Év végén is megfigyelhető volt a 2023-ra jellemző stabil, de visszafogott növekedés az elektronikus fizetések terén – áll az OTP Bank lapunknak megküldött közleményében. A hazai óriásban azt írja, a Magyar Nemzeti Bank Pénzforgalmi táblakészlete alapján október és december között a hazai kibocsátású fizetési kártyákkal belföldön lebonyolított vásárlások darabszáma egy év alatt közel 9, értékük 10 százalékkal növekedett. A negyedéves változás ugyanakkor még jelzi az inflációs környezet hatására megváltozott vásárlási szokásokat, hiszen a tranzakciók darabszáma a harmadik negyedévhez képest enyhén csökkent, összegük pedig 6 százalékkal emelkedett.
Mint fogalmaznak, a vásárlók év végi megfontoltságát és az elektronikus fizetés töretlen népszerűségét jelzi a készpénzfelvételek számának alakulása is. 2023. október-december között a készpénzfelvételek darabszáma éves alapon közel 4, értéke pedig amellett, hogy 10 százalékkal csökkent, már 44 százalékkal maradt el a kártyás vásárlások értékétől.
A bank rámutat, az elektronikus fizetés terjedésével párhuzamosan bővült az azt kiszolgáló infrastruktúra is. Kifejtik, a fizikai kereskedői elfogadóhelyek száma 2022 negyedik negyedévéhez képest közel 9 százalékkal, az internetes elfogadóhelyeké 21 százalékkal emelkedett. Az elfogadóhelyeken üzemelő POS-terminálok darabszáma egy év alatt 11 százalékkal növekedett és december 31-re kicsivel meghaladta a 255 ezer darabot, amiből 248 ezer darab érintéses fizetést is lehetővé tevő készülék volt – írja az OTP Bank.
Kiemelik, az innovatív fizetési megoldások tavalyi térnyerését jelzi, hogy a mobiltárcába regisztrált kártyák száma egy év alatt 63 százalékkal növekedett és megközelítette a 3 millió darabot. A kártyák számának változásához hasonlóan tavaly dinamikusan bővült a használatuk is. A hazai kibocsátású mobiltárcás kártyákkal bel- és külföldön lebonyolított összes vásárlási tranzakció értéke 35, darabszáma 44 százalékkal emelkedett 2022 negyedik negyedévéhez viszonyítva – áll a pénzintézet tájékoztatásában.
„Várakozásainknak megfelelően elmaradt a korábbi évekre jellemző év végi hajrá az elektronikus fizetésekben, azonban a teljes évet tekintve a gazdasági kihívások ellenére is tudott bővülni a piac. Egyre nagyobb az igény az egyszerű kényelmes és innovatív fizetési megoldásokra és az MNB adatai is azt mutatják, hogy ebben a szegmensben van még tere a bővülésnek. A vásárlók egyértelmű igénye a többféle fizetési mód biztosítása, szakértőink pedig segítenek a kereskedők és szolgáltatók számára legmegfelelőbb megoldás megtalálásában”
– mondta Hideg Noémi, az OTP Bank Kártyaelfogadás Szolgáltatás és ATM menedzsment terület vezetője.
Az OTP Csoport elektronikus fizetési megoldásai között már elérhető olyan alkalmazás is, amellyel a kereskedő POS-terminálként használhatja mobiltelefonját. A SimpleBusiness applikációt kezdő vagy 30 millió forint alatti éves árbevétellel rendelkező vállalkozásoknak javasolja az OTP Csoport. Magasabb árbevétel esetén a bankkártyák mellett egészségpénztári, cafeteria, és SZÉP-kártyák elfogadására is alkalmas POS-terminál igénylését ajánlja a hitelintézet.
Lapunk Az utca embere sorozatában a közelmúltban a vásárlók készpénz- és kártyahasználati szokásairól érdeklődött: