

Ennek érdekében a Belügyminisztérium 2017 szeptemberben négynapos szakmai kurzust rendelt meg az észt E-Kormányzás Akadémiától (E-Governance Academy), amelyre 10 fős magyar delegáció utazott el. A BM mellett a Miniszterelnökség, a teljesen állami tulajdonban lévő NISZ Zrt. és IdomSoft Zrt., valamint a Digitális Jólét Program (DJP) kollégái vettek részt a szakmai úton.

A kurzus célja az volt, hogy részletesen feltérképezzék a világviszonylatban is kiemelkedő észt e-közigazgatási megoldások jó gyakorlatait, amelyeket itthon is hasznosítani lehet. Azért esett Észtországra a választás, mert a balti állam a 2017. évi DESI index alapján a digitális közszolgáltatások területén vezető az EU tagállamai között – arról a listáról van szó, ahol Magyarország a 27., tehát a leghátsó sorban kullog.

Ebben az időben, tavaly októberben egyébként már éles témának számított itthon a digitális közszolgáltatás, egy konferencián Deutsch Tamás, a DJP-ért felelős miniszterelnöki biztos és Szabó Zoltán Attila, a NISZ Zrt. vezérigazgatója beszélt a kormány előtt álló kihívásokról. Szabó beszámolt arról, hogy a NISZ olyan, személyre szabott ügyfélfelületet fejlesztett ki, amelyen „mindenki egyszerűen intézheti hivatalos ügyeit”.

A BM jelentéséből azonban kiderül, hogy az észt modell átültetéséhez, de még a követéséhez is rengeteg munkát kell még elvégeznie a kormánynak.

Így lehet papírmunkát spórolni 

Az észtek – mivel csekély erőforrással rendelkeznek – a kilencvenes években rárepültek a digitalizációra. Az élére álltak a fejlesztéseknek – a skype például részben észt innováció – és ma már az egyik legfejlettebb elektronikus igazgatási rendszert működtetik. Nézzük, milyen oszlopokon nyugszik az észt e-közigazgatás (melyek közül néhány már a magyar rendszerben is megjelent).

  • megfelelő szélessávú infrastruktúra
  • elektronikus azonosítás, elektronikus aláírás, titkosításon alapuló kommunikáció (eiDAS-nak megfelelő)
  • biztonságos és decentralizált adatcsere (X-ROAD)
  • egyszeri adatbekérés elve (once-only principle)
  • egy adat egy helyen
  • az állampolgár a saját adatainak tulajdonosa
  • központi e-közigazgatási portál
  • állam által biztosított elektronikus elérhetőség az állampolgárok részére (egy saját e-mail címre irányítandó hivatalos személyes e-mail)
  • állami információs rendszerek katalógusa
  • elektronikus ügyintézési és elektronikus közszolgáltatások
  • e-demokrácia

A jelentés rámutat, hogy az észtországi digitalizációnak két fő technikai alappillére van: az intézmények közötti biztonságos adatcserére szolgáló szabványosított platform (az X-ROAD), és a kormányzat által elismert elektronikus azonosítási megoldások, amelyek már 15 éve működnek az országban.

Az észt információs rendszer lényege – hívja fel a figyelmet a dokumentum -, hogy különböző (kormányzati és magán) információs rendszerek biztonságos szerverek mentén kommunikálnak egymással, és ezek speciális típusú tűzfalakként logokban tárolják az üzeneteket.

Az észt infrastruktúra szíve az X-ROAD (magyarul keresztút): a központi szerverek mindegyikét itt helyezték el és a teljes hálózattal kapcsolatban áll. A már 6. generációnál tartó X-ROAD-on keresztül mintegy 200 nyilvántartás csatlakozik, és nem csak a közigazgatás, de a magánszektor igényeit is kiszolgálja. A platformhoz bankok és telekommunikációs cégek, tehát a magánpiac szereplői ugyanúgy tudnak kapcsolódni, mint a kormányzati szervek. Ez egyben azt is jelenti, hogy bizonyos adatokhoz indokolt esetben a cégek is hozzáférnek. Például ha az ügyfél hitelkérelemmel fordul a bankhoz, akkor a pénzintézet lekérheti az ehhez szükséges információkat a megfelelő állami e-nyilvántartásból. Ezzel pedig rengeteg papírmunkát lehet megspórolni – gondoljunk csak a magyar gyakorlatra.

Ebből kifolyólag Észtországban nincsenek duplikált, vagy párhuzamos nyilvántartások és adatbázisok. Minden szükséges információ minden esetben hiteles nyilvántartásból, valós időben kérhető le.

Mindemellett Észtországban a decentralizált megoldásokat részesítik előnyben: nincsen központi kormányzati felhő, infratsruktúra, hanem az egyes minisztériumok saját felhőket építenek. Egy kibertámadás esetén ezzel kivédhető, hogy a teljes rendszer lefagyjon. Az egyes minisztériumok is különböző back office szoftvereket használnak, mert az észtek szerint nem lehet egységesíteni a szervek munkafolyamatát. Más és más ugyanis a feladat.

6 perc alatt letudják a szavazást 

Végül még pár szót ejtünk az elektronikus azonosítás észt gyakorlatáról. Az elektronikus azonosítás különböző módjait már 2002 óta biztosítja állampolgárai számára Észtország. Szintén 2002 óta fogadják el az e-aláírást, amely a jogszabályok értelmében egyenlő értékű a kézi aláírással. A jelentés szerint Észtországban már magasabb „jogi értéket” tulajdonítanak az e-aláírásnak, mint a hagyományos kézi szignónak.

Az elektronikus azonosítási és hitelesítési rendszernek ezek az elemei jelenleg:

  • elektronikus személyi igazolvány
  • Digi ID
  • mobil ID
  • digitális bélyegző
  • tartózkodási engedélyhez kapcsolódó e-kártya
  • e-állampolgársághoz kapcsolódó e-kártya

A polgárok azonosításának kulcsa az állandó, univerzális személyi azonosító szám, amelyet 1992-ben vezettek be. Fontos, hogy a személyi szám nem számít érzékeny adatnak Észtországban, azt nyilvánossá kell tenni, amikor sor kerül az adott személy azonosítására. Minden tanúsítvány tartalmazza a személyi számot.

A vállalkozások szempontjából lényeges az ügyintézési idő rövidülése a e-közigazgatásban. Észtországban mintegy 1500 közigazgatási szolgáltatást lehet elérni, az azonosítást követően. A cég alapítása 30 perc alatt megoldható, szemben a hagyományos út 510 perces időigényével. Az e-népszavazás sem vesz többet igénybe 6 percnél, szemben azzal a 44 perccel, amennyit átlagosan elvisz a választási helyiség felkeresése.

A magyar kormány számára tehát fel van adva a lecke (bár van olyan észt e-közigazgatási szolgáltatás, mint például a szavazás, amelytől eddig elzárkózott Orbán Viktor), de a lemaradást igyekeznek ledolgozni. Egy pár napos bejelentés szerint nálunk 2019-től okostelefonról is intézhetik az állampolgárok az államigazgatási ügyeiket. Az adóbevallások elektronikus elkészítését pedig 2021-re tudja bevállalni teljes körűen a Nemzeti Adó- és Vámhivatal.

Baka F. Zoltán

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!