6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az Mfor információi szerint aláírás előtt áll egy igen komoly kapacitású buszgyár létrehozásáról szóló szerződés, amely Szeged közelében létesülhet. Állítólag a kínai BYD járműgyártó fog elektromos autóbuszokat készíteni.

Jelentős piaca van az elektromos buszoknak

Az uniós irányelvek és előírások miatt a közösségben nagyon komoly piaca lesz az elektromos buszoknak, nem véletlen fejlesztenek ilyen járműveket a kontinensen komoly tradíciókkal rendelkező vállalatok, mint a MAN, a Daimler vagy a Volvo. De a jelenlegi európai piacvezető, a lengyel Solaris is mindent megtesz annak érdekében, hogy a pozícióját megtartsa. Azt egyébként nem is elsősorban a fent emlegetett cégek veszélyeztetik, sokkal inkább a kínai gyártók.

2023 első félévében 421 eladott elektromos busszal a Solaris volt az európai piacvezető, őket a MAN követte, a képzeletbeli dobogóra a BYD-Alexander Dennis páros fért még fel. Az értékesítési sorrend negyedik helyét önállóan, saját márkaneve alatt futó elektromos buszokkal szerezte meg a BYD, majd az ötödik helyre egy másik kínai vállalat, a Yutong került. A piac növekedését jelzi, hogy az egy évvel korábbiakkal összevetve az idei első félévben 45 százalékkal több elektromos buszt adtak el a kontinensünkön.

A tisztán elektromos buszok aránya az új járművek piacán bőven 30 százalék feletti, a hibridekkel együtt pedig a környezetbarát járműveké meghaladja az 50 százalékot. A forgalomban lévő dízel-üzemanyagú járművek persze még mindig erős túlsúlyban vannak, ám dinamikusan cserélődik az állomány, hiszen az új buszoknál 25 százalék körüli az ilyen járművek aránya. Ennél valamivel kisebb a gázüzemű (CNG) buszok aránya az új értékesítéseknél. A mostani arányok és trendek alapján egyébként teljesíthetőnek tűnik az Európai Bizottság azon törekvése, mely szerint 2030-ra csak nulla károsanyag-kibocsátású városi buszokat lehessen értékesíteni az Unióban.

Újabb gyárat építhet Magyarországon a BYD. Fotó: Depostiphotos
Újabb gyárat építhet Magyarországon a BYD. Fotó: Depostiphotos

Itthon is egyre több ilyen jármű áll forgalomba

A magyar piacon néhány városban ugyan vannak már elektromos buszok, de még az új beszerzések során is a dízeles járművek dominálnak, a teljes állomány cseréje pedig várhatóan egy évtizednél is tovább tarthat. Ugyanakkor a nemzeti buszstratégiában szerepel egy olyan elv, amely szerint 2022-től, támogatásból kizárólag elektromos autóbuszok helyezhetők forgalomba a 25 ezer főnél népesebb településeken. Érdemes ugyanakkor hangsúlyozni, hogy miután a beszerzések egy kisebb része valósult meg ilyen formában, az üzembehelyezett járművek között kisebb arányban vannak a teljesen elektromos járművek. A Volánbusz célja, hogy 2020-hoz viszonyítva 2030-ig a helyi autóbuszállomány ötven százaléka, 2050-ig pedig a teljes autóbuszpark ötven százaléka elektromos jármű legyen.

A hazai és az európai beszerzési elveket és trendeket a magyar piacon jelenlévő gyártók is igyekeznek követni. Ennek megfelelően az ismertebb hazai márkáknak, így a Credobus típusokat fejlesztő és gyártó Kravtex-Kühne csoportnak és az Ikarusnak is van teljesen elektromos modellje, más kérdés, hogy az értékesített darabszámok meglehetősen alacsonynak számítanak. A 2022-es adatok alapján a BYD jelenleg a magyar villanybusz-piac éllovasának számít 72 értékesített járművel. Ezek többsége a társaság komáromi gyárában készült, amely a kapacitásának nagyobb részével az exportpiacokat szolgálja ki.

Az elektromos BYD buszok száma ugyanakkor idén jelentősen nőtt, hiszen májusban és júniusban negyvennyolc darab Komáromban gyártott eBus-t adtak át, ezek Győr, Zalaegerszeg, Szolnok, Szeged és Eger helyi közlekedésében álltak forgalomba. Ezeket a járműveket városok önkormányzatai és a Volánbusz közösen, a Zöld Busz Program keretében szerezték be, az üzlet összértéke több mint nettó 6,5 milliárd forint volt. Egy-egy eBus járművet nettó 142,5 millió forintért vásároltak meg. Az állami közlekedési szolgáltató megrendelése magasan a kínai gyártó eddigi legnagyobb itthoni üzlete.

A kínai BYD buszokkal egyébként a fentiek mellett több más településen is találkozhatunk, hiszen Salgótarjánban 2019 áprilisától, Tatabányán pedig 2020 májusától állt forgalomba az első ilyen jármű. Majd 2020 nyarán Pécsen is feltűntek a komáromi gyárban készülő elektromos buszok. Később a Komárom és Révkomárom közötti útvonalon is ilyen járművek kezdték az utasokat szállítani, de a miskolci tömegközlekedésben is feltűnt ez a modell.

Jöhet az újabb BYD-gyár

Az Mfor információi szerint a komáromi üzemnél jóval nagyobb buszgyár létesítéséről szóló tárgyalások célegyenesben vannak. Úgy értesültünk, hogy Szeged Város Önkormányzata egy szerződés aláírására készül a kínai BYD elektromos járműgyártóval, amely egyrészt egy elektromos autóbusz-gyár létrehozásáról szólna a város közelében, egy 200 hektáros területen. Másrészt ehhez kapcsolódóan egy 50 hektáros akkumulátorgyárról, amely az elektromos autóbuszok működtetéséhez fog előállítani speciális, nagy teljesítményű akkumulátorokat a Szegedtől 20 kilométerre lévő Kisteleken. Lapunk természetesen megkérdezte a városvezetést, akik az akkumulátorgyár létesítését cáfolták:

Botka László polgármester irányításával rendszeresek az olyan találkozók, amelyeken Szeged és környéke potenciális fejlesztési lehetőségeiről tárgyal a városvezetés külföldi és hazai befektetőkkel, nem akkumlátorgyárról. Amint a tárgyalások előrehaladottabb szakaszba lépnek, tájékoztatni fogjuk a közvéleményt.

Noha a kormány és az ellenzéki vezetésű Szeged nem feltétlenül ápol harmonikus kapcsolatot, akár a véletlen egybeesésen túlmutathat az a tény, hogy miközben újabb hazai üzemről szóló információk jutottak el lapunkhoz, addig Orbán Viktor a múlt heti kínai látogatása során Sencsenben tárgyalt Vang Csuan-fuval, a világ legnagyobb elektromosautó-gyártó cége, a kínai BYD alapító-elnökével. A hivatalos beszámolók szerint ugyan a magyar kormányfő tárgyalásokat folytatott a térségben kínai óriásvállalatok vezetőivel, nevesítve azonban csupán a BYD volt. A társaság sencseni autógyárában a magyar kormányfőnek tájékoztatást adtak többek között a BYD magyarországi tevékenységéről – a komáromi autóbuszgyár és a fóti akkumulátor-összeszerelő üzem működéséről –, és bemutatták a BYD által készített legmodernebb elektromosautó-modelleket.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!