A magyar ipar húzóágazata a járműgyártás volt tavaly, amely jól megmutatkozik a 4 gyártó eredményéből. A magyar Audi, Mercedes, Opel és Suzuki nem csak árbevételét, de nyereségét is növelni tudta.
Az Audi a legnagyobb játékos itthon
A legnagyobb autóipari szereplő az Audi Hungaria Motor Kft., amely tavaly előtti 1642 milliárd forintos bevételét 2013-ban 1737 milliárdra növelte. A cég 2012-ben 97,4 milliárd forint adózás utáni eredményt ért el, de - az eredménytartalék rovására is - 900 milliárdot kivettek a cégből. Az idén nem volt osztalékfizetés, így 93 milliárd forintos pozitív mérleggel zárt a cég. Az értékesítés bevételének elhanyagolható része származott a belföldi eladásokból, nagyja a német Audi AG-től és Volkswagen AG-től folyt be a győri gyárhoz. A prémiumgyártó tavaly átlagosan 9503 embernek adott munkát. Ez 1300 emberrel több mint 2012-ben. A létszámnövekedés érthető, hiszen az Audi tavaly júniusban nyitotta meg új üzemét, ahol megkezdődött az A3 limuzin szériagyártása, októbertől pedig ennek a modellnek a kabrió kivitele is itt készül. Ezzel az előző évi termelés 26,9 százalékkal 42 800 darabra emelkedett a győri cégnél.
A Mercedesnél sem vettek ki idén osztalékot
A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. bevétele a 2012-es 273 milliárd forintról tavaly több mint a duplájára, 622 milliárdra nőtt. Nyeresége elérte a 19,6 milliárd forintot, az azt megelőző 16 után, amelynek felét osztalék formájában ki is vették. A tavalyi értékesítésből a belföldi arány szintén elhanyagolható volt. A cég átlagos dolgozói létszáma 3119 fő volt tavaly, szemben az előző 2541-gyel. A növekedést a gyártási teljesítmény fokozása is indokolta.
A Mercedes kecskeméti gyárában tavaly ugyanis 109 ezer autó gördült le a futószalagról, ez nagyságrendekkel több az azt megelőző év 41 ezres eredményénél. A B-osztály mellett tavaly januárban indult a CLA 4 ajtós kupé sorozatgyártása is.
Az Opel duplázta nyereségét
Az Opel Szentgotthárd Autóipari Kft. bevételei 25,7 milliárd forintról 36 milliárdra nőttek, nyeresége pedig megduplázódott. A cég sem 2012-ben, sem pedig tavaly nem vett ki osztalékot, így 4,6 és 9,3 milliárd forint nyereség keletkezett a cég elszámolásában. A belföldi értékesítés 5 százalékot tett ki. Az Opel alkalmazottainak átlagos létszáma tavaly 672 fő volt, azt megelőzően pedig 656.
A Suzuki profitja 18-szorosára emelkedett
A magyar Suzuki bevétele 416 milliárd forintról 463 milliárdra nőtt, nyeresége ugyanakkor majdnem a 18-szorosára emelkedett: 10 milliárd forint lett tavaly, míg 2012-ben „mindössze” 558 millió volt. A belföldi értékesítés 5 százalékot tett ki. A Magyar Suzuki Zrt. 2013-ban 161 106 gépjárművet gyártott. Ezek közül a Swift volt a legnagyobb kapacitásban gyártott modell több mint 48 ezer darabbal, őt követte az új SX4 S-Cross 42 ezer, a korábbi SX4 37,8 ezer és a Spalsh 33 ezer darabbal. A cég dolgozóinak létszáma tavaly 2749 fő volt, hasonlóan a 2012-es 2795-höz.
Motorkerékpár-értékesítéseit a Magyar Suzuki 159,5 százalékkal, vagyis több mint duplájára növelte 2013-ban. Piaci részesedése ezzel 4,7 százalékról 11,5 százalékra nőtt, a márkák rangsorában pedig a hatodik helyről a másodikra ugrott.
Szász Péter
mfor.hu