Ian Wright, a brit Élelmiszer- és Italszövetség (Food and Drink Federation, FDF) vezérigazgatója az Institute for Government (IfG) nevű, a kormányzati tevékenység elemzésére szakosodott független londoni gazdasági tanácsadó és kutatóműhely pénteki szakmai rendezvényén elmondta: az iparágból hozzávetőleg 500 ezer dolgozó hiányzik, és emiatt már nem működőképes a folyamatos ellátást lehetővé tévő, mindig éppen időben érkező beszállítási modell.
Wright szerint a brit fogyasztók a korábbi időszakokban még számíthattak arra, hogy az üzletek polcain, az éttermek kínálatában mindig megtalálnak mindent, amit csak akarnak. "Ennek vége, és nem hiszem, hogy ez az időszak visszatér" - mondta az FDF vezetője.
Hozzátette: a beszállítói hálózatokban kialakult helyzet a továbbiakban csak romlani fog, és "e romlás után sem fog egyhamar javulni". Wright elmondta: ez nem jelenti azt, hogy "nem lesz mit enni", de a múlt héten például egész Kelet-Angliában nem lehetett palackozott ásványvizet kapni, mivel az üzleteknek egyszerűen nem volt elégséges szállítási kapacitásuk ahhoz, hogy "ásványvizet és minden mást is" egyszerre eljuttathassanak a boltokba.
Az elmúlt napokban több gyorsétteremlánc, köztük a McDonald's jelezte, hogy kénytelen szűkíteni kínálatát, a Nagy-Britanniában rendkívül népszerű étteremhálózat, a Nando's pedig negyven étterem átmeneti bezárásáról döntött, mivel nem tudta megoldani a teljes hálózat folyamatos ellátását. Az intézkedés a Nando's brit éttermeinek tíz százalékát érinti.
Az egyre súlyosbodó ellátási helyzetre mások mellett az áruszállítási ágazat is folyamatosan figyelmezteti a kormányt. A fuvarozói szakma érdekképviseleti szervezeteinek számításai szerint a brit áruszállítási szektorból legalább 100 ezer kamionsofőr hiányzik, és ez egyre érezhetőbb áruhiányt okoz kiskereskedelmi szinten is, mindenekelőtt az élelmiszerellátásban.
A szakmai szervezetek szerint ennek egyik oka az, hogy a brit EU-tagság megszűnése (Brexit) óta rengeteg uniós munkavállaló távozott Nagy-Britanniából. A brit közúti áruszállítási szövetség (Road Haulage Association) legutóbbi becslése szerint csak január óta 30 ezer kamionsofőr hagyta el Nagy-Britanniát.
A brit EU-tagság tavaly január 31-én szűnt meg, de ezután december végéig tartó átmeneti időszak lépett életbe, amely alatt jórészt a korábbi kereskedelmi és munkavállalási szabályozás maradt érvényben. Az átmeneti időszak lejártával, idén januárban azonban Nagy-Britannia kilépett az Európai Unió egységes belső piacáról is, és ez új - az unióval kereskedő vállalatok és a szállítócégek számára sok költséges adminisztratív teherrel járó - kereskedelmi szabályozás bevezetését jelentette, azzal együtt is, hogy London és az EU kétoldalú szabadkereskedelmi megállapodást kötött.