Változatlan formában hirdeti ki a kormány az útdíjrendszer átalakítására vonatkozó rendeletét. Többek között ez derült ki az ezzel kapcsolatos szakmai egyeztetésen, amelyről a 24.hu számolt be.
A közlekedési tárca jelezte: nincs lehetőség olyan változásra, amely veszélyezteti a kormány 2024-es költségvetési céljait. Ugyanakkor a szakmai kezdeményezések vizsgálatára munkacsoportokat állítanak fel.
Az érdekképviseletek súlyos hibának tartják, hogy az októberi 17,6 százalékos útdíjemelést követően a kormány kihirdeti a januártól bevezetendő új útdíjstruktúrát. Az úthasználat zaj- és légszennyezését, valamint szén-dioxid-kibocsátását ellentételező külsőköltség-díj bevezetése járműkategóriáktól függően újabb 30-80 százalékos útdíjnövekedést eredményez – mondják a szakmai szervezetek. Ez hozzájárul az infláció növekedéséhez. Februártól az autóbuszok is bekerülnek a HU-GO rendszerbe, ami jelentősen drágítja majd a személyszállítási szolgáltatásokat.
Az érdekképviseletek időben eljuttatták az útdíjrendelettel kapcsolatos szakmai javaslataikat a döntéshozókhoz, de ezek közül egy sem került be a tervezetbe – mondta Barna Zsolt, Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének elnöke. Sajnálatosnak nevezte, hogy szervezeteikkel csak ilyen későn, gyakorlatilag a rendelet kihirdetésével egy időben kezdődnek meg az egyeztetések.
Most arra kell törekedniük szerinte, hogy megvizsgálják, milyen mozgástere van még a szakmának érdekei érvényesítéséhez. Át kell tekinteni milyen korrekciókra van lehetőség, amelyeket a magyar személyszállító és árufuvarozó vállalkozások versenyképességének javítása érdekében hozhat a kormány.