Átírná az Építési és Közlekedési Minisztérium az útdíjak szabályait – az erről szóló tervezet pénteken került fel a kormány honlapjára, azzal, hogy majdnem egy teljes hetet adnak a társadalmi egyeztetésre, szeptember 1-ig - vette észre a hvg.hu.
A hatásvizsgálatban úgy számol a minisztérium, hogy évente 150,7 milliárd forint pluszbevétel jönne így be.
Kibővül a díjköteles útszakaszok listája, mégpedig ezekkel:
- az M0-s autóút M1 és M5, valamint M4 és M3 közötti szakasza, ezzel a teljes út díjköteles lesz,
- az M44-es a Lakitelek/Tiszakécske csomóponttól Békéscsabáig,
- az M30-as Miskolc észak és Miskolc dél közötti szakasza (eddig ez volt az egyetlen díjmentes rész ott)
- az M6-os Bátaszék és az M6-M60 csomópont között,
- az M4-es Jászberénytől Abony-északig és Abony-kelettől Szolnok-nyugatig,
- és az M76-os Balatonszentgyörgytől Keszthely-Fenékpusztáig.
Egy komoly kedvezményezettje is lesz az intézkedéseknek: az autóbuszokra a jövőben nem kell e-matricát venni.
A 3,5 tonna feletti teherautók útdíjainak szabályait is átalakítják. Az egyik legfontosabb változás az, hogy bevezetik a külsőköltség-díjat. Ezt a levegő- és a zajszennyezésre, valamint a szén-dioxid-kibocsátásra hivatkozva kell fizetni; valójában már a most érvényes, 2013-ban elfogadott útdíjtörvény lehetővé teszi azt, hogy kivessék, de az útdíjak pontos mértékét szabályozó rendelet 0 forintban határozta meg a mértékét. Egészen mostanáig.
A külső költséget az alapján határozzák meg, hogy milyen környezetvédelmi besorolású, illetve hány tengelyes a jármű, valamint hogy települések közötti, vagy külvárosi úton halad-e, s az összegét eurócentben határozzák majd meg.
Egy Euro VI-os besorolású járműnek a település közötti úton 0,5 centet kell fizetnie kilométerenként, egy ugyanilyen besorolású négytengelyes járműnek ugyanott már 0,8 centet, de például egy Euro IV-esnek a települések között 3,4, külvárosban 7,3 cent a kilométerenként külsőköltségdíj. Ezt részletezték is – érdemes kiemelni, hogy a táblázatban a nettó árak szerepelnek, vagyis a 27 százalékos áfa még erre jön rá.
Ha a most tervezett formában lesz kész törvény a javaslatból, akkor a változások 2024. január 1-jétől lesznek érvényben (kivéve a buszokra vonatkozókat, azok februártól).