Pletser Tamás, az Erste olaj- és gázipari elemzője elemezte az üzemanyagellátásban kialakult helyzetet. Az elemzést változtatás nélkül közöljük, eredetileg itt olvasható.
Az elmúlt néhány hónap legfontosabb fejleménye a globális finomítói termékkínálat elégtelensége volt. A termékhiány főleg a dízel és közép-desztillátum palettát érinti (dízel, repülő üzemanyag, háztartási tüzelőolaj). Az alacsony készlet és rekordmagas – 60-90 dolláros nyersolajhoz viszonyított dízel és benzin árrés – nem kizárólag az orosz/ukrán háborúhoz köthető, ez a fejlemény csak fokozta az amúgy is feszült helyzetet.
A globális nyersolaj kereslet masszívan emelkedett idén a lezárások végével. A világ olajfogyasztása 2022-ben elérheti a 2019-es 99,6 millió hordó/nap szintet. A járvány és a kormányok támogatása miatt felgyülemlett jövedelem egyszerre jelenik meg a piacon termék és szolgáltatás kereslet formájában. Ezt az igényt azonban szűkebb finomítói kapacitás szeretné kielégíteni. Az áprilisi-májusi kínai lezárások ugyan adtak némi haladékot, de a hatóságok fokozatosan oldják ezeket a lépéseket az ázsiai országban, így Kína üzemanyag kereslete ismét dübörög.
A Reuters becslése szerint 3,3 millió hordó/nap kőolaj feldolgozó kapacitás tűnt el a világból 2020 év eleje óta, főleg az Egyesült Államokban, Oroszországban, Kínában és Európában zártak be finomítók. A járvány alatt a cégek átgondolták hosszútávú stratégiájukat, végig mérték, hogy érdemes-e az új környezetvédelmi szabványoknak megfelelniük. Sokan arra jutottak, hogy nem. Emellett a pandémia lelassította az új beruházásokat is. A becslések szerint 2022-ben napi 1 millió hordó, 2023-ban napi 1,6 millió hordó új kapacitás kerülhet a piacra. Az IEA (Nemzetközi Energiaügynökség) szerint idén áprilisban napi 78 millió hordó nyersolajat dolgozott fel a világ, míg a járvány előtt az átlag 82,1 millió hordó/nap volt. Az energia kutatással foglalkozó szervezett szerint a kínai finomítói kapacitáskihasználtság felfuttatásával ez 81,9 millió hordó/nap szintre fokozható.
Egyedi okok is hozzájárulnak a szűk kínálathoz. Kína például nem ad több exportkvótát a cégeinek, amivel védeni akarja saját fogyasztóit. A kínai finomítói szektor kapacitáskihasználtsága ezért 71 százalék jelenleg. Oroszország 30 százalékkal csökkentette májusban a finomított termék előállítását, mivel a szankciók miatt nem tudja eladni termékeit a korábbihoz hasonló volumenben. Az európai és amerikai piacról hiányzik az a vákuum gázolaj, amit Oroszország korábban nagy mennyiségben exportált, s amit benzinné és gázolajjá lehet tovább feldolgozni. Az amerikai finomítói kihozatal napi 1 millió hordóval múlja alul a korábbi évek termelését különböző okok miatt.
A globális finomított termék hiány mellett a Kárpát-medencét további finomítói leállások sújtják.
- Június 4-én az osztrák OMV kezében lévő Schwechati Finomítóban a karbantartás utáni újraindítása során robbanás történt az első számú nyersolaj desztillációs toronyban. Az esemény miatt a finomító nem tudott újra indulni, jelenleg a kisebbik lepárló torony működik csak, így mindössze 20 százalékos kapacitás kihasználtságot ér el az üzem. Azt, hogy meddig tart ez a helyzet, egyelőre nem lehet megjósolni.
- Június 14-én a MOL Dunai Finomítójában tűz ütött ki az atmoszférikus és vákuumdesztillációs (AV-2) üzemében. A baleset eredményeképpen 2 hétig csökkentett kapacitáskihasználtság mellett megy a finomító, így napi 21 ezer tonna helyett csak 13 ezer tonna nyersolajat dolgoz fel a MOL egysége.
- Május 20-án elkezdődött a MOL Pozsonyi Finomítójának 2 hónapra tervezett nagyleállása, melynek keretében 21 termelő egység áll le különböző időszakokban.
Látható, hogy a három nagy lokális termelő egység mindegyikét érintik jelenleg a nem tervezett és tervezett leállások, ezért a régió ellátása igencsak nehézkes lesz a mostani időszakban. Ráadásul a nyár mindig a legkritikusabb időszak ellátási szempontból. Érdemes megnézni a NAV statisztikáit, hogy milyen szezonalitás van az üzemanyag keresletben. Látható, hogy legerősebb július és a legkisebb forgalmú január között 41 százalékos fogyasztási különbség volt a dízel és 29 százalék a benzin üzemanyag forgalma között 2019-ben, vagyis az utolsó békeévben. A nyár és az ősz eleje, vagyis a július-októberi időszak a legerősebb forgalmi szempontból, ez a négy hónap adja a teljes forgalom 38 százalékát dízel üzemanyagból. Ilyenkor dübörög a mezőgazdaság, a turizmus, ilyenkor erős a Nyugat-Európában dolgozó vendégmunkások átmenő forgalma. Nem véletlen, hogy ekkor van szükség a legtöbb dízelre és benzinre.
Június 11-én a magyar kormány döntött, hogy az MSZKSZ kezében lévő stratégiai kőolaj termék készletből 18 millió liter ESZ 95 motorbenzint és 29 millió liter motorikus gázolajat ad át az OMV Magyarországnak, ami a betárolt stratégiai mennyiség 5-6 százaléka. Ez a magyar OMV kutak 12-14 napi forgalmának felel meg. Azt gondolom, hogy ez nem az utolsó ilyen lépés a következő hónapokban, hogy stabil maradjon a hazai üzemanyag ellátásbiztonság.