7p

Továbbra is ellentmondásosan alakulnak a piacok, hiszen a nyersolaj ára ugyan csökken, a finomított termékeknél ez nem látszódik – derül ki az Mfor Üzemanyagár-figyelő heti elemzéséből. Emiatt a hazai üzemanyagpiacon sem lehet komolyabb áresésre számítani.

Az utóbbi napokban ugyan az olaj ára lefele csorgott, ez a hazai üzemanyagárakban nem tükröződött, hiszen hétközben nem volt érzékelhető változás. Ezzel szemben hétvégére a nagykereskedelmi árak emelkedését jelentették be, amelyet viszont az autósok is észrevesznek. Ráadásul a dízel ára ismét nagyobb mértékben ugrik meg, mint a benziné, így a két üzemanyagfajta közötti árkülönbség tovább szélesedik.

Arról, hogy a finomított termékek, így az üzemanyagok az olajár csökkenése ellenére miért nőnek, egy héttel ezelőtti írásunkban részletesen kitértünk. Az azóta eltelt időszakban a finomított termékek tőzsdei jegyzése az olajárral szemben mozgott, vagyis tovább drágult. Ennek megfelelően nemcsak nálunk, de Európa más országaiban is többe került a tankolás.

Az Mfor Üzemanyagár-figyelő elemzéséhez szolgáló Weekly Oil Bulletin adatai szerint ezen a héten 11 olyan országot találtunk, ahol a magyarországinál alacsonyabb a benzin átlagára, ez relatív kisebb drágulást jelent, hiszen egy hete még csak 10 ilyen állam volt az EU-ban.

Ez az egy helyezés-változás éppen a régiós rangsorban is érvényesül, hiszen a nyár folyamán brutális áremelés miatt megdrágult román árak ismét alacsonyabbak lettek, mint a magyarországiak. A hazai benzinár így továbbra is a legmagasabbak közé tartozik, csak két országban, Ausztriában és Szlovákiában drágább ilyen üzemanyagot tankolni.

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) által készített kísérleti statisztika, amely ugyanazt az adatsort használja, mint amivel az Mfor Üzemanyagár-figyelő is dolgozik, megerősíti az általunk leírtakat. A KSH jelentése szerint az EU által kiadott Weekly Oil Bulletin adatai alapján Magyarországon a 95-ös oktánszámú motorbenzin átlagára októberben 574 forint volt, ami 4 forinttal, azaz 0,7 százalékkal alacsonyabb a szomszédos országok 578 forintos átlagértékénél. A régió országaiban az októberi átlagár 558 forintot tett ki, a magyar 2,9 százalékkal, azaz 16 forinttal magasabb lett ennél. Az előző havi adathoz képest 11 forinttal csökkent a 95-ös benzin átlagára hazánkban. Ezzel párhuzamosan a szomszédos és a régiós országokban megfigyelt átlag is mérséklődött 9, illetve 8 forinttal.

Azt már mi tesszük hozzá, hogy az eltérés a szomszédos és a régiós árak között azért ilyen jelentős, mert „ügyesen” van kitalálva a statisztika. Abban ugyanis a szomszédos országok között Ukrajna valamiért nem szerepel, pedig ott jóval alacsonyabb a tankolás, míg Szerbia igen, ahol ellenben viszonylag drága az üzemanyag. Véleményünk szerint a jogi környezet (például az ár negyedét kitevő minimálisan elvárt jövedéki adószint) miatt sokkal tisztább képet ad, ha a magyar árakat a régióban található uniós országokéhoz mérjük. Ebből a szempontból pedig, ahogy az rendszeres összefoglalónkból kiderül, ha a lefele kilógó Bulgáriát kivesszük, a magyar autósok akkor sem tankolnak olcsón.

A gázolajnál teljesen lekövették a magyar árak az uniós változásokat. A Weekly Oil Bulletin adatai szerint az egy héttel korábbihoz hasonlóan most is 12 olyan tagállam volt, ahol az átlagárak alapján olcsóbban lehetett tankolni, mint itthon.

Ugyanakkor a benzinhez hasonlóan ez az üzemanyagfajta továbbra is nálunk az egyik legdrágább a régióban, a magyarországinál ugyanis csak Romániában és Ausztriában kell többet fizetni a dízelért.

A dízelüzemanyag kapcsán a KSH havi összefoglalója azt állapította meg, hogy a havi átlagára Magyarországon 581 forint volt, ami 5 forinttal, 0,9 százalékkal alacsonyabb a szomszédos országok 586 forintos átlagértékénél. Az 562 forintos régiós átlagárat 19 forinttal, 3,4 százalékkal meghaladta a dízelüzemanyag hazai átlagára. Az előző havi adathoz képest 7 forinttal mérséklődött a gázolaj magyarországi havi átlagára. A szomszédos országokban 5, a régiós országokban megfigyelt átlagár pedig 4 forinttal csökkent a szeptemberi adathoz képest.

Továbbra is nyomott az olajár

Az olajárak pénteken ugyan minimálisan emelkedtek, de a túlkínálattal és a lassuló amerikai kereslettel kapcsolatos aggodalmak miatti háromnapos csökkenés után újabb olyan hét következik, amikor az energiahordozó ára csökken.

Az európai piacon mértékadó Brent nyersolaj határidős árfolyama 64 dollár alá került. A szakértők szerint a csökkenés hátterében elsősorban a bizonytalan kereslet és továbbra is növekvő olajkínálat áll. A héten napvilágot látott adatok alapján ugyanis főleg Kína esetén, amely a világ legnagyobb importőre, továbbra sem látszik a kereslet érdemi növekedése. Igaz ez annak ellenére, hogy Kína nyersolaj-importja októberben 2,3 százalékkal nőtt szeptemberhez képest.

Eközben a friss adatok szerint 5,2 millió hordós volt az amerikai készletnövekedés, ami a szakértőket is meglepte. A készletek a szakértők szerint a magasabb import és a csökkenő finomítási tevékenység miatt esett. Mielőtt autósként azonban nagyon örülni kezdenénk, sajnos a finomított termékek esetén az USA-ban sem túl jó a helyzet, hiszen a benzin- és más desztillátumok készlete csökkent az Energiainformációs Hivatal közleménye szerint.

Lassan a Mol is elengedné az orosz olajat
Lassan a Mol is elengedné az orosz olajat
Fotó: MTI/Máthé Zoltán

A szakértők szerint ugyan az alacsony olajárak korlátot szabnak az üzemanyagárak növekedésének, sok a bizonytalansági tényező. Azt többen kiemelik, hogy Kína mellett az amerikai történések is fontosak, hiszen az eddigi leghosszabb kormányzati leállás hatásai is nyomást gyakorolnak az olajárakra, de végső soron a finomított termékekre is. A légiforgalmi irányítók kényszerszabadsága miatti tömeges járatcsökkentés a kereslet jelentős visszaesésével jár.

Eközben a Kőolaj-exportáló Országok Szervezete (OPEC+) és szövetségesei vasárnap úgy döntöttek, hogy decemberben újabb kismértékű kvótanövelést léptetnek életbe, A csoport azonban a túlkínálattól tartva azt is jelezte, hogy a jövő év első negyedévében a kitermelés további növelését szünetelteti.

Nagy kérdés persze, hogy az olajpiacon egyébként fontos országok, mint Oroszország, Irán vagy Venezuela pozíciója hogyan változik a következő időszakban, hiszen az amerikai külpolitikai lépések miatt kieshet a termelésük, ami miatt a piaci viszonyok is megváltozhatnak.

Magyar szempontból természetesen a pénteki Donald Trump-Orbán Viktor találkozónak is szerepe van. Ám meg kell jegyezni, hogy ennek eredményétől függetlenül Magyarországnak belátható időn belül diverzifikálnia kell a beszerzéseit, amire egyébként az orosz olajimport gazdasági nyertese, a Mol a most közzétett jelentésében utalt is.

Összefoglalva a heti információkat, a nemzetközi piacokon dráguló finomított termékek miatt az olajár gyengülését most nem érzik a magyar autósok. Az Mfor Üzemanyagár-figyelő várakozása szerint amennyiben a globális piacon nem látunk valami hirtelen fordulatot, akkor továbbra is csak kisebb ármozgásra lehet számítani. Ugyanakkor nem lenne meglepő, ha a benzin és a gázolaj közötti árkülönbözet kis mértékben tovább növekedne.

A grafikonok a cikkünk megjelenésekor aktuális adatokat mutatja, ezek azonban később frissülhetnek.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!