2007. október 25. 06:39

A kormány elfogadta az egészségbiztosítási rendszer átalakításáról szóló törvényt, és még a héten benyújtja az Országgyűlésnek - jelentette be tegnap Budai Bernadett kormányszóvivő. Szintén szerdán zajlott a Parlamentben az egészségügy átalakításáról tartott vitanap. A felszólalásokból ismét kitűnt, hogy a kormány és az ellenzék álláspontja köszönő viszonyban sincs egymással.

Honnan lesz nyeresége a biztosítóknak?

A magyar ellenzék leginkább azt sérelmezi az egészségügy átalakításában, hogy a szegények ki fognak szorulni az ellátásból. Szerintük akik annyit sem keresnek, hogy a járulékot befizessék azok nem kapnak ellátást, pontosabban csak életmentő beavatkozásokra jogosultak ingyenesen. Az efeletti ellátás költségét ugyanis meg kell fizetniük. De a törvényjavaslatokban egy szó sincs arról, hogy ezt a díjat ki állapítja meg, és milyen formában kerül kivetésre, annyit lehet mindössze tudni, hogy ezt az APEH fogja beszedni. Sokak szerint viszont ez egy jogi abszurdum, hiszen a gyógyellátás költsége aligha sorolható a kötelezően befizethető adók közé. Másrészt, aki olyan szegény, hogy nem tudja befizetni a járulékot, vajon miből fogja kifizetni utólag, az akarata ellenére igénybe vett ellátás költségeit?

A most bevezetni szándékozott rendszer ellen talán a legerősebb érv, hogy sem a piaci, sem az állami újraelosztási elv nem érvényesül benne. Hiszen a járulékot az állam kötelezően beszedné, amit magánpénztárak használnának fel. Kialakulhat egy olyan piac, ahol a fogyasztónak alig van beleszólása a pénzének felhasználásba, miközben a liciteken győztes pénztárral kell szerződnie, ha tetszik, ha nem. Elméletileg évente egyszer a biztosított átmehet egy konkurens biztosítóhoz, de a kötelező gépjármű-biztosítás rendszeréből tudjuk, hogy ez a szisztéma csak meglehetősen korlátozott alternatívát jelent. A biztosítókat ez nem akadályozza meg abban, állítják a mostani tervek ellenzői, hogy monopolárakat alakítsanak ki és messze a költségek feletti bevételeket érjenek el.

A kétkedők szerint arról szól majd az új szisztéma, hogy a befektető pénzügyi szolgáltató pénzt rak az egészségügyi vállalkozásba, haszna pedig nem a nem ellátásból, hanem a tb-befizetéseken keresztül finanszírozott szolgáltatásokból lesz. Persze csak akkor, ha lehetőséget talál komoly mértékű megtakarításra. De hogyan lehet megtakarítani - teszik fel a kérdést a bírálók? Nehéz másra gondolni, mint létszámleépítésre és bújtatott bércsökkentésre.

A kormány aduja viszont a verseny, amelytől azt várják, hogy olcsóbb, de jobb ellátás kap majd a beteg. A biztosítók majd igyekezni fognak, hogy működjön az időpont egyeztetés, megszűnjön a sorbaállás, és mindenki megkapja az elvárható színvonalú ellátást. Aki pedig kiegészítő biztosításokat is köt, az sokkal jobban is járhat, mint a jelenlegi rendszerben.

Menedzsment Fórum