5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A "költségvetési csontvázak" azonosítása révén tervezett idei magyar hiánycél-emelés természetében és méretében sem vethető össze a korábban "félreközölt" görögországi államháztartási deficitadatok felülvizsgálatával. A magyarországi államháztartási kiigazítási szükségletek, emellett, szerénynek mondhatók az euróövezet "perifériális" tagállamaiéhoz képest. Éppen a korábbi görög felülvizsgálatok nyomán azonban a piac "nincs megfelelő hangulatban" az ilyen csontvázak felfedezéséhez - erről írt az egyik legnagyobb londoni befektetési bankcsoport kedden kiadott helyzetértékelésében.

Az értékelés szerint a magyar szuverén fizetőképesség az elmúlt időszak költségvetési teljesítménye nyomán "robusztus" a perifériális euróövezeti országokéhoz mérve.

A Barclays Capital szakértői "aggasztónak" nevezték, hogy a Fidesz pont egy olyan időszakban ragaszkodik e költségvetési felfedezésekkel kapcsolatos retorikájához, amikor a költségvetési fenntarthatósághoz fűződő piaci félelmek miatt a befektetési eszközök egyébként is gyengülnek, különösen "Európa perifériáján".

A szakértők nemrégiben Magyarországon tájékozódtak és erről most Londonban kiadott 12 oldalas beszámolóban tájékoztatták a befektetőket. A ház elemzői szerint ugyanakkor a magyarországi helyzet különbözik Görögországétól.

A Fidesz által felvetett kérdések ugyanis jórészt elszámolási jellegűek, olyan "kvázi-költségvetési" tevékenységek, amelyeket az EU hivatalos, ESA95-ös szabványú szabályozása alapján nem kell feltétlenül teljes mértékben bevonni a költségvetési kimutatásba.

Görögországban ugyanakkor a jelek szerint a szabályokkal ellentétes adatfélreközlések történtek - áll az elemzésben.

A Barclays Capital elemzői ezzel összefüggésben kiemelik azt a megfigyelésüket, hogy a jelek szerint most már a Fidesz sem törekszik a 2009-es államháztartási adatok felülvizsgálatára. A cég szerint ez valószínűleg azt a felismerést tükrözi, hogy a tavalyi költségvetési számok "hibásnak" minősítése felvetné a helytelen adatközlés kérdését az IMF-program idején - ez azonban súlyos ügy lenne, és a Nemzetközi Valutaalapnak is legalább annyira kínos, mint az adatközlő országnak.

A londoni befektetési bank elemzőinek számításai szerint az idén arra van lehetőség, hogy a hazai össztermék (GDP) arányában mért hiánycélt 4,5-5,5 százalék közötti szintre emeljék, amit az új kormány "ésszerű tárgyalási alapnak" tekinthet.

Tekintettel azonban a költségvetési elszámoltathatóság és a vonatkozó szankciórendszer erősítését célzó uniós erőfeszítésekre, "nehéz elképzelni", hogy az EU engedékeny lesz egy olyan ország esetében, amely túlzottdeficit-eljárás alatt áll, pénzügyi segítségben részesül az EU fizetésimérleg-támogató keretéből, és a legmagasabb az államadósság-rátája a nem euróövezeti tag uniós tagállamok között - vélekednek a Barclays Capital londoni elemzői.

A londoni nagybank felzárkózó piaci elemzői szerint a Nemzetközi Valutaalapot kevésbé köti ugyan az uniós deficiteljárás, ám jó eséllyel az IMF sem kívánna konfliktusba kerülni az EU-val, emellett valószínűleg szeretné elérni, hogy a magyar adósságráta 2011-től csökkenésnek induljon.

A Barclays Capital a költségvetési helyzetfeltáró folyamat potenciális eredményei és a magyar fizetőképesség közötti kapcsolatot vizsgálva megállapítja: jóllehet a magyar adósságráta magas - közel jár a hazai össztermék 80 százalékához -, Magyarország azonban 2008-ban és 2009-ben is elsődleges államháztartási többleteket produkált, ez utóbbit úgy, hogy közben a GDP reálértéken 6,3 százalékkal esett, ami arra vall, hogy ciklikusan kiigazított bázison számolva a többlet még nagyobb lehetett.

Ha Magyarország 2010-2014 között évente hozzávetőleg egy százalékponttal emelni tudná elsődleges többletét, 2015-re teljesíthetné a maastrichti eurócsatlakozási feltételek között szereplő államadósságráta-előírást, vagyis a GDP 60 százalékában megszabott felső tűréshatárra csökkenthetné adósságrátáját - áll a Barclays Capital keddi londoni elemzésében.

A ház szakértői szerint ebből a szemszögből nézve Magyarország szuverén fizetőképessége "viszonylag robusztusnak tűnik" a perifériális euróövezeti tagországokéhoz képest.

Az elemzés kitér az MNB elnökével szemben megfogalmazott bírálatokra. A Barclays Capital szerint tekintettel a jegybank függetlenségére - amelynek tiszteletben tartását az euróövezeti jegybank is figyeli -, a Fidesznek valószínűleg "szélsőséges taktikához" - például peres eljáráshoz - kellene folyamodnia ahhoz, hogy elérje Simor András MNB-elnök "önkéntes" lemondását. E megközelítés sikeresélye "csekély" lenne, de már a próbálkozás is "felidegesítené" a piacokat.

Az MNB és a pénzügyi felügyelet összevonása és új vezető kinevezése az egyesített létesítmény élére szintén nem tűnik kivitelezhetőnek, ráadásul ez sem lenne összeegyeztethető a jegybanki függetlenséggel - áll a Barclays Capital elemzésében.

Hasonló következtetésekre jutottak más nagy londoni házak is korábbi elemzéseikben. A BNP Paribas bankcsoport minapi térségi helyzetértékelésében erről az állt: "jelenleg csekély" a valószínűsége Simor András távozásának, ám már a kormány és az MNB közötti "bármilyen lappangó feszültség" is súlyos következményekkel járhat a forintpiacon, és "aggodalmat kelthet" az EU és az IMF köreiben.

Az Eurasia Group nevű vezető londoni gazdasági-politikai kockázatelemző és tanácsadó csoport minapi értékelése szerint Simor András jogi státusa meglehetősen szilárd, és a jegybank vezetőjét nem lehet eltávolítani az EU és az euróövezeti központi bank előírásainak megsértése nélkül.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!