A Napi Gazdaság szerint kritikus helyzetbe hozzák a magyar e-kereskedelmi szektort a külföldön bejegyzett webáruházak, amelyek úgy árusítanak Magyarországon, hogy a környező országokban jellemző kisebb áfát tartalmazó számlát állítanak ki, tarthatatlan árversenyre kényszerítve ezzel a magyarokat. A körhintacsalás néven ismert áfatrükközés is teljes hazai szektorokat lehetetlenít el.
Józsa Zoltán, az állateledel-eladással foglalkozó Tápfutár Webáruház Zrt. vezetője a lap pénteki számában elmondta, hogy másfél-két éve szembesültek először azzal, hogy megjelentek Magyarországon olyan külföldön bejegyzett cégek, amelyek az áfa országonként eltérő mértékét szabálytalanul kihasználva kerülnek előnyös helyzetbe a hazai e-kereskedőkkel szemben.
Lengyelországban például 19 százalékkal alacsonyabb áfát fizetnek a kereskedők, ha ottani számlát állítanak ki a Magyarországon eladott termékekről is, ennyivel olcsóbban tudják itt árusítani. Márpedig ez már egy 10-15 ezres kosárérték mellett is vonzó az átlagos vásárló számára, főképp az igen árérzékeny online kereskedelemben - mondta Józsa. Szerinte ezek a cégek olyan árversenybe kényszerítik a tisztességesen működő webáruházakat, amelybe azok már csak a nyereséges működés kockáztatásával képesek belemenni.
A cukoriparban 2009 óta emelkedett meg az áfacsalások száma, annak következtében, hogy 10-ről 25 százalékra emelkedett a cukor áfája - tudta meg a lap a Magyar Cukor Zrt.-től. A cég szerint a helyzet mára odáig fajult, hogy a piacra kerülő összes cukor több mint fele "áfacsalt"; a vállalkozás emiatt évi 1-2 milliárd forint árveszteséget kénytelen elkönyvelni - ez pedig már a működőképességet is veszélyezteti.
A be nem jelentett áfával elérhető költségelőnyt lehetetlen hosszú távon kigazdálkodni, így az árversennyel nem győzhető le - véli a Magyar Cukor Zrt. -, tartós és megnyugtató megoldást csak a jelentős, 10 százalék alatti kulcsot eredményező áfacsökkentés hozhatna. Ha ez nem valósul meg, az ellenőrzések hatékonyságának növelésétől remélhető a csalás visszaszorítása.
MTI