2016 októberében az ipari termelés volumene 2,1 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól. A munkanaphatástól megtisztított index megegyezik a kiigazítatlannal. 2016 első tíz hónapjában az ipari kibocsátás 1,1 százalékkal emelkedett. Nem zártak jó hónapot sem az exportorientált, sem a belföldi piacot kiszolgáló vállalatok. A KSH adatai szerint az ipari export volumene 4 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól. A feldolgozóipari exportértékesítés több mint felét adó két alág közül a 38 százalékot képviselő járműgyártás kivitele 1,5 százalékkal mérséklődött. A másik meghatározó alág, a feldolgozóipari export 15 százalékát kitevő számítógép, elektronikai, optikai termék gyártásának külpiaci eladásai 2,1 százalékkal csökkentek.
Ha megyei bontásban nézzük az ipari termelés adatait, akkor is visszaigazolódik a fenti tény. A legnagyobb kibocsátásért felelős területek, Győr-Moson-Sopron, Bács-Kiskun, Budapest és Pest megye is immár második hónapja komoly vesszőfutásról tesz tanúbizonyságot. Szeptemberben Budapest ipari teljesítménye 11,1, míg Pest megyéé 12,7 százalékkal esett vissza, a folyamat októberben folytatódott, igaz a mértéke némileg szelídült, hiszen a fővárosban 8,5, míg a körülötte fekvő megyében közel 5 százalékos volt a csökkenés.
A korábban megingathatatlan növekedést mutató Győr-Moson-Sopron megye az idén csak vergődik, hiszen az első tíz hónapban csupán két kivétel volt, amikor nem csökkent a terület kibocsátása. A negatív folyamat volt a jellemző októberben is, hiszen a termelés ezúttal 6 százalékkal esett vissza. Ráadásul a kilátások sem rózsásak, hiszen a legfontosabbnak számító vállalatnál, az Audinál modellváltás várható. Amíg viszont nem kezdődik az új típus gyártása, addig a termelés csökkenésével érdemes számolni. Ráadásul több száz munkatárs átcsoportosítását is bejelentették, ami szintén a visszaesés irányába mutat, erről szóló elemzésünk november elején jelent meg az mfor.hu oldalán.
Ez most az Audi kínálata
Sajnos a tavasszal két óriási beruházást bejelentő Mercedes sem tudott még új lendületet adni sem a Bács-Kiskun megyei, sem az országos adatoknak. A kecskeméti gyár kapcsán ugyan nem jelentek meg rossz hírek, a megye ipara ennek ellenére immár a második olyan hónapot mutatja, amikor a volumen visszaesését mérte a KSH.
Az autóipari központoknak számító területek közül Komárom-Esztergom megye számít üdítő kivételnek. A Suzuki hátországát jelentő terület esetében viszont fontos megjegyezni, hogy ott (mind a Suzuki, mind más vállalatok) korábbi termeléskiesése miatt alacsonyabb a bázis, így várhatóan ebben a megyében az év végéig emelkedő számokat láthatunk majd.
mfor.hu