2p

A kormányhivatal határozata szerint nincs jogalapjuk a fóti lakosoknak és civil szervezeteknek megtámadni a BYD Kft. számára kiadott engedélyt, ugyanis házaik az üzem határterületén kívül helyezkednek el. A fótiak első körben ezt a döntést támadják, hogy utána perképesen szállhassanak szembe az akkumulátorokat összeszerelő üzemmel.

Bíróságon támadják helyi lakosok és egy civil egyesület a fóti ipari parkba tervezett akkumulátor-ipari beruházások engedélyeit – írja az Átlátszó. A lap emlékeztet: a HelloParks Fót egyik csarnokában két cég is veszélyes ipari tevékenységet folytatna: a BYD Kft. akkumulátor-összeszerelő üzemet létesítene, a HTNS Hungary Kft. pedig akkumulátor-alapanyagok raktározását végezné. Mindkét cég azt állítja, nem tudtak arról, hogy mindketten ilyen irányú kérelmet nyújtottak be. Ezért aztán a hatóságok sem vették figyelembe, hogy ugyanabban a csarnokban két akkumulátor-üzem létesül, és nem vizsgálták az összeadódó környezeti és veszélyeztető hatásokat – állítják a fótiak.

A Pest Vármegyei Kormányhivatal szerint viszont az üzemektől pár száz méterre élő lakosoknak jogalapjuk sincs a kiadott engedélyek megtámadásához – házaik ugyanis a tervezett üzemek hatásterületén kívül esnek. A tényfeltáró lap azt írja, a pert indító lakosok első körben ezt a határozatot támadják bírósági úton – szerintük nemcsak a beruházások hatásterületét, de azok környezetterhelő és veszélyeztető hatását sem jól állapították meg a hatóságok.

A fóti civilek bíróságon akarják bebizonyítni igazukat. Fotó: Pixabay
A fóti civilek bíróságon akarják bebizonyítni igazukat. Fotó: Pixabay

Ha a bíróság megállapítja a civilek perképességét, akkor tudják a lakosok megtámadni a BYD Kft. számára kiadott kormányhivatali engedélyt, amely – vélik – többek közt figyelmen kívül hagyta, milyen baleseti kockázatokat hordoznak a tervezett gyárban használt tűz- és robbanásveszélyes anyagok. A civilek álláspontja szerint emellett a hatóság nem vizsgálta kellő alapossággal a beruházással határos felszín alatti vízbázis veszélyeztetettségét, valamint a veszélyes hulladékok és akkumulátorok tárolásának és közúton történő szállításának kockázatait sem – írja az Átlátszó.

Lapunk korábban elsőként számolt be arról, a BYD elektromos buszok gyártásáról tárgyal Szegeddel.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!