5p

A régió összes finomítójában leállások vannak, a kereslet pedig most lesz a legmagasabb.

Pletser Tamás, az Erste olaj- és gázipari elemzője elemezte az üzemanyagellátásban kialakult helyzetet. Az elemzést változtatás nélkül közöljük, eredetileg itt olvasható.

Az elmúlt néhány hónap legfontosabb fejleménye a globális finomítói termékkínálat elégtelensége volt. A termékhiány főleg a dízel és közép-desztillátum palettát érinti (dízel, repülő üzemanyag, háztartási tüzelőolaj). Az alacsony készlet és rekordmagas – 60-90 dolláros nyersolajhoz viszonyított dízel és benzin árrés – nem kizárólag az orosz/ukrán háborúhoz köthető, ez a fejlemény csak fokozta az amúgy is feszült helyzetet.

A Mol százhalombattai finomítójában is akadozik a termelés. Fotó: Mol
A Mol százhalombattai finomítójában is akadozik a termelés. Fotó: Mol

A globális nyersolaj kereslet masszívan emelkedett idén a lezárások végével. A világ olajfogyasztása 2022-ben elérheti a 2019-es 99,6 millió hordó/nap szintet. A járvány és a kormányok támogatása miatt felgyülemlett jövedelem egyszerre jelenik meg a piacon termék és szolgáltatás kereslet formájában. Ezt az igényt azonban szűkebb finomítói kapacitás szeretné kielégíteni. Az áprilisi-májusi kínai lezárások ugyan adtak némi haladékot, de a hatóságok fokozatosan oldják ezeket a lépéseket az ázsiai országban, így Kína üzemanyag kereslete ismét dübörög.

A Reuters becslése szerint 3,3 millió hordó/nap kőolaj feldolgozó kapacitás tűnt el a világból 2020 év eleje óta, főleg az Egyesült Államokban, Oroszországban, Kínában és Európában zártak be finomítók. A járvány alatt a cégek átgondolták hosszútávú stratégiájukat, végig mérték, hogy érdemes-e az új környezetvédelmi szabványoknak megfelelniük. Sokan arra jutottak, hogy nem. Emellett a pandémia lelassította az új beruházásokat is. A becslések szerint 2022-ben napi 1 millió hordó, 2023-ban napi 1,6 millió hordó új kapacitás kerülhet a piacra. Az IEA (Nemzetközi Energiaügynökség) szerint idén áprilisban napi 78 millió hordó nyersolajat dolgozott fel a világ, míg a járvány előtt az átlag 82,1 millió hordó/nap volt. Az energia kutatással foglalkozó szervezett szerint a kínai finomítói kapacitáskihasználtság felfuttatásával ez 81,9 millió hordó/nap szintre fokozható. 

Egyedi okok is hozzájárulnak a szűk kínálathoz. Kína például nem ad több exportkvótát a cégeinek, amivel védeni akarja saját fogyasztóit. A kínai finomítói szektor kapacitáskihasználtsága ezért 71 százalék jelenleg. Oroszország 30 százalékkal csökkentette májusban a finomított termék előállítását, mivel a szankciók miatt nem tudja eladni termékeit a korábbihoz hasonló volumenben. Az európai és amerikai piacról hiányzik az a vákuum gázolaj, amit Oroszország korábban nagy mennyiségben exportált, s amit benzinné és gázolajjá lehet tovább feldolgozni. Az amerikai finomítói kihozatal napi 1 millió hordóval múlja alul a korábbi évek termelését különböző okok miatt.

A globális finomított termék hiány mellett a Kárpát-medencét további finomítói leállások sújtják.

  • Június 4-én az osztrák OMV kezében lévő Schwechati Finomítóban a karbantartás utáni újraindítása során robbanás történt az első számú nyersolaj desztillációs toronyban. Az esemény miatt a finomító nem tudott újra indulni, jelenleg a kisebbik lepárló torony működik csak, így mindössze 20 százalékos kapacitás kihasználtságot ér el az üzem. Azt, hogy meddig tart ez a helyzet, egyelőre nem lehet megjósolni.
  • Június 14-én a MOL Dunai Finomítójában tűz ütött ki az atmoszférikus és vákuumdesztillációs (AV-2) üzemében. A baleset eredményeképpen 2 hétig csökkentett kapacitáskihasználtság mellett megy a finomító, így napi 21 ezer tonna helyett csak 13 ezer tonna nyersolajat dolgoz fel a MOL egysége.
  • Május 20-án elkezdődött a MOL Pozsonyi Finomítójának 2 hónapra tervezett nagyleállása, melynek keretében 21 termelő egység áll le különböző időszakokban.

Közép-Európa finomítói és olajvezeték térképe. Forrás: Reuters
Közép-Európa finomítói és olajvezeték térképe. Forrás: Reuters

Látható, hogy a három nagy lokális termelő egység mindegyikét érintik jelenleg a nem tervezett és tervezett leállások, ezért a régió ellátása igencsak nehézkes lesz a mostani időszakban. Ráadásul a nyár mindig a legkritikusabb időszak ellátási szempontból. Érdemes megnézni a NAV statisztikáit, hogy milyen szezonalitás van az üzemanyag keresletben. Látható, hogy legerősebb július és a legkisebb forgalmú január között 41 százalékos fogyasztási különbség volt a dízel és 29 százalék a benzin üzemanyag forgalma között 2019-ben, vagyis az utolsó békeévben. A nyár és az ősz eleje, vagyis a július-októberi időszak a legerősebb forgalmi szempontból, ez a négy hónap adja a teljes forgalom 38 százalékát dízel üzemanyagból. Ilyenkor dübörög a mezőgazdaság, a turizmus, ilyenkor erős a Nyugat-Európában dolgozó vendégmunkások átmenő forgalma. Nem véletlen, hogy ekkor van szükség a legtöbb dízelre és benzinre.

A havi magyarországi üzemanyag fogyasztás alakulása 2019-ben (millió liter/hó) Forrás: NAV
A havi magyarországi üzemanyag fogyasztás alakulása 2019-ben (millió liter/hó) Forrás: NAV

Június 11-én a magyar kormány döntött, hogy az MSZKSZ kezében lévő stratégiai kőolaj termék készletből 18 millió liter ESZ 95 motorbenzint és 29 millió liter motorikus gázolajat ad át az OMV Magyarországnak, ami a betárolt stratégiai mennyiség 5-6 százaléka. Ez a magyar OMV kutak 12-14 napi forgalmának felel meg. Azt gondolom, hogy ez nem az utolsó ilyen lépés a következő hónapokban, hogy stabil maradjon a hazai üzemanyag ellátásbiztonság.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!