Múlt héten jelentette be az győri Audi, hogy munkatársainak egy részét, egészen pontosan 850 munkatársat átcsoportosít; 550-et Pozsonyba irányít az ottani járműgyárba, 300 dolgozót pedig a győri motorgyárukba helyez át.
A 850 munkatárs (ami 100 fővel több, mint amivel nyár végén terveztek) kiszervezésének oka, hogy a járműgyár az eddigi három műszakos gyártásról két műszakosra áll át, mivel modellváltás van folyamatban. Csak remélni lehet, hogy az új Q3 gyártása minél hamarabb elindul Győrben, mivel az eddigi tapasztalatok alapján ezek az átmeneti visszaesések a Magyarországon működő autógyárak esetében komoly hatással voltak a teljes magyar ipar kibocsátására.
Ha megnézzük a KSH legfrissebb ipari termelésre vonatkozó adatsorát, nyilvánvalóvá válik, hogy a teljes magyar feldolgozóipar és a járműgyártás kibocsátása az utóbbi időben gyakorlatilag együtt mozog. Míg korábban, 3-4 éve akár eltérő irányú változásokat is láthattunk a két adatsorban, 2016-ra szinte egybe simultak. Bár ilyen mértékű együttmozgást azért nem teljesen indokolt, de kétségtelen tény, hogy a járműgyártás aránya folyamatosan nőtt a teljes feldolgozóiparon belül, 3 év alatti 7 százalékpontos növekedést láthattunk (2013 augusztusában az évesített 23 százalékos arány 2016 augusztusára 30 százalékra nőtt).
Mivel a járműgyártás alapvetően 3 nagy ipari központra, illetve gyártóra koncentrálódik, így nagyon nem mindegy, hogy a győri Audi, az esztergomi Suzuki, vagy a kecskeméti Mercedes gyár milyen teljesítményt nyújt.
Ezek a legőrültebb autódekorációk
Emlékezetes, hogy 2014 augusztusában a magyar ipar kibocsátása nagyot "reccsent", az addigi 10 százalék körüli átlagos növekedés nullára esett vissza. Bár ahogy már akkor is írtuk, a magyar sajtó jelentős része túlságosan leegyszerűsítve az Audi nyári 3 hetes leállására, illetve a Suzuki modellváltására vezette vissza a megtorpanást, kétségtelen, hogy a két autógyár teljesítményének visszaesése komoly hatással volt az országos ipari adatokra. Ráadásul az esztergomi gyártás három műszakról kettőre, majd egyre történt átállása még hónapokon keresztül kimutatható volt az ipari statisztikában.
Így joggal feltételezhetjük, hogy a Suzukinál nagyobb Audi-gyár teljesítménycsökkenése nyomot fog hagyni az ipari adatokban. Már csak azért is, mert a tavaly kirobbant VW-dízelbotrány után a győri gyár eddig is inkább lefele húzta idén az ipari dinamikát, legalábbis erre következhetünk Győr-Moson-Sopron megye adatsora láttán.
mfor.hu