Elmondta: felmérésük szerint tavaly a magyar háztartások 3 százalékkal kevesebbet vásároltak napi fogyasztási cikkekből, és az év második felében egyre inkább az olcsó és az akciós termékek kerültek előtérbe.
Kozák Ákos, a GfK Hungária Piackutató Intézet ügyvezető igazgatója kiemelte: az idén az első hónapokban emelkedett a háztartások fogyasztási hajlandósága, de továbbra is kérdéses, hogy a jövőben ez megjelenik-e konkrét vásárlásokban, vagy marad a fogyasztás mérséklődése.
A GfK felmérése szerint tavaly a magyar háztatások 80 százaléka kevesebbet költött ruházkodásra és utazásra, mint 2008-ban. A lakosság egyik fele magasabbnak, a másik fele alacsonyabbnak érezte az élelmiszerre és vegyi árura elköltött összeget az évvel korábbinál.
Dörnyei Otília elmondta, hogy tavaly a napi fogyasztási cikkek 30 százalékát akciók keretében vásárolták a háztartások, ennél magasabb, mintegy 40 százalékot képvisel a vegyi áruk, kávék aránya.
Nőtt az otthoni étkezéshez kapcsolódó termékek vásárlása - például vaj, sütőpor, tejföl -, stagnált az étolaj, margarin fűszerek fogyasztása, és kevesebb hidegitalt, csokoládét, zacskós levest vásároltak a háztartások - mondta Dörnyei Otília.
Az ügyfélkapcsolati igazgató kiemelte, hogy a háztartások figyelme egyre inkább a lakóhelyükhöz közelebb eső üzletekre terelődik, és kevésbé járnak nagybevásárlásokra.
Kérdésre válaszolva elhangzott, hogy a vásárlási csatornák között stagnál a hipermarketek, emelkedik a diszkontok aránya.
Az árközpontúság a vásárlásoknál egyre inkább megjelenik, és az olcsóbb termékek vásárlása nem feltétlenül a nagyobb kiszerelésben történő beszerzésben nyilvánul meg - hívta fel a figyelmet.
A GfK Hungária felmérése szerint a vásárlók megváltozott viselkedésének következménye az is, hogy egyre több időt töltenek otthon, és kevésbé fizetnek olyan szolgáltatásokért, amelyeket maguk is el tudnak végezni.
MTI