Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában


		
	
mfor.hu

Megkezdték Európa legnagyobb intermodális termináljának építését a Záhony térségében lévő Fényeslitkén. A 22 milliárd forintból megvalósuló EWG a kontinens legmodernebb szárazföldi konténer- és kombiterminálja lesz, a kínai áruk ezen keresztül is eljuthatnak Nyugat-Európába.

Záhony térségében az elmúlt három évtized számos terve ellenére nem épült megfelelő színvonalú és kapacitású infrastruktúra. Az egykori szovjet térségből és a Távol-Keletről vasúton érkező áruknál az eltérő nyomtáv miatt mindig probléma volt az átrakodás, emiatt plusz időveszteség keletkezett, ami nem tette versenyképessé a záhonyi átrakónak ismert logisztikai pontot. 

Az elmúlt évtizedekben többször beígérték a kormányok (a mostani is), hogy felhozzák az ottani logisztikai infrastruktúrát európai színvonalra, de a fejlesztést végül mindig elhalasztották. Most viszont a keleti nyitás jegyében a kormány elszánta magát egy másik, egy magánberuházás közvetett támogatására, így Magyarországnak várhatóan lehetősége lesz az Új Selyemút kontinentális forgalmának meghatározó szereplőjévé válni.

Az intermodális központ látványterve (forrás: EGW)Az intermodális központ látványterve (forrás: EGW)

A 125 hektáros fényeslitkei East-West Gate (EWG) intermodális kombiterminál építését a napokban megkezdték. Ez Európa első, saját 5G-hálózatot használó, zöld technológiára épülő, vasúti nyomtávváltáson alapuló intermodális kombitermináljaként üzemel majd, átadását követően elméleti kapacitását és területét tekintve is a legnagyobb ilyen létesítmény lesz a kontinensen. A terminál évente akár 1 millió darab 20 lábas konténert (TEU) is tud majd kezelni. Üzembe helyezésekor 15 ezer négyzetméter raktárterület szolgálja ki az ügyfeleket.

A magánberuházáshoz a Magyar Állam 2,95 milliárd forint munkahelyteremtő támogatást nyújt. Az EWG-terminállal Magyarország aktív részese lehet a Kína és Európa közötti Új Selyemút kontinentális forgalmának, és új lehetőségek nyílnak meg a Kínába irányuló export számára is – fogalmaztak a beruházó East-West Intermodális Logisztikai Zrt. közleményében.

Az East-West Intermodális Logisztikai Zrt. az állami tulajdonú Regionális Fejlesztési Holding Zrt.-től vásárolta meg a területet. Az Orienter Ipari Parkban jelenleg a terminál alépítményének építési munkálatai, valamint a normál vasúti csatlakozás kiépítése zajlik. A létesítmény próbaüzemének megkezdését 2022 januárjában, míg végleges átadását 2022 első negyedévében tervezik. A beruházás közvetlenül mintegy 140 új munkahelyet hoz létre a hátrányos helyzetű térségben, közvetve 400 ember foglalkoztatását teszi lehetővé. A társaság a beruházáshoz kapcsolódóan több milliárd forint értékben végez fejlesztéseket a közforgalmú vasúti hálózaton is.

Az EWG 5 széles és 5 normál nyomtávú, 850 méter hosszan daruzható vágánnyal rendelkezik. Egy időben négy, 740 méter hosszú vonatot is ki tud szolgálni. A létesítmény energiaellátása – az EU vasúti és klímastratégiával összhangban – zöldtechnológiával valósul meg. Nagy teljesítményű napelempark, valamint hőszivattyús rendszer biztosítja az energiaellátást, a terminál területén pedig kizárólag elektromos termináltraktorokat és e-autókat használnak.

A hasonló tevékenységi körű európai létesítményekhez képest gyorsasága mellett az EWG jelentős előnye lesz, hogy ATEX- és ADR-minősítéssel rendelkező, 45 tonna teherbírású darui speciális anyagokat – például gázkonténer-tartályokat és vegyszereket – is átrakodhatnak, továbbá a terminál alkalmas hagyományos közúti félpótkocsik vasútra rakására is a NIKRASA-technológiának köszönhetően. Az EWG elméleti kapacitása az országos vasúti infrastruktúra jelentős fejlesztése (beleértve a Budapestet elkerülő V0 vasúti körgyűrűt) esetén évi 1 millió TEU. A jelenlegi vasúti infrastruktúrával konténer és kombi kapacitása 300-500 ezer TEU-egység.

A terminál teljes körű logisztikai szolgáltatást nyújt, üzembe helyezésekor 15 ezer négyzetméter bérelhető raktárterületet kínál majd az ügyfeleknek. A rendelkezésre álló beépítetlen területeken pedig igény esetén további 500 ezer négyzetméter raktárt, összeszerelő- vagy gyártóüzemet lehet létrehozni. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára. Sok éves tapasztalattal a hátunk mögött elérkezettnek láttuk az időt arra, hogy szintet lépjünk és egy olyan lehetőséget kínáljunk Önöknek, amelynek segítségével egyes témakörök elismert szakértőinek - így többek között Bod Péter Ákos, Pogátsa Zoltán, Darvas Zsolt, László Csaba, Prinz Dániel vagy Szakonyi Péter - véleményeihez, mélyelemzéseihez, neves újságírók által készített egyedi tartalmakhoz jutnak hozzá. Ennek formája egy ELŐFIZETÉS, mely egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között klubtagságot, webinárumokon való részvételt, a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.

Előfizetőink naponta 4-6 unikális, máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá, cikkenként nagyjából 10 forintért, havonta és laponként 745 forintért.

Cikkeink túlnyomó többsége azonban továbbra is szabadon olvasható marad.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Jól jönne 1,5 millió forint?

 

A Bank360.hu és az Mfor kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: a Raiffeisen Bank személyi kölcsöne 30 372 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. Az Ersténél 32 831 forint, a Cetelemnél pedig 33 102 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait.