3p

A korábbi időszakban az ipari termelés zászlóshajói a nagy autóipari centrumok, így Győr--Moson-Sopron és Bács-Kiskun megyék voltak, itt viszont valami eltört a nyár végén és azóta sem sikerült sínre tenni a dolgokat.

2016 októberében az ipari termelés volumene 2,1 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól. A munkanaphatástól megtisztított index megegyezik a kiigazítatlannal. 2016 első tíz hónapjában az ipari kibocsátás 1,1 százalékkal emelkedett. Nem zártak jó hónapot sem az exportorientált, sem a belföldi piacot kiszolgáló vállalatok. A KSH adatai szerint az ipari export volumene 4 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól. A feldolgozóipari exportértékesítés több mint felét adó két alág közül a 38 százalékot képviselő járműgyártás kivitele 1,5 százalékkal mérséklődött. A másik meghatározó alág, a feldolgozóipari export 15 százalékát kitevő számítógép, elektronikai, optikai termék gyártásának külpiaci eladásai 2,1 százalékkal csökkentek.

Ha megyei bontásban nézzük az ipari termelés adatait, akkor is visszaigazolódik a fenti tény. A legnagyobb kibocsátásért felelős területek, Győr-Moson-Sopron, Bács-Kiskun, Budapest és Pest megye is immár második hónapja komoly vesszőfutásról tesz tanúbizonyságot. Szeptemberben Budapest ipari teljesítménye 11,1, míg Pest megyéé 12,7 százalékkal esett vissza, a folyamat októberben folytatódott, igaz a mértéke némileg szelídült, hiszen a fővárosban 8,5, míg a körülötte fekvő megyében közel 5 százalékos volt a csökkenés.

A korábban megingathatatlan növekedést mutató Győr-Moson-Sopron megye az idén csak vergődik, hiszen az első tíz hónapban csupán két kivétel volt, amikor nem csökkent a terület kibocsátása. A negatív folyamat volt a jellemző októberben is, hiszen a termelés ezúttal 6 százalékkal esett vissza. Ráadásul a kilátások sem rózsásak, hiszen a legfontosabbnak számító vállalatnál, az Audinál modellváltás várható. Amíg viszont nem kezdődik az új típus gyártása, addig a termelés csökkenésével érdemes számolni. Ráadásul több száz munkatárs átcsoportosítását is bejelentették, ami szintén a visszaesés irányába mutat, erről szóló elemzésünk november elején jelent meg az mfor.hu oldalán.

Ez most az Audi kínálata

Sajnos a tavasszal két óriási beruházást bejelentő Mercedes sem tudott még új lendületet adni sem a Bács-Kiskun megyei, sem az országos adatoknak. A kecskeméti gyár kapcsán ugyan nem jelentek meg rossz hírek, a megye ipara ennek ellenére immár a második olyan hónapot mutatja, amikor a volumen visszaesését mérte a KSH.

Az autóipari központoknak számító területek közül Komárom-Esztergom megye számít üdítő kivételnek. A Suzuki hátországát jelentő terület esetében viszont fontos megjegyezni, hogy ott (mind a Suzuki, mind más vállalatok) korábbi termeléskiesése miatt alacsonyabb a bázis, így várhatóan ebben a megyében az év végéig emelkedő számokat láthatunk majd.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!