Tizenöt, a tapolcai vasúti vonalon fekvő állomás rekonstrukciójára, akadálymentesítésére kiírt közbeszerzési pályázat ügyében hirdettek győztest, az erről szóló hirdetmény hétfőn jelent meg az uniós közbeszerzési értesítőben. A Polgárdi, Füle, Balatonfőkajár-felső, Csajág, Balatonakarattya, Csittényhegy (lánykori nevén: Balatonkenese-Üdülőtelep), Balatonkenese, Balatonfűzfő, Balatonalmádi, Káptalanfüred, Alsóörs, Csopak, Balatonarács, Balatonfüred és Aszófő állomásokra kiírt tenderből négy esetben (Polgárdi, Balatonkenese, Alsóörs, Aszófő) nem hirdettek győztest. Az indokolás szerint ezekben az esetekben az eredményhirdetés azért maradt el, mert
„az eljárás ajánlattételi (párbeszéd) szakaszában nem nyújtottak be az ajánlattételi határidőben legalább két ajánlatot”.
A többi tizenegy esetből
hetet Mészáros Lőrinc vejének, Homlok Zsoltnak a vállalkozása, a Homlok Építőipari Kft. nyert el,
mellettük három állomáson a Swietelsky Vasúttechnika Kft., egy vasúti épületen a Pharos 95 Sportpályaépítő Kft. dolgozhat.
Mészáros Lőrinc veje hat vasútállomás (Füle, Balatonfőkajár-felső, Csajág, Csittényhegy, Csopak és Balatonarács) rekonstrukciójáért és akadálymentesítéséért, illetve a füredi állomás akadálymentesítéséért összesen nettó 6 milliárd 856 millió forintot, a Swietelsky Balatonakarattya, Balatonalmádi és Káptalanfüred állomásainak rekonstrukciójáért és akadálymentesítéséért nettó 4 milliárd 479 millió forintot, míg Pharos 95 a fűzfői állomás felújításáért nettó 1 milliárd 696 millió forintot számlázhat ki a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-nek (NIF). Érdekesség, hogy Homlok Zsolt ezt a cégét csupán tavaly nyáron alapította, testvérével, Tiborral, és a 2021-es beszámolójuk szerint 450 ezer forintos forgalom mellett 52 ezer forint adózott eredményt ért el.
E tizenegy állomás esetében viszont az árajánlat elég vastagon meghaladja a NIF által becsült beruházási költségeket, ha úgy tetszik, az építőipari áremelkedés meglátszik a vállalási díjakon. A három cég összesen nettó 13 milliárd 31 milliós vállalási díja
80 százalékkal haladja meg az előzetesen becsült értéket.
A közbeszerzési értesítőből lekérhető adatok szerint a pályázati felhívást április 4-én tették közzé, az ajánlattétel (többször is módosított, végső) határideje június 21-e volt, a beérkezett ajánlatokról készült összegezés pedig október 17-i keltezésű.
Az egyes állomások korszerűsítéseinek NIF által becsült, illetve a nyertes ajánlattevők által adott költségeit az alábbi grafikonon szemléltetjük:
A közbeszerzés adataiból kiderül, a legnagyobb mértékű ugrást a füredi állomás esetében látjuk, ahol az ajánlati összeg több mint duplája (207,5 százaléka) a becsültnek, igaz, itt 3 darab liftet és egy aluljárót is meg kell építenie Mészáros Lőrinc veje cégének. A többi állomáson parkolók, kerékpártárolók, az utastájékoztatási rendszer korszerűsítése és környezetrendezés társul az állomásépület rekonstrukciójához.
A balatonfüredi állomás után a becsült és a végleges ajánlati összeg közti legnagyobb különbséget a fűzfői állomásnál látjuk, a Pharos 95 Kft. a becsült értéknél 99,8 százalékkal magasabb ajánlattal nyerte el a tendert. A „legjobban” a csajági állomással jártak az adófizetők, ahol a Homlok Kft. ajánlata „csak” 53,4 százalékkal haladja meg a becsültet.
Az ajánlatok a becsült értékekhez képest összességében, cégekre bontva:
- Pharos 95 Kft.: plusz 99,8 százalék,
- Homlok Kft.: plusz 80,9 százalék,
- Swietelsky Kft.: plusz 72,6 százalék.