4p

Lázár János a parlamenti meghallgatásán a Budapest-Belgrád vasútvonalról, közbeszerzésekről és vécéfelújításokról is beszélt.

„Könnyen lehet, hogy ebben a minőségben ez az utolsó találkozásunk” – ezzel a mondattal indította beszámolóját Lázár János építési és közlekedési miniszter a parlament gazdasági bizottság meghallgatásán. Szerinte a 2026-os választások kimenetelétől függően van rá esély, hogy a következő években nem fog beszélni a bizottság tagjai előtt. Meg is köszönte a bizottság tagjainak az együttműködést a 2022-es kinevezése óta eltelt években – írta meg a Telex.

Ha minden rendben van, a Budapest-Belgrád vasútvonalat február 20-án adhatják át, jelentette be a meghallgatáson.

Szerinte az építés folyamata az utóbbi időben Szerbiában lelassult, Magyarországon felgyorsult – Szerbiában amúgy átadták a Szabadka-Belgrád vonalat, a Budapest-Belgrád szerbiai ágát. A kínaiakkal a vasútvonal építésére kötött hitelszerződés részletei szerinte üzleti titkot képeznek, amiket csak akkor lehet nyilvánosságra hozni, ha abba beleegyeznek a felek.

A miniszter a meghallgatáson is megemlítette a hétfőn bejelentett általános vizsgálatot, amiben az összes állami beruházás alvállalkozói szerződéseit átvizsgálják. Nagy sikerként beszélt arról a hitelkérelemről, amit nemrég fogadott be az Európai Beruházási Bank (EIB), és aminek köszönhetően közel 800 milliárd forint értékben értékben valósulhatnak meg vasútiinfrastruktúra-fejlesztési projektek. Erről bővebben itt olvashatnak:

Lázár azt tekinti feladatának, hogy Magyarország a közepes fejlettségű országok sorából a fejlett országok sorában lépjen. Ezen minisztériumában összesen 1930-an dolgoznak, de az Építési és Közlekedési Minisztériumhoz (ÉKM) tartozó cégekkel együtt a tárca Magyarország legnagyobb munkaadója, a MÁV-Volán-csoport önmagában majdnem 50 ezer embert foglalkoztat.

Nagy eredményként méltatta, hogy szerinte 2015 és 2025 között nemzetközi összehasonlításban is kiemelkedő volt a közbeszerzések hatékonysága. Ahogy azt is, hogy mennyivel többen utaznak MÁV-Volán-csoport buszaival és vonataival, amióta olcsóbbak a jegyek. „Az ember a legfontosabb” – mondta erről, bár szerinte „nem csak az a cél, hogy olcsó legyen, hanem az is, hogy jó” a szolgáltatás. Sikerként beszélt a januárban bejelentett vécéfelújításokról, pedig szerinte sokan kinevették, mondván, hogy „a budiknak a felújításával foglalkozik a miniszter”. Azt mondta, jelenleg az utazók 75-80 százaléka felújított mosdókat használhat.

Lázár János szerint van rá esély, hogy utoljára beszélt ilyen minőségében a parlamenti bizottság előtt
Lázár János szerint van rá esély, hogy utoljára beszélt ilyen minőségében a parlamenti bizottság előtt
Fotó: MTI/Illyés Tibor

Elmondta viszont azt is, hogy az állami utak csaknem fele „azonnali beavatkozást igénylő állapotban van”, így „bárki kormányozza az országot”, az alsóbb rendű utak fejlesztésével a következő kormánynak is foglalkoznia kell. Fejlesztendő területként beszélt a budapesti HÉV-vonalak felújításáról is, azt ígérte, a szentendrei HÉV fog először teljes egészében, a szerelvényeket, a síneket és a megállókat is érintően megújulni.

A kormány az év végéig rendezni fogja tartozásait a főváros felé, válaszolta Lázár Tordai Bence képviselő kérdésére, hogy mikor fogja kifizetni a kormány azokat a pénzeket, amikkel például a Lánchíd felújítása, vagy a közösségi közlekedés finanszírozásának biztosítása miatt tartozik a fővárosnak. A főváros anyagi helyzetére azt mondta, hogy ha Budapest fizetésképtelen, akkor meg kell indítani a fizetésképtelenségi eljárást, ahogy az történt az ő választókerületében három önkormányzattal is.

Dávid Ferenc, a bizottság DK-s alelnökének kérdésére részletesebben is kifejtette, hogy nem csupán a minisztérium és a fővállalkozók szerződéseit, hanem az alvállalkozókkal kötött szerződéseket is átvizsgálják, mert tudni akarja, hogyan, mennyiért, miként számolnak el ezek a cégek a fővállalkozókkal. Szerinte azzal tehet a legtöbbet, ha ő az állam oldaláról ragaszkodik ahhoz, hogy lásson minden szerződést.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!