2p

Viszont akkor eddig jól lehúzták őket?

A Telex összehasonlította, mennyibe kerültek a tejtermékek az árrésstop bevezetése előtt és után a Lidl, a Spar, a Tesco, az Aldi és a Penny kínálatában. A vizsgált 300 termék alapján megállapították: szinte minden üzletláncnál a laktózmentes tejtermékek ára csökkent a legnagyobb mértékben.

A kormányzati intézkedés szerint a kereskedők 30 termékkategóriában legfeljebb 10 százalékos árrést alkalmazhatnak. Ez többek közt tejtermékekre, húsokra, étolajra, lisztre, burgonyára, kristálycukorra, tojásra és fokhagymára vonatkozik.

A lap szerint feltételezhető, hogy a boltok az érintett termékek árrését egységesen 10 százalékra csökkentették. Ez arra utalhat, hogy korábban azoknál a termékeknél volt a legnagyobb árrés, amelyek ára most jelentősebben esett vissza – ezek között feltűnően sok volt a laktózmentes. Példaként említették, hogy a Lidlnél a laktózmentes görög joghurt, a Sparnál a Mizo laktózmentes natúr joghurt ára csökkent a legnagyobb mértékben.

A boltokban elérhető, azonos vagy közel azonos kiszerelésű laktózos és laktózmentes termékek összehasonlítása alapján az derült ki, hogy a laktózos változatok ára átlagosan 5, a laktózmenteseké 14,9 százalékkal csökkent. Az adatsor teljes vizsgálata szerint a több mint 100 sima és több mint 100 laktózmentes tejtermék ára átlagosan 8, illetve 18 százalékkal esett.

Ez alapján, ha az árrés most valóban mindenhol 10 százalék, akkor korábban a laktózos termékeknél 19,6, a laktózmenteseknél 34,2 százalékos árrés lehetett, vagyis a különbség majdnem 15 százalékpont.

A Telex megkérdezte Zapletál Zoltán agrármérnököt, a Magyar Tejgazdasági Kísérleti Intézet munkatársát, aki szerint a laktózmentesítés költsége alacsony, és nem indokolja a jelentősen magasabb árakat. A különböző eljárásokkal literenként 2–19 forint pluszköltséggel jár az enzimadagolás, míg a gyártás végén szükséges laborvizsgálatok literenként 1,5–1,8 forinttal növelik a költséget nagyüzemi előállítás esetén.

Zapletál szerint a laktózmentes termékek magasabb fogyasztói ára inkább az eltérő kereskedelmi pozicionálásból fakad: „más polcrészre, a mentes termékek közé szánják, és ezért máshogy árazzák”.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!