Október 1-től 17,6 százalékkal - a KSH júliusi inflációs adatával egyező mértékben - emelkedhet az útdíj a HU-GO rendszerben. Ez 3 év alatt 41,5 százalékos növekedést jelent, de az útdíjrendszer 2024. január 1-i átalakítása újabb jelentős díjemelést hozhat, így a magyar útdíj Európa éllovasai közé kerül - írta közleményében a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete.
Továbbá a fuvarozást terhelő másik meghatározó költségelem, az üzemanyag ára is dinamikusan nő: májustól augusztusig literenként 100 forinttal (+20 százalék) drágult a gázolaj. A környező országokban esetenként már olcsóbb a tankolás, a januártól várható jövedékiadó-emelést követően pedig jelentős lehet a különbség, ezért a nemzetközi fuvarozók, és a határmenti vállalkozók külföldre vihetik a tankolásaikat.
Ez jelentős adóbevétel kiesést jelent majd a költségvetés számára. A magas költségek miatt felgyorsul a belföldön tevékenykedő magyar vállalkozások piacvesztése, fokozódik a magyar közúti fuvarozók kiszorulása a hazai és a nemzetközi piacról, miközben erősödik a külföldi, elsősorban harmadik országos cégek jelenléte.
Az egyesület ezért szakmai egyeztetést kezdeményez a közlekedési tárcával az útdíjrendszer és a jövedékiadó szabályok felülvizsgálatáról.