9p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Egyedülálló karácsonyi ajándékot kaphatnak a magyar gazdák, a birtokunkba került agrárkamarai előterjesztés szerint alaposan átszabnák a tagdíjakra vonatkozó szabályokat. Ennek részeként a jelenlegi duplájára emelnék a díjakat a csütörtöki küldöttgyűlésen. Az ebből befolyó pluszbevételnek azonban nyoma sincs a jövő évi költségvetésben.

Karácsony előtt néhány nappal, csütörtökre hívta össze az országos küldöttgyűlést a Nemzeti Agrágazdasági Kamara (NAK) elnöke, Győrffy Balázs, aki egyben a parlament Fidesz-frakciójának tagja is 2010 óta. Az eseményen a szakmai előadások mellett két napirendi pont kerül megtárgyalásra: az alapszabály módosítása, valamint a 2020-as költségvetési terv - derül ki a szerkesztőségünk birtokába került dokumentumokból.

A jelek szerint mindkettő elfogadását szinte biztosra veszik a kamarán belül, ám az esemény nem ígérkezik indulatoktól mentesnek. A NAK ugyanis jelentős mértékben megemelné a gazdák által fizetendő tagdíjakat, amelyek egyébként már így is jóval nagyobb terhet rónak az érintettekre, mint az iparkamara kötelező tagdíja a vállalkozókra - utóbbi mértéke ugyanis fix évi 5000 forint.

A birtokunkba jutott dokumentum szerint a tagdíjfizetési szabályokat az átláthatóbb tagdíjfizetési struktúra érdekében alakítja át a kamara. A jelenlegi szabályok értelmében 7 tagdíjsáv alapján fizetnek az érintettek, míg a változtatás után már csak három sáv maradna, ami a gazdák nagy részében tehernövekedést eredményezne. Leegyszerűsítve a változásokat:

kevesebb sávból áll majd a rendszer, és a mostani, jellemzően egy ezrelékes fizetési kötelezettség az esetek jelentős részében két ezrelékre emelkedik.

Így néznek ki az aktuális tagdíjfizetési osztályok:

  • 0-600 ezer forint tagdíjalapig 2000 forint,
  • 10 millió forintig 5000 forint,
  • 50 millió forintig 30 ezer forint,
  • 150 millió forintig 150 ezer forint,
  • 400 millió forintig 400 ezer forint,
  • 750 millió forintig 750 ezer forint,
  • 750 millió forint tagdíjalap felett pedig 1 millió forint a tagdíj.

A küldöttgyűlésre bevitt alapszabály-módosítás elfogadása után

  • 2,5 millió forint tagdíjalapig 5000 forint lesz a tagdíj,
  • 2,5 millió és 500 millió forint között a tadíjalap két ezrelék (0,002),
  • 500 millió forint tagdíjalap felett pedig 1 millió forint.

A tagdíj jelenlegi maximumához is hozzányúlnának, egymillió forint helyett a bruttó átlagbér négyszeresében határoznák meg a limitet, ahhoz viszont nem elég az alapszabály módosítása. Győrffy Balázs elnöknek törvénymódosítást kell kezdeményeznie. Erről ugyanis a Magyar Agrár-, Élelmiszergazdasági és Vidékfejlesztési Kamaráról szóló törvény rendelkezik. Ezért a küldöttgyűlés egy határozattal fel is kéri az elnököt, hogy kezdeményezze a tagdíj maximum mértékének megemelését - a tervet szintén a küldöttgyűlés dokumentumai közé csatolták. Szeptemberrel bezárólag a KSH adatai szerint az idei éves átlagos bruttó bér 360 ezer forint volt, ami azt jelenti, hogy a fizetendő tagdíj maximuma 1 millió forintról 1,4 millióra emelkedne.

Egy névtelenséget kérő forrásunk szerint minden jel arra utal, hogy a kamaránál szinte készpénznek veszik a tagdíj-emelésre vonatkozó javaslat elfogadását. Erre utal szerinte a napirendi pont megfogalmazása is, ez alapján ugyanis csak jóváhagyásra kerül a testület elé az előterjesztés, annak megvitatását nem tűzik napirendre.

Másik véleményes pont a jövő évi költségvetés összeállítása. A tagdíjak duplázódása elméletileg az ebből befolyó bevételek nagyfokú emelkedését eredményezné, ám ennek a csatolt jövő évi költségvetésben és bevételi kimutatásban semmi nyoma nincs. A tagdíjakból származó bevételek ugyanis az idei 8,1 milliárd forint után 8,6 milliárdra emelkednének.

Forrásunk szerint ha vita tárgyát képezné a tagdíjakra vonatkozó szabályok megbolygatása, akkor két költségvetési tervet kellene a küldöttek elé beterjeszteni. Egyet a régi tagdíjjal, egyet pedig az új, emelt tagdíjjal. Ilyenről azonban szó sincs, a jelek szerint a költségvetés csak a megváltoztatott tagdíjjal számol, ám ennek ellenére érdemi bevételnövekedésnek nincs nyoma.

"Még ha csak 70 százalékos tagdíj-növekedéssel számolunk, nem annak duplázódásával, akkor is 6-8 milliárd forintnak nincs nyoma a költségvetésben. Teljes zűrzavar az egész" - magyarázta forrásunk. Nyilván elképzelhető lenne, hogy a tagdíj-csökkentő kedvezmények miatt vár a kamara pusztán félmilliós bevételnövekedést - jegyezte meg forrásunk -, ám ez már csak azért sem lehet indok, mert a kedvezményekhez nem nyúlnak hozzá, és azok mértéke egyébként is elenyésző.

Arra, hogy miért van szükség egyáltalán a kamarai tagdíjak ilyen mértékű emelésére, sehol nem térnek ki a dokumentumok.

A tagdíj-emelés mellett a kamara mentesítené a gazdákat az önbevallástól, a jövőben a kamara írná ki a fizetendő tagdíjakat a rendelkezésre álló adatok alapján. Megváltoztatnák a fizetés határidejét is, ami szintén előnytelenül érintené a gazdákat. Eddig a tagdíjakat minden év augusztus 15-ig kellett befizetni, amit egyik forrásunk szerint a növénytermesztéssel foglalkozók rendre az adott évi - nyár végén befolyó - bevételből fedeztek. A kamara az alapszabály vonatkozó részét március 31-re módosítja, ami azt jelenti, a gazdáknak a jövő évben ugyanazon bevételből kétszeri tagdíjat kell fedezniük - egyszer fizettek idén nyáron, aztán jövő tavasszal kellene újra rendezniük a tagdíjat.

Mindenesetre a kamara elnöke információink szerint a napokban már elkezdte megyei szinten a tárgyalásokat a küldöttgyűlés napirendi pontjait illetően. Forrásunk szerint szeretné ilyen módon is bebiztosítani a tervek jóváhagyását.

Véleményes tételek a jövő évi költségvetésben

A birtokunkba jutott dokumentumokban több véleményes tételt is találni. Forrásunk egyszerűen érthetetlennek tartja azt is, hogy miért tart nyilván a kamara mintegy 1,3 milliárd forintnyi nem befolyt tagdíjat. Ez a törvények értelmében adók módjára behajtható tétel, amit a NAV-nak kellene behajtania.

Ugyanúgy gyanúsnak tűnik az is, hogy a dokumentumok szerint jövőre mintegy 1,5 milliárd forintnyi támogatást kap a köztestület az Agrárminisztériumtól az országos talajgenerátoros jégkármegelőző rendszer működtetésére. Ezzel párhuzamosan a kiadási oldalon működésfejlesztésre és a JÉGER (jégkárelhárító rendszer) üzemeltetésre 1,204 millió forintot tervez elkölteni a kamara. Vagyis a számok alapján úgy tűnik, több támogatást kapnak a tárcától egy bizonyos feladatra, mint amennyi ténylegesen szükséges. 

A kamara egyébként a hozzá befolyó bevételek zömét a saját működésére költi a költségvetés alapján. Jövőre mintegy 17 milliárd forintnyi bevételre számítanak és ugyanilyen nagyságrendű kiadással. A kamara jövőre például

  • több mint félmilliárdot költ el bérleti díjakra,
  • 730 milliót rendezvényszervezésre,
  • szintén közel félmilliárdot hirdetésekre, reklámokra,
  • egyéb igénybevett szolgáltatásokra 1,5 milliárdot,
  • bérköltségre, tiszteletdíjakra, megbízási díjakra pedig 7,1 milliárdot.

Ez a bevételek több mint felét teszi ki. Ennek fényében egyáltalán nem meglepő, hogy egyik forrásunk szerint felvetődött a kamarai dolgozói létszám 20 százalékos leépítése is, egyfajta megtakarítás gyanánt, mellyel kiváltható lenne a tagdíjak emelése.

Frissítés 12:31

Reagált az agrárkamara

Felvetett kérdéseinkre a Nemzeti Agrárkamara az alábbi választ juttatta el lapunkhoz, melyet változatlan formában közlünk:

 

"A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) december 19-i küldöttgyűlésen szavazásra kerülő alapszabály-módosítási tervezetben szerepel a tagdíjstruktúra átalakítása. Ezzel csökkennének a tagok adminisztrációs terhei, számos kedvezménnyel élhetnének tagjaink, melyek igazolása egyszerűsödne.

 

Az iparkamarai regisztrációs díj mértéke évente 5000 forint, a tagdíj pedig akár 1,5 millió forint is lehet. Az agrárkamarai tagdíj – amelyhez számos szolgáltatás kapcsolódik – 2012 óta nem emelkedett, viszont a költségek azóta jelentős mértékben nőttek, főként az általános bérszínvonal növekedése miatt. A NAK a 2022-ig tartó kamarai választási ciklusban nem tervezi a tagdíjrendszer további változtatását.

 

A mostani módosítás összességében mindössze 15 százalékkal növelné a tagdíjbevételt. A minimum és maximum tagdíjat (2.000 Ft-ot, illetve 1.000.000 Ft-ot) fizetők kivételével a többi tagdíjsávban átlagosan az árbevétel 1,7 ezreléke a tagdíj mértéke, tehát nem igaz, hogy a duplája lesz ennek a jövő évtől tervezett 2 ezrelék. A tervezett új rendszerben mintegy 70 ezer tagnak változatlan maradna vagy csökkenne a tagdíja. A NAK – a tagdíjat befizető tagok és a közös teherviselés érdekében – mindent megtesz azért, hogy rendezze az eddigi tagdíjelmaradásokat, a kintlévőség évről évre csökken.

 

A NAK 1300 munkavállalót foglalkoztat, ezernél több településen vagyunk jelen, falugazdászaink évente 4 millió km-t tesznek meg, 1,2 millió ügyintézést végeznek. Az elmúlt években több mint ezermilliárd forint közvetlen forrás lehívásában segítették a tagokat, idén 114 ezer egységes kérelmet adtak be. A Szerkesztőségük birtokába jutott, nem sajtónyilvános dokumentumban szereplő költségek kapcsán jelezzük, hogy a NAK idén közel 2300 szakmai rendezvényt tartott országszerte a tagságnak, amikre nagy az igény. A jégkármérséklő rendszer működésére kapott támogatás felhasználása maradéktalanul szerepel a tervezetben, a hiányolt 300 millió forintos tétel megtalálható a kapcsolódó személyi kiadás soron.

 

Mivel a nemzetgazdaságban az elmúlt években jelentősen emelkedtek a bérek, amit a kamara csak kisebb mértékben tudott követni, kihívás a tagjainkat támogató dolgozók megtartása, folyamatosan teszünk hatékonyságjavítási lépéseket, és szervezetfejlesztést végzünk."

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!