3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Több útszakasz lesz fizetős, a buszok megússzák az e-matrica vásárlását, a teherautóknak pedig megváltoztatják az útdíj mértékét és egy új díjkategóriát is kapnak.

Átírná az Építési és Közlekedési Minisztérium az útdíjak szabályait – az erről szóló tervezet pénteken került fel a kormány honlapjára, azzal, hogy majdnem egy teljes hetet adnak a társadalmi egyeztetésre, szeptember 1-ig - vette észre a hvg.hu.

A hatásvizsgálatban úgy számol a minisztérium, hogy évente 150,7 milliárd forint pluszbevétel jönne így be.

Kibővül az útdíj-köteles utak listája. Fotó: MTI
Kibővül az útdíj-köteles utak listája. Fotó: MTI

Kibővül a díjköteles útszakaszok listája, mégpedig ezekkel: 

  • az M0-s autóút M1 és M5, valamint M4 és M3 közötti szakasza, ezzel a teljes út díjköteles lesz,
  • az M44-es a Lakitelek/Tiszakécske csomóponttól Békéscsabáig,
  • az M30-as Miskolc észak és Miskolc dél közötti szakasza (eddig ez volt az egyetlen díjmentes rész ott)
  • az M6-os Bátaszék és az M6-M60 csomópont között,
  • az M4-es Jászberénytől Abony-északig és Abony-kelettől Szolnok-nyugatig,
  • és az M76-os Balatonszentgyörgytől Keszthely-Fenékpusztáig.

Egy komoly kedvezményezettje is lesz az intézkedéseknek: az autóbuszokra a jövőben nem kell e-matricát venni.

A 3,5 tonna feletti teherautók útdíjainak szabályait is átalakítják. Az egyik legfontosabb változás az, hogy bevezetik a külsőköltség-díjat. Ezt a levegő- és a zajszennyezésre, valamint a szén-dioxid-kibocsátásra hivatkozva kell fizetni; valójában már a most érvényes, 2013-ban elfogadott útdíjtörvény lehetővé teszi azt, hogy kivessék, de az útdíjak pontos mértékét szabályozó rendelet 0 forintban határozta meg a mértékét. Egészen mostanáig.

A külső költséget az alapján határozzák meg, hogy milyen környezetvédelmi besorolású, illetve hány tengelyes a jármű, valamint hogy települések közötti, vagy külvárosi úton halad-e, s az összegét eurócentben határozzák majd meg.

Egy Euro VI-os besorolású járműnek a település közötti úton 0,5 centet kell fizetnie kilométerenként, egy ugyanilyen besorolású négytengelyes járműnek ugyanott már 0,8 centet, de például egy Euro IV-esnek a települések között 3,4, külvárosban 7,3 cent a kilométerenként külsőköltségdíj. Ezt részletezték is – érdemes kiemelni, hogy a táblázatban a nettó árak szerepelnek, vagyis a 27 százalékos áfa még erre jön rá.

Ha a most tervezett formában lesz kész törvény a javaslatból, akkor a változások 2024. január 1-jétől lesznek érvényben (kivéve a buszokra vonatkozókat, azok februártól). 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!