3p

A magyar átlagfizetés majdnem négyszereséért végzik a munkát a Budapest-Belgrád vasútvonal fejlesztéséről gondoskodó kínai-magyar vegyesvállalatnál.

A magyar és a kínai kormány még 2015. novemberében kötött megállapodást a Budapest-Belgrád magyarországi szakaszának fejlesztésére. A két fél egy évvel később létrehozta a Kínai-Magyar Vasúti Nonprofit Kft.-t, melynek feladata a tervező és kivitelező kiválasztására irányuló tenderek előkészítése, lefolytatása, a szerződések megkötése és a megvalósítási fázisban a projektmenedzsment és monitoring tevékenységek ellátása. A cégben

  • 43 százalékos részesedése van a kínai CRIC-nek (China Railway International Corporation),
  • 42 százalékot a CRIG (China Railway International Group),
  • 15 százalékot pedig a MÁV Zrt. birtokol.

Fotó: Pixabay
Fotó: Pixabay

A 85 százalékban tehát kínai és 15 százalékban magyar tulajdonban lévő vegyesvállalat tavalyi éve nem alakult valami fényesen, legalábbis az éves beszámolóban közzétett számok erről tanúskodnak. Azt ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy a fejlesztési munkák még csak a jövőben fognak elindulni, egyelőre mint az a napokban kiderült a kivitelezési szerződést kötötték meg a nyertes konzorciummal (ebben 50 százalékban tag a Mészáros Lőrinchez köthető RM International Kft.), így érdemi árbevételhez semmiképp nem juthatott a társaság. A tenderek előkészítése, lefolytatása, szerződéskötés azonban költségeket generált, ennek fényében pedig nem lehet meglepetés az adózott eredmény soron szereplő tetemes veszteség sem.

A közzétett dokumentumok szerint árbevételként 6,5 millió forintot könyvelhettek el, ami a munkavállalók felé történő rezsiköltség továbbszámlázásának köszönhető. A ráfordítások azonban ennél jóval magasabb szinten alakultak. Anyagjellegűként 719 millió forintot számoltak el az előző évi 870 millió után, ám ennek összetételére nem tértek ki a kiegészítő mellékletben.

Hatalmasat emelkedtek viszont a személyi jellegű ráfordítások, ezen a jogcímen 917 milliót számoltak el a korábbi 550 millió után. A növekedés hátterében a létszám bővülése áll: a munkavállalók átlagos létszáma ugyanis 28 főről 47-re emelkedett. Ugyan a bérköltségre sem térnek ki a mellékletben, ám az tudható, hogy a teljes személyi jellegű ráfordításoknak megközelítőleg 80 százalékát teszi ki a bérköltség. Ezzel kalkulálva kiderül, hogy az országos átlag sokszorosáért foglalkoztathatják a dolgozókat a vegyesvállalatnál.

Az átlagbér számításaink szerint 1,3 millió forintot tesz ki, a néhány ezer forintos különbséget nem számítva ez maradt az előző évi szinten. Mindeközben tavaly az országos átlagos bruttó bér 330 ezer forint volt Magyarországon, vagyis a kínai-magyar vegyesvállalatnál ennél 3,9-szer magasabb az átlagos fizetés.

Mindezek eredményeként üzemi szinten is már hatalmas veszteség keletkezett: 1,6 milliárd forint a 2017-es 1,4 milliárdos mínusz után. Ez lényegében megegyezik az adózott eredménnyel is.

A vegyesvállalat saját tőkéje azonban mégis elbírta ezt a hatalmas veszteséget köszönhetően a tulajdonosok által végrehajtott tőkeemeléseknek. A Zrt. saját tőke tavaly év végén 333 millió forintot tett ki. A 2018-ban juttatott 2,3 milliárd után - amiből 1,2 milliárdot a melléklet szerint teljes egészében a magyar állam biztosított a MÁV Zrt.-n keresztül - 2019. januárjában 2,3 milliárd forint pénzbeli ázsiós tőkeemelésről határoztak a tulajdonosok. A tőkeemelés átutalására 2019. januárjában, a cégbíróság általi bejegyzésre 2019. februárjában került sor.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!